De peutertijd Ontwikkeling (p. 101-118)
inhoudsopgave Inleiding Lichamelijke ontwikkeling Motorische ontwikkeling Grove motoriek Fijne motoriek Tekenontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Eigen wil Zelfstandigheid Koppigheidsfase Aanpak peutergedrag Regels en grenzen Toepassen van regels en grenzen Time-out Scheidingsangst
inhoudsopgave Cognitieve ontwikkeling Piaget: pre-operationeel stadium Verworven denkcapaciteiten Aanvaarde denkfouten van de peuter Egocentrisme Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Taalontwikkeling Morele ontwikkeling Spelontwikkeling Fantasiespel Fijne en grove motoriek bij het spelen (voor)lezen Persoonlijkheidsontwikkeling Zelfbesef Zelfbeeld
5. sociaal-emotionele ontwikkeling Aanpak peutergedrag Verkeerd handelen door onwetendheid Koppigheid Frustratie, ongeduld, moeheid driftbuien Regels en grenzen Toepassen regels en grenzen Time-out
5. sociaal-emotionele ontwikkeling Aanpak peutergedrag Regels en grenzen Positief formuleren Regels = afspraken die voor iedereen op voorhand duidelijk zijn Grenzen = worden gesteld op het moment dat kind iets doet wat te ver gaat
5. sociaal-emotionele ontwikkeling Aanpak peutergedrag Toepassen van grenzen en regels: vuistregels Beloning en correctie gebruiken Consequent gedrag stellen Één lijn trekken
5. sociaal-emotionele ontwikkeling Aanpak peutergedrag Time-out Afkoelingsperiode voor peuter en opvoeder Locatie Na time-out opvoeder tonen dat het gedrag geen verdere gevolgen meer heeft
5. sociaal-emotionele ontwikkeling The Supernanny – The Bailey Family Wat moeten de ouders eerst doen vooraleer ze Billy op time- out zetten? En op welke manier moeten zijn ouders dat doen? Wat moeten de ouders zeggen wanneer ze Billy op time-out plaatsen? Waarom werkt de ‘naughty step’ volgens de supernanny? Wat moest Billy nog zeggen vooraleer hij van de ‘naughty step’ mocht? Videofragment: http://www.youtube.com/watch?v=okr8aK3KbYI&hd=1
5. sociaal-emotionele ontwikkeling Scheidingsangst 8 maanden – 3 jaar Objectpermanentie Voorbereiden Transitionele objecten Videofragment: http://www.youtube.com/watch?v=_3Yh6ZE-b7g&hd=1
inhoudsopgave Inleiding Lichamelijke ontwikkeling Motorische ontwikkeling Grove motoriek Fijne motoriek Tekenontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Eigen wil Zelfstandigheid Koppigheidsfase Aanpak peutergedrag Regels en grenzen Toepassen van regels en grenzen Time-out Scheidingsangst
inhoudsopgave Cognitieve ontwikkeling Piaget: pre-operationeel stadium Verworven denkcapaciteiten Aanvaarde denkfouten van de peuter Egocentrisme Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Taalontwikkeling Morele ontwikkeling Spelontwikkeling Fantasiespel Fijne en grove motoriek bij het spelen (voor)lezen Persoonlijkheidsontwikkeling Zelfbesef Zelfbeeld
6. Cognitieve ontwikkeling Piaget: pre-operationeel stadium Verworven denkcapaciteiten Aanvaarde denkfouten Egocentrisme Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid
6. Cognitieve ontwikkeling Piaget: pre-operationeel stadium Leeftijd Stadium 0-2 jaar Sensomotorische fase 2-7 jaar Pre-operationele fase 7-12 jaar Concreet operationele fase Vanaf 12 jaar Formeel operationele fase
6. Cognitieve ontwikkeling Piaget: pre-operationeel stadium Taalgebruik Motoriek, vnl. fijne Het ik, egocentrisme Animisme Denken: egocentrisch Nog geen beheersing van behoudsprincipe Videofragment: http://www.youtube.com/watch?v=YtLEWVu815o#t=681
6. Cognitieve ontwikkeling Verworven denkcapaciteiten Geïnterioriseerd/in gedachten experimenteren Beginnend symbolisch denken Fantasie Anticiperen
6. Cognitieve ontwikkeling Aanvaarde denkfouten Egocentrisme Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Animisme Artificialisme Magisch denken
6. Cognitieve ontwikkeling Aanvaarde denkfouten Egocentrisme Focus op zichzelf Geen theory of mind Wat ziet een ander? Hoe voelt een ander zich? Waarom doet een ander iets? Kan peuter nog niet
6. Cognitieve ontwikkeling Aanvaarde denkfouten Egocentrisme Sally-Anne test
