S&D Interactive Media Workshop Google AdWords, 8 maart
Kennismaking 2
Vindbaarheid Search Engine Marketing 3 Search Engine Marketing is het specialisme dat webpagina's vindbaar maakt bij zoekdiensten. Dat wil zeggen dat een webpagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan als een zoekmachinegebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm intypt.Marketingwebpagina'szoekdienstenzoekresultatenzoekmachine zoekterm
SEM = SEO + SEA 4 Natuurlijke zoekresultaten Gegenereerd op basis van algoritmen – onbevooroordeeld en ‘kosteloos’ Gesponsorde koppelingen
5 Bron: Marketingvox 2008
Eye tracking 6 Oogbewegingen op een pagina met zoekresultaten. Stippen (fixaties) zijn plekken waar naar gekeken is. Lijnen zijn de bewegingen van het oog tussen de fixaties in. Video
Eye tracking 7 Informatieve zoekopdracht Transactionele zoekopdracht
Eye tracking Er blijken zeven motieven om te klikken: 1.Bekendheid & betrouwbaarheid van een website of organisatie. 2.Hoge positie in de resultaten geeft vertrouwen en suggereert voor de respondenten dat het om actuele informatie gaat 3.De aanwezigheid van de zoekterm in het zoekresultaat 4.Consumenten zijn op zoek naar functies in een website zoals gebruikerservaringen of producten vergelijken 5.(Indirecte) prijsinformatie: vooral trefwoorden die refereren aan ‘goedkoop’ 6.De vermelding ruim aanbod 7.consumenten lijken opdringerige resultaten te vermijden. Hoofdletters en uitroeptekens 8 SEM
Aantal zoekwoorden gebruik Een woord 16% Twee woorden 34% Drie woorden 27% Vier woorden 14 % Vijf woorden 5% 9 84% gebruikt meer dan 1 zoekwoord
SEO & SEA 10 Advertising + snel inzetbaar + ‘garantie’ op toppositie + geheel uit te besteden − hogere, onzekere prijs per doorklik − relatief lagere CTR (1-15%) − Minder volume (15% van totaal) Organic + lage prijs per doorklik + hoge CTR (5 – 25%) + Meer volume (85% van totaal) – geen garantie op toppositie – lange implementatie periode – intern kennis en resources vereist
Search Engine Advertising 11
Back to basics: Betaalmodellen CPM: cost per mille Betalen per 1000 geleverde views CPC: cost per click Betalen per gerealiseerde klik CPL: cost per lead Betalen per aangeleverde lead CPS: cost per sale Betalen per gerealiseerde sale 12 actie bezoek lead sale CPMCPCCPLCPS % CTR% CR
Google Adwords adverteren 13
Advertising services 14 Location based: Targetting mogelijk op: Taal Land/provincie Kilometers rond een bepaalde lengte/breedte graad Via Google Maps Via Google Earth
Beginnen met SEA 15
Gouden regel Adwords Hogere positie = meer volume Relatief hoger percentage bezoekers clickt op de bovenste advertenties dan op de lagere 16
SEA doelstellingen toegelicht Traffic: clicks/bezoeken Uitgevers met CPM advertentieverkoop Brancheverenigingen die bezoekersaantallen aan deelnemers rapporteren Leads/offertes Actiesites Virals aanjagen Sites zonder online bestel mogelijkheid Complexe en veelal duurdere producten/diensten Een “online folder” website met online contactmogelijkheid Sales/offertes Bol.com, Wehkamp, Telco’s etc. Awareness/ Branding SEA is een direct response medium. Welkom neveneffect, maar geen hoofddoelstelling 17
Quality Score 18 Belangrijk voor de Adwords/Adsense campagne Advertentiepositie = bieding x QS De QS is opgebouwd uit: Clickrate Performance historie Conversie/clickgedrag op de eigen site Relevantie van een zoekwoord met de bestemmingspagina(automatisch bepaald door Google) Laadtijd van de bestemmingspagina
Longtail in SEA Betaal minder door op niet (alleen) op topwoorden te bieden Vraag van klant is specifiek (niche) en ‘op maat’ Hoe specifieker de zoekopdracht hoe hoger de CTR en hoe lager de CPC Specifiek, relevant en vooral: compleet 19
20 Vragen?