Communicatie en relatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop ‘De eerste indruk’
Advertisements

Opkomen voor jezelf.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Haptonomie.
Communiceren met ouders
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
De eerste presentatie voor Nederlands
Gedrag in organisaties, 10e editie
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Thema 6 Les 1a Gevoelens.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Het wezen van ‘contact’
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Syncope hulpverlening.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communicatie en dementie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieproblemen
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
voor familie en vrienden van
Effectief communiceren
Management en leidinggeven
Groepsdynamica & Interactief communiceren
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Programma Assistentendag April 2017
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Connectief Connectief.
Op het werk, in de klas en prive.
H1 Media en communicatie
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
AGRESSIE Les 3.
Communicatie.
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Communicatie Les 2.
Communicatie 4e les.
Communicatie en hulpverlening
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Les 6: non-verbale communicatie
Sociale Vaardigheden.
Hoofdstuk 5 Communiceren
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Communicatie en relatie Thema 3 communicatie Communicatie en relatie

Definitie van communicatie Communicatie kun je opvatten als het overbrengen van informatie van de een naar de ander. Het kan gaan over feiten, gevoelens, meningen etc. Het overbrengen van informatie met en/of zonder woorden.

Basisschema communicatie Zender – Boodschap - Ontvanger

Soorten communicatie Tijdens het communiceren is er een wisselwerking tussen zender en ontvanger. Interactie = wisselwerking in de communicatie. Eenzijdige communicatie: Alleen de zender is aan het woord, geen interactie. Bijvoorbeeld radio/tv. Tweezijdige communicatie: bestaat er de mogelijkheid om te reageren op wat de ander zegt. Bijvoorbeeld: een discussie of een interview.

Verbale communicatie. Uitwisseling van woorden. Woorden zijn symbolen met een bepaalde betekenis. Zolang de zender en ontvanger dezelfde betekenis geven aan een woord, verloopt de communicatie goed (voordeel) Eén woord, verschillende betekenissen. Ik geloof in jou, ik geloof in de democratie, ik geloof in Sinterklaas, ik geloof het wel, ik geloof haar niet. Vakjargon = vaktaal.

Non-verbale communicatie Non-verbale communicatie = alle communicatie die niet via woorden verloopt (lichaamstaal) Wat zie je aan iemand? (lichaamstaal) *Denk ook aan de kleding die iemand aan heeft.

Lichaamshouding (wat straal je uit)

Gezichtsuitdrukkingen (mimiek) Gezichtsuitdrukkingen onder controle? (factoren)

Oogcontact Is er altijd oogcontact? (makkelijk/moeilijk?) Waarom is oogcontact belangrijk?

Stemklank en toonhoogte. Stemklank en intonatie. (invloed tijdens de communicatie) Wat heeft de meeste invloed: Stemklank/hoogte Inhoud (tekst) Lichaamshouding Non-verbale communicatie

Verhoudingen in de communicatie In de communicatie is er altijd een samenhang tussen verbale en non-verbale communicatie. 1. De non-verbale communicatie ondersteunt de verbale communicatie. (b.v. als je boos bent en op de tafel slaan) 2. De non-verbale communicatie geeft weer hoe je tegenover de ander staat. (b.v. lichaamshouding) 3. De non-verbale communicatie vervangt het spreken. (b.v. bij het condoleren alleen een handdruk en de ander aankijken) 4. De non-verbale communicatie spreekt de verbale communicatie tegen. (b.v. je lacht terwijl je het afkeurt)

Inhoudelijk en relationeel aspect Aan iedere communicatie zitten twee kanten. Inhoudelijke aspect = het onderwerp van de communicatie. Relationeel aspect = verhouding tussen zender en ontvanger. ‘Deur dicht!’ ‘Wil je alsjeblieft de deur dichtdoen’? Formeel / informeel (benoem het verschil)

Communicatie zones Intieme zone 45 cm Vertrouwen, elkaar ruiken en voelen. Persoonlijke zone 45 tot 120 cm Persoonlijk contact (b.v. hand vastpakken) Sociale zone 120 tot 360 cm Zien maar niet aanraken (b.v. zakelijk gesprek, wachtkamer etc.) Publieke zone 360 cm of meer Openbare gelegenheden (theater, groepsbijeenkomst.