Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Nieuwe impulsen voor de fiets
Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – mei 2009.
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Bert Henzen Herbert Tiemens 6 december 2011 Fietsverlichtingsactie’s in de praktijk.
Dwalen door het dwaalgebied, de moeite waard……
Lopen. de benen de fiets de kar de bel/ bellen/tring.
Successen,kansen en mogelijkhe- den voor de Fiets in gemeentelijk Verkeer- en vervoerbeleid Saxion minor Mobiliteit en verkeer Basisvak MV2: Mobiliteit,
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
Fun of functie in Haarlem?
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
digitale verkeerskrant van Rilland
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Lock’n’Go. Dienstverlener veilig fietsparkeren Lock’n’Go stalling Beheer, service & onderhoud Eigen klantenservice Partners: Wat is Lock’n’Go ?
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Gratis Bewaakt Stallen
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Consumptieve functies van dorpen Over de aantrekkelijkheid van (deeltijd)wonen in dorpen Ronald van Leeuwen 10 oktober 2012.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Het ene doen en het andere niet laten: de kansen van dualistisch ondernemen Tom Heidman directievoorzitter Retail Network B.V.
Versrapport Deen Albert Heijn Jan Linders / Jumbo
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Welkom Tymon de Weger, voorzitter Fietsberaad. Fietsparkeren = actueel P = voorwaarde voor elke fietsverplaatsing Positieve ontwikkeling met ‘uitdagingen’
Les 3: Verkeer TOETS.
Betaalbaar wonen Stadsregio Rotterdam
Succesvol fietsparkeerbeleid
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Outdoorpark Reusel.
Van krachtwijk naar fietswijk
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Economische betekenis van de wielersport in Nederland Mark Torsius Erik Tolboom Pieter Verhoogt.
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
Uitkijken voor vrachtwagens
Nationaal Parkeercongres 2017
Fietsparkeren in Zwolle
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
De Fietsersbond op weg naar 2015
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
De fietser in Maastricht
GfK Supermarktkengetallen
Harmelen, 25 april 2019 Henk Brandenburg
Transcript van de presentatie:

Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé SOAB adviseurs voor Woning en Leefomgeving

Onderzoeksopzet Hoofdvraag:aan welke ‘knoppen’ kunnen beleidsmakers en andere actoren ‘draaien’ om aandeel fiets naar winkel te vergroten? Werkwijze: 1) Informatie opvraag gemeenten 2) Ruimtelijke schouw (korte ritten-check + parkeertelling) 3) Mondelinge enquêtes, lokale en landelijke Fietsersbond 4) Huishoudboekjes 5) ‘Mind-set’ supermarkt-eigenaren 6) Gemeentelijke rapportages en één benchmarkrapportage 6 gemeenten 4 typen supermarkten bezoekers

Vervoerwijzekeuze naar hiërarchie Groen: lager schaalniveau en binnenstad = hoger aandeel LV Rood: stadsdeel = hoger aandeel auto

Belangrijkste reden voor vervoerwijzekeuze bagage afstand geen alterna- tief weer snel

Aandeel vervoerwijzekeuze in weekomzet naar reisafstand 74% besteding door langzaam verkeer tot 1 km 30% fiets tot 2,5 km Aandeel auto grootst > 1 km

77% aandeel LV binnenstad 54% omzet van langzaam verkeer Aandeel vervoerwijzekeuze in de weekomzet (hiërarchie)

Wie zijn beïnvloedbaar? 875 personen (31%): 600 auto/fiets  fietsers en 275 auto/voet  voet Kansen: beïnvloedbare groepen

Welke ‘draaiknoppen’ en voor wie? 1.‘Honing’: pullmaatregelen als fietsinfra, fietsparkeren en fietsvriendelijk supermarktlocatiebeleid 2.‘Azijn’: pushmaatregelen als minder autogerichte ruimtelijke planning en parkeerbeleid 3.‘Communicatie’: informeren (potentiele) fietsers 4.‘Branchering’: vers, kwaliteit, fietsvriendelijke verpakkingen 5.‘Service- en gemaksdiensten’ voor fietsers: boodschappen- service, fietsaanhangers Lokale overheden Supermarkten De markt

Wat is belangrijk voor klanten supermarkten? Waarom gaat men naar bepaalde supermarkt (bron: Gfk, 2010): 1. Goede kwaliteit 2. Vers voedsel 3. Lage prijzen 4. Breed assortiment 5. Speciale aanbiedingen Supermarkten

Formule: hoe meer fietsers naar supermarkt te trekken? ALS: Meer vers voedsel met hoge kwaliteit Supermarkt is dichtbij Speciale dagaanbiedingen DAN:  Meer fietsers, meer frequent  Deel van automobilisten stapt over op de fiets Supermarkten/ managers Lokale overheden De markt

Aanbevelingen Start korte rittenbeleid Denk bewust na over super malls. Downscalen supermarkten  meer lopen en fietsen Informeer gemeenten en supermarktbranche over belang (want hoge omzet) van fietsers en voetgangers op buurt- en binnen- stadsniveau Koester fietsers en verleid automobilisten met campagnes Los belemmeringen voor fietsers op: –Korte afstand: supermarkt –Bagage: fietsaanhanger

Hoe verder? Nieuwe hypothesen/vragen: –Zaterdag versus doordeweeks –Combinatieritten –Relatie ruimtelijke factoren en fietsgebruik Uitbreiding en monitoring benchmark –2011: 2-e tranch: meer gemeenten en supermarkten: wie??? –Zomer 2011: Benchmark binnensteden: wie??? –Internationale Benchmark Interesse  Ineke Spapé Benchmarkrapport downloaden via 