Optimale omgeving voor Projectmatig werken Vrije Technische Scholen Paul Rosier
Optimale omgeving voor Projectmatig werken Vrije Technische Scholen Paul Rosier EEN EENZIJDIGE KIJK OP PROJECTMATIG WERKEN
Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef
Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef
Leerplannen Vorige situatie Lineair leerplan
3de graad BSO Ruwbouw Opleidingsprofiel ingedeeld in vakken 5BRB 6BRB Technisch Tekenen 3 3 Techn. Constructie 2 2 Techn. Kostprijsberekening 1 Techn. Materialenleer 1 Techn. Planning en Organisatie 1 Techn. Topografie 1 Sterkteleer – Betonbouw 1 1 Toegepaste Informatica 1 1 Toegepaste Elektriciteit 1 Bedrijfsbeheer 1 Praktijk Bouw 16 16 Opleidingsprofiel ingedeeld in vakken Vakken liepen dikwijls naast elkaar Weinig samenhang tussen PV en TV, AV Professionals per vak
Leerplannen Huidige situatie Projectmatig leerplan
3de graad BSO Ruwbouw Geen opsplitsing in vakken 5BRB 6BRB Realisatietechnieken bouw voorkennis en voorbereiding uitvoering (praktijk bouw) 24 25 Toegepaste mechanica en elektriciteit 2 Bedrijfsbeheer 1 Geen opsplitsing in vakken Schooljaar indelen in projecten Grote samenhang tussen PV en TV, AV Professionals per project
Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef
2. Roostering en opdracht Streven naar één leerkracht per klasgroep Minder overleg (enkel binnen de graad) Moet alle vakgebieden beheersen (bevoegdheden) Grote verantwoordelijkheid t.o.v. de klasgroep Probleem van conflicten met de groep Vervanging bij afwezigheid leerkracht Resturen (opdrachtbreuk)
2. Roostering en opdracht Streven naar één leerkracht per klasgroep Aanwervingcriteria nieuwe leerkrachten Polyvalente leerkrachten Coach Moeilijke instap
2. Roostering en opdracht Streven naar één leerkracht per klasgroep Aanwervingcriteria nieuwe leerkrachten Variatie in de roostering In de lagere jaren meer variatie in uren en leerkrachten Vrijhouden van lokalen
Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef
3. Nascholing Polyvalente leerkrachten vb: Wiskundeleerkracht opleiding kostprijsberekening Leerkracht Frans volgt opleiding biologie …..
3. Nascholing Polyvalente leerkrachten Vakoverschrijdende nascholingen Kleinschalige interne nascholing
Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef
4. Infrastructuur Studielandschappen Klassikaal lesgeven Individueel werken PC infrastructuur Bibliotheek, mediatheek, internet Praktijkruimte Labo
4. Infrastructuur Studielandschappen Onderlinge afspraken: Klassikaal lesgeven Individueel werken PC infrastructuur Bibliotheek, mediatheek, internet Praktijkruimte Labo Onderlinge afspraken: gebruik infrastructuur van het landschap toezicht leerlingen
4. Infrastructuur Studielandschappen Onderlinge afspraken Klassikaal lesgeven Individueel werken PC infrastructuur Bibliotheek, mediatheek, internet Praktijkruimte Labo Onderlinge afspraken gebruik infrastructuur van het landschap toezicht leerlingen Bij nieuwbouw geen extra meerkost
Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef
? 5. Geïntegreerde proef Oorspronkelijke doelstelling PROJECT = Projectmatig en geïntegreerd werken PROJECT Project met externe jury Afzonderlijke beoordeling op rapport ?
Inpakt op: Leerplannen Roostering en opdrachten Nascholing Infrastructuur Geïntegreerde proef
Optimale omgeving voor Projectmatig werken Vrije Technische Scholen Paul Rosier EEN EENZIJDIGE KIJK OP PROJECTMATIG WERKEN