6. Cognitieve ontwikkeling Aanvaarde denkfouten Egocentrisme Drie bergen-experiment van Piaget Videofragment: http://www.youtube.com/watch?v=OinqFgsIbh0&hd=1
6. Cognitieve ontwikkeling Aanvaarde denkfouten b) Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Animisme Artificialisme Magisch denken
6. Cognitieve ontwikkeling Aanvaarde denkfouten b) Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Animisme Artificialisme Magisch denken Over opwaaiende blaadjes zegt een peuter: “de blaadjes zijn bang van mij”
6. Cognitieve ontwikkeling Aanvaarde denkfouten b) Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Animisme Artificialisme Magisch denken “Kabouters hebben op één nacht de paddenstoelen in het bos gemaakt”
6. Cognitieve ontwikkeling Aanvaarde denkfouten b) Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Animisme Artificialisme Magisch denken
6. Cognitieve ontwikkeling Aanvaarde denkfouten b) Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Animisme Artificialisme Magisch denken In de wagen, voor het rode licht, roept de peuter: ‘groen groen groen!’ om het verkeerslicht op groen te laten springen
6. Cognitieve ontwikkeling Aanvaarde denkfouten b) Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Animisme Artificialisme Magisch denken Edward Scissorhands: Edward's alone but still sharing his artistic gift with the snow he creates from his ice sculptures http://www.youtube.com/watch?v=qmOScCWGKOo&hd=1
inhoudsopgave Cognitieve ontwikkeling Piaget: pre-operationeel stadium Verworven denkcapaciteiten Aanvaarde denkfouten van de peuter Egocentrisme Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Taalontwikkeling Morele ontwikkeling Spelontwikkeling Fantasiespel Fijne en grove motoriek bij het spelen (voor)lezen Persoonlijkheidsontwikkeling Zelfbesef Zelfbeeld
7. Taalontwikkeling Uitbreiding betekenisvol taalgebruik Begrijpen > zeggen Volwassene = spreekbuis Grammaticale fouten Monologen Imitatie Verschil naargelang economische welvaart Belang van voorlezen
inhoudsopgave Cognitieve ontwikkeling Piaget: pre-operationeel stadium Verworven denkcapaciteiten Aanvaarde denkfouten van de peuter Egocentrisme Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Taalontwikkeling Morele ontwikkeling Spelontwikkeling Fantasiespel Fijne en grove motoriek bij het spelen (voor)lezen Persoonlijkheidsontwikkeling Zelfbesef Zelfbeeld
8. Morele ontwikkeling Verbonden aan aanwezigheid opvoeder Nog geen verinnerlijking Moeilijk Gericht op de gevolgen
inhoudsopgave Cognitieve ontwikkeling Piaget: pre-operationeel stadium Verworven denkcapaciteiten Aanvaarde denkfouten van de peuter Egocentrisme Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Taalontwikkeling Morele ontwikkeling Spelontwikkeling Fantasiespel Fijne en grove motoriek bij het spelen (voor)lezen Persoonlijkheidsontwikkeling Zelfbesef Zelfbeeld
9. Spelontwikkeling Spelen Leuk Leren sociaal en motorische vaardigheden Verwerken Parallel spel Solitair spel Toekijkend spel Fantasiespel Fijne en grove motoriek bij het spelen (Voor)lezen
9. Spelontwikkeling Fantasiespel ‘Doen alsof’ Imitatie en nabootsen van gebeurtenissen dat het kind heeft gezien of meegemaakt Videofragment: http://www.youtube.com/watch?v=6CcuWxc2z-Q&hd=1
9. Spelontwikkeling Fijne en grove motoriek
9. Spelontwikkeling (Voor)lezen Leren kennen van de wereld Positieve invloed op taalontwikkeling Intimiteit Fantasie Alledaagse of herkenbare thema’s Voor het slapengaan
inhoudsopgave Cognitieve ontwikkeling Piaget: pre-operationeel stadium Verworven denkcapaciteiten Aanvaarde denkfouten van de peuter Egocentrisme Verwarring tussen fantasie en werkelijkheid Taalontwikkeling Morele ontwikkeling Spelontwikkeling Fantasiespel Fijne en grove motoriek bij het spelen (voor)lezen Persoonlijkheidsontwikkeling Zelfbesef Zelfbeeld
9. Persoonlijkheidsontwikkeling Zelfbesef Besef zelfstandige entiteit Besef zelf dingen kan willen en/of doen Ontwikkeling van het ‘ik’-je Videofragment: http://www.youtube.com/watch?v=M2I0kwSua44&hd=1
9. Persoonlijkheidsontwikkeling Zelfbeeld = geheel van gedachten omtrent zichzelf Reactie opvoeders is belangrijk
einde