De mythe van het ‘Vrouwengevaar’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Crises zijn van alle tijden
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Klaar? Actie! over ouderen en cultuurparticipatie
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Door Jenny, Anni, Bas en Roel
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
EMEG-lijst Kijk een The Lord of the Rings met het commentaar van de regisseur. Marciano Timmermans CE2A.
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Welkom.
De (verknipte) jeugd van tegenwoordig.
Economische wereldcrisis
Allochtonen in het hoger onderwijs
Albert de Boer IJsselgroep
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Paragraaf 2.1 Vorige les: ontstaan landbouwsamenleving
11 Feminisme.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Migratie en de multiculturele samenleving
DE 21STE EEUW.
21 september 2014 Door Quotering meer mans…!? Limburgse Vrouwenraad, Roermond, 8 maart 2009.
Maatschappijwetenschappen
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
Met het oog op vrouwenmarketing “Vrouwen aan de macht”
Mij een zorg!?.
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Griekse mythen en wetenschap
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Sport in de samenleving
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Wat is privacy? Foucault, surveillance en wat dat voor ons betekent Wat hebben we aan privacy? Gezamenlijk gezag en privacy.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
Hoofdstuk 3 Specifieke groepen Jongens meisjes. Girl power Meisje gelijkwaardig aan jongen Feministische revolutie: man de baas, vrouw indirecte invloed.
Hoe persoonlijk is leven zonder werk? Gijselinck Jolien 1BaTPB3 R Academiejaar Bron: Peelman, K. & Valkeneers, G. (2010). Hoe persoonlijk.
Oorzaken Directe oorzaken -Aanleiding Indirecte oorzaken
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Rechtsstaat en democratie: lesplan. Tot 1848:  Republiek (hoofdlijnen): KA Opstand in de Nederlanden KA De bijzondere plaats in staatkundig opzicht van.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Maatschappijwetenschappen en Maatschappijleer op het JFC
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Morfologische varianten
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Research Centre for Education and the Labour Market
Informatievaardigheden
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
SAMEN KINDERARBEID STOPPEN IN MALI
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Laatste les: Donald Trump
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Transcript van de presentatie:

De mythe van het ‘Vrouwengevaar’ Een historiserende inventarisatie van (inter)nationaal onderzoek naar de relatie tussen feminisering en ‘jongensproblemen’ in het onderwijs Joyce Hardy – 1BaSWB

Feminisering > negatieve effecten  problemen in onderwijs  crisis in samenleving VS, Engeland, Nederland & Continentaal-Europese landen Start : 19de eeuw @ VS

MANNEN VROUWEN Liefhebbend Hoog moreel gehalte Lagere klasse, jongere kinderen Zomerperiodes Zachte aanpak Pedagogiek van moederliefde Oudere kinderen Intelectueel Winter Rolmodel voor jongere mannen

The women peril = vrouwengevaar Amerikaanse media vrouwen missen intellectuele kwaliteiten die mannen nodig hebben om zich voor te bereiden op het leven in de moderne samenleving  ° gefeminiseerde mannelijke identiteit

MIT- wetenschapper Rogers 1929 Massachusetts Institute of Technology Vervrouwelijking van het onderwijs en samenleving  mensen niet meer in staat tot politiek en filosofisch denken

Motherteacher 1978, USA Feminisering Identiteits- en gedragsproblematiek Falen van het Amerikaanse onderwijs ‘Pedagogiek van de moederliefde’

Anno 2014 Vrouwen  Té veel discipline Les volgens het boekje EN moeite met lln die afwijken van gebaande pad Té veel/weinig discipline = slecht voor mannen

Wetenschappelijke testen PRIMA-cohortonderzoek CITO-toets Wetenschappers Jungbluth Meijnen Meyer en Thompson McNeil Davis en Slobodian

Bronvermelding Levitin and Chananie Ethaugh en Harlow Schell en Courtney Daniels, Creese, Hey, Leonard en Smith Childs en McKay Siongers Bronvermelding Timmerman, G., & Van Essen M. (2004). De mythe van het ‘vrouwengevaar’. Een historiserende inventarisatie van (inter)nationaal onderzoek naar de relatie tussen feminisering en ‘jongensproblemen’ in het onderwijs. Pedagogiek, 24(1), 57-71.

VROUWENGEVAAR = MYTHE