Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
De waarde van cultuureducatie
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
de ouderbetrokkenheid vergroten
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Artikel over transactionele analyse
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Voorstelling 6de leerjaar
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Consciously, we teach what we know;
Welkom op onze thema-avond
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
de psychologie van de intermenselijke verhoudingen
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Kinderen en hun sociale talenten
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Regels en afspraken.
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Communicatie met ouders
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Fitheid en gezondheid.
Schrijver: Diane Heacox, Ed. D. Eerste druk, eerste oplage Titel: Kinderen en… hun manieren van leren. Differentiatie in de klas. Vertaling: Studio Imago.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ontwikkeling en de basisschool
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Ontwikkeling van het jonge kind
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Ontwikkeling van het jonge kind
College 6; Kind tussen de kinderen.  Bespreken Klasgenoten,Leerkracht en Thuis.
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Proeftoets quiz ding.
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Groepsdynamiek 1.
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Ontwikkelingspsychologie
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Transcript van de presentatie:

Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd Schoolpsychologie Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd Auteur: Rita Kohnstamm Bewerkt door: Kimberly Titeca

Biografie Rita Kohnstamm Studeerde politicologie & psychologie Cursus Gesprekstherapie Werkzaam als: - Gesprekstherapeut - Hoofdredactrice maandblad Ouders van Nu - Hoofdredactrice tijdschrift Psychologie - Schrijfster

Tekst: De Leerkracht: Leerkracht = ook een klasgenoot De klas = rustpunt voor kinderen met problemen thuis. Intellectuele belangstelling wekken en culturele sociale omgangsregels leren. Damon: relatie kind – leerkracht = complementair.

Kind: Samenwerken met volwassene = - Gehoorzaamheid - Erkenning van overwicht (autoriteit) Voortdurende ontwikkeling tijdens de schooljaren: - Eerste klassen: leerkracht = alleswetende volwassene  veiligheidsgevoel. - Tussen 8 – 10 jaar: gehoorzaamheid is gebaseerd op respect voor de functie. - + 10 jaar: Gehoorzaamheid: leerkracht moet door ervaring duidelijk maken dat hij competent is.

Toename mobiliteit: Kleinere kloof tussen leerkracht & leerling: - Kinderen: betere wereldoriëntatie door televisie, reizen, … Oplossing: kunst van onderwijzen tegenwoordig = voortbouwen op de al aanwezige kennis van leerlingen.

Klasseklimaat: = Sociale sfeer in de klas. Leerkracht: warm of koel emotioneel klimaat? Leerkracht of leerling centraal? Autoritaire leider of niet?  Invloed op eigen inbreng leerlingen, hun kritische houding, agressiviteit, …

Analyse Tharp & Gallimore: Trainingsgedrag basketball-coach analyseren. Succes = combinatie van autoriteit & grote emotionele warmte. <-> Laisser faire. Kinderen handelen volgens eigen ontwikkelingsniveau (zelfstandigheid) + kunnen nog terugvallen op een volwassene. Straf = in verhouding tot de overtreding.

Klassemanagement: = Kwestie van ervaring. Greep hebben op alle activiteiten in de klas. Reserveplannen  verveling in klas tegengaan. Alles wat je zegt bevat informatie!  Aandacht erbij houden. Invloed op leerresultaten kinderen. Teacher-centered of learner-centered.

De opvoeding: Continuïteit tussen opvoedingsstijl en schoolleeftijd. - Persoonlijkheid ouders blijft hetzelfde. - Continuïteit opvatting ouders over opvoeding (door ervaringen eigen kinderjaren.) Beloning & straf <-> rijping kind. Kinderexploitatie tegengaan (obstakel voor zelfstandigheid kind).

Einde! Voor verdere informatie verwijs ik u graag door naar de site van de auteur: http://www.kohnstamm.info/ritakohnstamm/index.html