Public tender awards 2008 Kandidaat De Post Luc Cloet, Didier Dekeyzer en Kathleen de Hornois
2 Wie zijn we? De Belgische post operator met € 2,276 MM omzet en 32,571 VTEs eind 2007 Netwerk van 500 PostPunten Postale, bancaire en verzekerings- producten Filatelie RSS Mail & parcels operations Binnenlandse en buitenlandse briefwisseling en pakjes Fleet: voertuigen Textiel: stuks per jaar 5 hypermoderne sorteercentra Service operations Facillty mgt ICT Cleaning Purchasing & supply * Andere business units zijn Enterprise en BPI
3 De Post heeft grote uitdagingen ….. Liberalisering postmarkt e-Substitutie Druk op volumes Evoluerende eisen van de klanten
4 Uitdagingen voor Purchasing …… Flexibiliteit Marktkennis Kostenbesparingen Document: creatie en beheer Professionaliteit Pragmatische benadering Efficiëntie Transparantie Wettelijkheid Verscheidenheid in aankoopcategorieën Verscheidene interne klanten
5 Missie Purchasing Wij willen de professionele en betrouwbare purchasing partner zijn van De Post die de succesvolle implementatie van de strategie van De Post ondersteunt en mogelijk maakt via : Nauwe, efffeciënte en pragmatische werkrelaties met onze business partners Purchasing objectieven die in lijn zijn met met deze van de onderneming Uitstekende processen en systemen ondersteund door gemotiveerd menselijk talent
6 Hoe zijn we te werk gegaan? Missie Purchasing Wij willen de professionele en betrouwbare purchasing partner zijn van De Post die de succesvolle implementatie van de strategie van De Post ondersteunt en mogelijk maakt via : Nauwe, efffeciënte en pragmatische werkrelaties met onze business partners Purchasing objectieven die in lijn zijn met met deze van de onderneming Uitstekende processen en systemen ondersteund door gemotiveerd menselijk talent 1.Creatie van een centraal Purchasing departement Schaalvoordelen = kostenvoordelen Eén beheersmodel gebaseerd op SLA, KPI, RASCI Interne klantenvredenheid is topprioriteit 4.Invoering moderne aankoopconcepten TCO = Total cost of ownership Multi-functionele teams Category management en Kraljic model Supplier relationship management 5.Performante informatiesystemen Document data base (meertalig) Contract management tool 3.Zeer nauwe partnership met Legal Legal is lid van het directiecomité Purchasing Continue informatie-uitwisseling, nieuwsbrief, opleiding Wettelijkheid, preventie van geschillen 2.Keuze van één aankoopproces voor alle aankopen Gebaseerd op publiek aankoopproces nutssector Aankoopmanual, centre of expertise Standaardisatie, transparantie, efficiëntie
7 Volgende stappen 4. Samenwerken aan resultaat Introductie van het STAR-programma in Purchasing 3.Informatiesystemen verder ontwikkelen Systeem voor systematische uitgavenanalyse introduceren Invoeren “Order 2 Pay” systeem 1. Menselijk talent verder blijven ontwikkelen Projectondersteunend coachen Wettelijk kader blijven volgen, bvb stand-still Accreditatie aankopers door EIPM Competentie management en ontwikkeling invoeren 2.Meten is weten! Verder verfijnen van onze KPI’s en opvoeren meetfrequentie Planning is alles! Externe audits op onze processen, bvb via EBP