De mythe van het ‘Vrouwengevaar’ Een historiserende inventarisatie van (inter)nationaal onderzoek naar de relatie tussen feminisering en ‘jongensproblemen’ in het onderwijs Joyce Hardy – 1BaSWB
Feminisering > negatieve effecten problemen in onderwijs crisis in samenleving VS, Engeland, Nederland & Continentaal-Europese landen Start : 19de eeuw @ VS
MANNEN VROUWEN Liefhebbend Hoog moreel gehalte Lagere klasse, jongere kinderen Zomerperiodes Zachte aanpak Pedagogiek van moederliefde Oudere kinderen Intelectueel Winter Rolmodel voor jongere mannen
The women peril = vrouwengevaar Amerikaanse media vrouwen missen intellectuele kwaliteiten die mannen nodig hebben om zich voor te bereiden op het leven in de moderne samenleving ° gefeminiseerde mannelijke identiteit
MIT- wetenschapper Rogers 1929 Massachusetts Institute of Technology Vervrouwelijking van het onderwijs en samenleving mensen niet meer in staat tot politiek en filosofisch denken
Motherteacher 1978, USA Feminisering Identiteits- en gedragsproblematiek Falen van het Amerikaanse onderwijs ‘Pedagogiek van de moederliefde’
Anno 2014 Vrouwen Té veel discipline Les volgens het boekje EN moeite met lln die afwijken van gebaande pad Té veel/weinig discipline = slecht voor mannen
Wetenschappelijke testen PRIMA-cohortonderzoek CITO-toets Wetenschappers Jungbluth Meijnen Meyer en Thompson McNeil Davis en Slobodian
Bronvermelding Levitin and Chananie Ethaugh en Harlow Schell en Courtney Daniels, Creese, Hey, Leonard en Smith Childs en McKay Siongers Bronvermelding Timmerman, G., & Van Essen M. (2004). De mythe van het ‘vrouwengevaar’. Een historiserende inventarisatie van (inter)nationaal onderzoek naar de relatie tussen feminisering en ‘jongensproblemen’ in het onderwijs. Pedagogiek, 24(1), 57-71.
VROUWENGEVAAR = MYTHE