Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé SOAB adviseurs voor Woning en Leefomgeving
Onderzoeksopzet Hoofdvraag:aan welke ‘knoppen’ kunnen beleidsmakers en andere actoren ‘draaien’ om aandeel fiets naar winkel te vergroten? Werkwijze: 1) Informatie opvraag gemeenten 2) Ruimtelijke schouw (korte ritten-check + parkeertelling) 3) Mondelinge enquêtes, lokale en landelijke Fietsersbond 4) Huishoudboekjes 5) ‘Mind-set’ supermarkt-eigenaren 6) Gemeentelijke rapportages en één benchmarkrapportage 6 gemeenten 4 typen supermarkten bezoekers
Vervoerwijzekeuze naar hiërarchie Groen: lager schaalniveau en binnenstad = hoger aandeel LV Rood: stadsdeel = hoger aandeel auto
Belangrijkste reden voor vervoerwijzekeuze bagage afstand geen alterna- tief weer snel
Aandeel vervoerwijzekeuze in weekomzet naar reisafstand 74% besteding door langzaam verkeer tot 1 km 30% fiets tot 2,5 km Aandeel auto grootst > 1 km
77% aandeel LV binnenstad 54% omzet van langzaam verkeer Aandeel vervoerwijzekeuze in de weekomzet (hiërarchie)
Wie zijn beïnvloedbaar? 875 personen (31%): 600 auto/fiets fietsers en 275 auto/voet voet Kansen: beïnvloedbare groepen
Welke ‘draaiknoppen’ en voor wie? 1.‘Honing’: pullmaatregelen als fietsinfra, fietsparkeren en fietsvriendelijk supermarktlocatiebeleid 2.‘Azijn’: pushmaatregelen als minder autogerichte ruimtelijke planning en parkeerbeleid 3.‘Communicatie’: informeren (potentiele) fietsers 4.‘Branchering’: vers, kwaliteit, fietsvriendelijke verpakkingen 5.‘Service- en gemaksdiensten’ voor fietsers: boodschappen- service, fietsaanhangers Lokale overheden Supermarkten De markt
Wat is belangrijk voor klanten supermarkten? Waarom gaat men naar bepaalde supermarkt (bron: Gfk, 2010): 1. Goede kwaliteit 2. Vers voedsel 3. Lage prijzen 4. Breed assortiment 5. Speciale aanbiedingen Supermarkten
Formule: hoe meer fietsers naar supermarkt te trekken? ALS: Meer vers voedsel met hoge kwaliteit Supermarkt is dichtbij Speciale dagaanbiedingen DAN: Meer fietsers, meer frequent Deel van automobilisten stapt over op de fiets Supermarkten/ managers Lokale overheden De markt
Aanbevelingen Start korte rittenbeleid Denk bewust na over super malls. Downscalen supermarkten meer lopen en fietsen Informeer gemeenten en supermarktbranche over belang (want hoge omzet) van fietsers en voetgangers op buurt- en binnen- stadsniveau Koester fietsers en verleid automobilisten met campagnes Los belemmeringen voor fietsers op: –Korte afstand: supermarkt –Bagage: fietsaanhanger
Hoe verder? Nieuwe hypothesen/vragen: –Zaterdag versus doordeweeks –Combinatieritten –Relatie ruimtelijke factoren en fietsgebruik Uitbreiding en monitoring benchmark –2011: 2-e tranch: meer gemeenten en supermarkten: wie??? –Zomer 2011: Benchmark binnensteden: wie??? –Internationale Benchmark Interesse Ineke Spapé Benchmarkrapport downloaden via