Optimale omgeving voor Projectmatig werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

“Energie uit het heelal”
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Verandering Schooltijden
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Op weg met e-Twist in 10 stappen
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inleiding in de Civiele Techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Van idee tot digitaal materiaal
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
Naar het Jaareinde toe
Structuur secundair onderwijs
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
WISKUNDIGE FORMULES.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Workshop2: Technisch communiceren. Extra blok Workshop2: Technisch communiceren Stap 1: Hoe creëren ?
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
AD6 in leerplan verzorging
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Don Bosco Technisch Instituut Helchteren Patrick Loos & Patrick Bos Dag van de Vakdidactiek Residentiële schakelingen Elektrotechnieken /04/2012.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Al doende leren training docenten
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Leerlingen ontwikkelen apps
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
GIS-coördinator in Westerlo
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Donderdag 2 april 2015 Roosterwijzigingen Mededeling directie In verband met de viering van het Suikerfeest kunnen leerlingen maximaal één dag verlof krijgen.
Tuinvogels herkennen.
De nieuwe onderbouw.
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Transcript van de presentatie:

Optimale omgeving voor Projectmatig werken Vrije Technische Scholen Paul Rosier

Optimale omgeving voor Projectmatig werken Vrije Technische Scholen Paul Rosier EEN EENZIJDIGE KIJK OP PROJECTMATIG WERKEN

Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef

Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef

Leerplannen Vorige situatie Lineair leerplan

3de graad BSO Ruwbouw Opleidingsprofiel ingedeeld in vakken 5BRB 6BRB Technisch Tekenen 3 3 Techn. Constructie 2 2 Techn. Kostprijsberekening 1 Techn. Materialenleer 1  Techn. Planning en Organisatie 1 Techn. Topografie 1 Sterkteleer – Betonbouw 1 1 Toegepaste Informatica 1 1 Toegepaste Elektriciteit 1  Bedrijfsbeheer 1 Praktijk Bouw 16 16 Opleidingsprofiel ingedeeld in vakken Vakken liepen dikwijls naast elkaar Weinig samenhang tussen PV en TV, AV Professionals per vak

Leerplannen Huidige situatie Projectmatig leerplan

3de graad BSO Ruwbouw Geen opsplitsing in vakken 5BRB 6BRB Realisatietechnieken bouw voorkennis en voorbereiding uitvoering (praktijk bouw) 24 25 Toegepaste mechanica en elektriciteit 2   Bedrijfsbeheer 1 Geen opsplitsing in vakken Schooljaar indelen in projecten Grote samenhang tussen PV en TV, AV Professionals per project

Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef

2. Roostering en opdracht Streven naar één leerkracht per klasgroep Minder overleg (enkel binnen de graad) Moet alle vakgebieden beheersen (bevoegdheden) Grote verantwoordelijkheid t.o.v. de klasgroep Probleem van conflicten met de groep Vervanging bij afwezigheid leerkracht Resturen (opdrachtbreuk)

2. Roostering en opdracht Streven naar één leerkracht per klasgroep Aanwervingcriteria nieuwe leerkrachten Polyvalente leerkrachten Coach Moeilijke instap

2. Roostering en opdracht Streven naar één leerkracht per klasgroep Aanwervingcriteria nieuwe leerkrachten Variatie in de roostering In de lagere jaren meer variatie in uren en leerkrachten Vrijhouden van lokalen

Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef

3. Nascholing Polyvalente leerkrachten vb: Wiskundeleerkracht opleiding kostprijsberekening Leerkracht Frans volgt opleiding biologie …..

3. Nascholing Polyvalente leerkrachten Vakoverschrijdende nascholingen Kleinschalige interne nascholing

Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef

4. Infrastructuur Studielandschappen Klassikaal lesgeven Individueel werken PC infrastructuur Bibliotheek, mediatheek, internet Praktijkruimte Labo

4. Infrastructuur Studielandschappen Onderlinge afspraken: Klassikaal lesgeven Individueel werken PC infrastructuur Bibliotheek, mediatheek, internet Praktijkruimte Labo Onderlinge afspraken: gebruik infrastructuur van het landschap toezicht leerlingen

4. Infrastructuur Studielandschappen Onderlinge afspraken Klassikaal lesgeven Individueel werken PC infrastructuur Bibliotheek, mediatheek, internet Praktijkruimte Labo Onderlinge afspraken gebruik infrastructuur van het landschap toezicht leerlingen Bij nieuwbouw geen extra meerkost

Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef

? 5. Geïntegreerde proef Oorspronkelijke doelstelling PROJECT = Projectmatig en geïntegreerd werken PROJECT Project met externe jury Afzonderlijke beoordeling op rapport ?

Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef

Optimale omgeving voor Projectmatig werken Vrije Technische Scholen Paul Rosier EEN EENZIJDIGE KIJK OP PROJECTMATIG WERKEN