Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd Schoolpsychologie Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd Auteur: Rita Kohnstamm Bewerkt door: Kimberly Titeca
Biografie Rita Kohnstamm Studeerde politicologie & psychologie Cursus Gesprekstherapie Werkzaam als: - Gesprekstherapeut - Hoofdredactrice maandblad Ouders van Nu - Hoofdredactrice tijdschrift Psychologie - Schrijfster
Tekst: De Leerkracht: Leerkracht = ook een klasgenoot De klas = rustpunt voor kinderen met problemen thuis. Intellectuele belangstelling wekken en culturele sociale omgangsregels leren. Damon: relatie kind – leerkracht = complementair.
Kind: Samenwerken met volwassene = - Gehoorzaamheid - Erkenning van overwicht (autoriteit) Voortdurende ontwikkeling tijdens de schooljaren: - Eerste klassen: leerkracht = alleswetende volwassene veiligheidsgevoel. - Tussen 8 – 10 jaar: gehoorzaamheid is gebaseerd op respect voor de functie. - + 10 jaar: Gehoorzaamheid: leerkracht moet door ervaring duidelijk maken dat hij competent is.
Toename mobiliteit: Kleinere kloof tussen leerkracht & leerling: - Kinderen: betere wereldoriëntatie door televisie, reizen, … Oplossing: kunst van onderwijzen tegenwoordig = voortbouwen op de al aanwezige kennis van leerlingen.
Klasseklimaat: = Sociale sfeer in de klas. Leerkracht: warm of koel emotioneel klimaat? Leerkracht of leerling centraal? Autoritaire leider of niet? Invloed op eigen inbreng leerlingen, hun kritische houding, agressiviteit, …
Analyse Tharp & Gallimore: Trainingsgedrag basketball-coach analyseren. Succes = combinatie van autoriteit & grote emotionele warmte. <-> Laisser faire. Kinderen handelen volgens eigen ontwikkelingsniveau (zelfstandigheid) + kunnen nog terugvallen op een volwassene. Straf = in verhouding tot de overtreding.
Klassemanagement: = Kwestie van ervaring. Greep hebben op alle activiteiten in de klas. Reserveplannen verveling in klas tegengaan. Alles wat je zegt bevat informatie! Aandacht erbij houden. Invloed op leerresultaten kinderen. Teacher-centered of learner-centered.
De opvoeding: Continuïteit tussen opvoedingsstijl en schoolleeftijd. - Persoonlijkheid ouders blijft hetzelfde. - Continuïteit opvatting ouders over opvoeding (door ervaringen eigen kinderjaren.) Beloning & straf <-> rijping kind. Kinderexploitatie tegengaan (obstakel voor zelfstandigheid kind).
Einde! Voor verdere informatie verwijs ik u graag door naar de site van de auteur: http://www.kohnstamm.info/ritakohnstamm/index.html