Geïntegreerd vrijetijdsbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
©tv. Cultureel Jongeren Paspoort Cultureel Jongeren Paspoort
Advertisements

Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Onderzoek erfgoed en erfgoedcollecties in Antwerpen
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Reflectienamiddag UiT en Toerisme 03/10/2008.  Genk wordt in de markt gezet als een belevingsvolle toeristische stad die haar bezoekers op een wervende.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
met vallen en opstaan naar een mid-office
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
visie ‘professionalisering toeristisch onthaal’
netwerk organisatiebeheersing
Kanalen in Balans: Keuze, Gebruik en Sturing van Kanalen door Burgers Prof. Dr. J.A.G.M. van Dijk Universiteit Twente.
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Stedelijke Preventiedienst Stad Brugge Jeugdopbouwwerk
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Studiedag VVSG i.s.m. CRKC
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Collectieve Cultuur Marketing
OP WEG NAAR EEN COLLECTIEVE COMMUNICATIESTRATEGIE VAN DE ERFGOEDSECTOR Een onvoltooid verhaal Jan Cools.
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Prospekta Collectieve kunstmarketing sinds 8 jaar.
Het Nederlands Uitburo
Info avond Toerisme en Ondernemen. vzw Toerisme Oost-Vlaanderen Missie: Uitbouw en instandhouding Oost-Vlaanderen en Oost-Vlaamse regio’s als kwaliteitsvolle.
Toeristisch-recreatieve regiowerking in het Waasland Sara Van Cotthem 6 november 2008.
Cultuurbeleidsplan stad Ronse Decreet houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid (13 juli 2001) Waarom ?
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Milieutrefdag 4 juni 2009 Open een bezoekerscentrum in een natuurgebied.
Steunpunt Lokaal Cultuurbeleid Cultuur altijd met toeters en bellen? Stilte als inspiratiebron voor het lokale cultuurbeleid Miek De Kepper 11 mei 2007.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Business Marketing Management
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
De case Oostkamp.
SPORTBELEIDSPLAN Gemeenteraadscommissie 11 december 2007.
Uit in Brabant Doel: stimulering cultuurparticipatie Initiatief van: Brabants Bureau voor Toerisme Provinciale Bibliotheekcentrale Omroep Brabant Provincie.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
In&Uit Hasselt Naar een nieuw toeristisch- cultureel- en vrijetijdsonthaal Jean-Pierre Swerts Themadag Vrijetijdsonthaal 26 september 2005.
Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006.
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Het Groot Vleeshuis, Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten Het verloop van een succesverhaal! 1 Didier Huygens VVSG | De Bijloke | Gent 30.
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Binnenstad Dynamisch centrum Wonen Werken Recreëren.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Spelregels Digitale stad
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Toerismeboeren Kick-off 2018
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Geïntegreerd vrijetijdsbeleid in Mechelen

Geïntegreerd vrijetijdsbeleid in Mechelen Cultuur <> toerisme Beleidsvisie Organisatie Projecten en producten

Cultuur <> toerisme

Cultuur <> toerisme Spanningsveld Cultuur/toerisme = schijndilemma > als we vooral de gelijkenis en niet het verschil als uitgangspunt nemen.

Beleidsvisie

Beleidsvisie Stedelijke beleidsvisie en cultuurbeleidsplan. De operationele uitwerking van doelstellingen binnen cultuur of toerisme kunnen verschillen, maar op het (hogere) niveau van strategische doelstellingen (SD), spreekt er een verregaande convergentie uit. Toerisme en cultuur behoren beide tot eenzelfde beleidsdomein “vrije tijd” (1 van de 4) . SD 1: “Mechelen stelt een ruim en divers cultuuraanbod ter beschikking”, inclusief fysieke en technische onthaalstructuren, een éénloketprincipe,… SD 2: “Mechelen leidt zoveel mogelijk bewoners naar een intense en gedifferentieerde cultuurparticipatie”, waaronder (collectieve) cultuurcommunicatie en promotie van het vrijetijdsaanbod, beurzen, toeristische produktontwikkeling met culturele root, evenementen, UiTmarketing… SD 3 “Mechelen bezit een culturele uitstraling die tot ver buiten de regio reikt”, Mice, topevenementen,…

Beleidsvisie De gedeelde finaliteit van alle spelers in het vrijetijdsdomein ligt in het samenleven, het bouwen, het maken van de stad… de stad als hoogwaardig, meerdimensionaal, menselijk artefact. We dienen geen sectorale belangen (toerisme, cultuur,…), maar koesteren publieke doelstellingen in de meer universele zin: diversiteit, participatie, levenskwaliteit; de consument, de klant, de burger staat centraal.

Beleidsvisie Vanuit een citymarketingperspectief is het én-én. De stad wil zich aantrekkelijk positioneren voor verschillende doelgroepen, in de meest basale zin: bewoners, bezoekers en bedrijven. Toerisme en cultuur spelen een belangrijke rol naar deze drie doelgroepen toe. Het gaat niet op om te zeggen dat cultuur lokaal werkt en toerisme internationaal, tenzij in het WERVEN! Belgen en Nederlanders maken samen de helft van het aantal overnachtingen in Mechelen uit. Tel daarbij de lokale en bovenlokale recreanten en dagtoeristen… > evident dat deze ”segmenten” naar vraag- en aanbodsstructuur toe, veel overeenkomsten zullen vertonen. Wie vandaag lokale bewoner is kan morgen een bezoeker zijn en omgekeerd. Bekijk dit vanuit de klant: wat goed is voor een toerist is dat vaak ook voor de lokale bewoner en omgekeerd (innovatieve product-ontwikkeling, fraai straatbeeld, trendy horeca,…) We nemen de gelijkenis als uitgangspunt, niet het verschil.

Organisatie

Organisatie Als toeristisch uitgangspunt nemen we dat het rijke erfgoed en cultureel aanbod voor “Kunststad Mechelen” op organische wijze het kernproduct uitmaakt. Dit heeft implicaties voor een efficiënte organisatiestructuur.

Organisatie Toerisme en Marketing positioneert zich binnen het departement als cluster die alle mogelijke aspecten van sectoroverschrijdende publieksontwikkeling omvat, zowel wat betreft onthaalstructuur, publieks-werking, UiT en toerisme-marketing.

Organisatie De bestaande samenwerking tussen toerisme en cultuur werd aanzienlijk verdiept en zal voortaan zowel front (onthaal en reserveringen) als back-office dienstverlening omvatten. De marketingactiviteiten die onder impuls van de In&Uit-werking ontstonden (in het verlengde van de vroegere dienst cultuurcommunicatie) werden ondergebracht in de dienst UiTmarketing.

Organisatie Het nieuwe organogram moet de reële werking, missie en doelstellingen van de bestaande diensten optimaal kaderen (inclusief Meeting in Mechelen en de vroegere dienst cultuurcommunicatie). In het algemeen komt er meer nadruk op marketing (zowel toeristisch als in de UiTwerking); de kernidee van marketing is het strategisch koppelen van vraag en aanbod door het leveren van dienstverlening die optimaal tegemoet komt aan vragen en noden van de verschillende klantengroepen.

Organisatie Mechelen heeft de ambitie tot vormgeving van een best practise inzake samenwerking tussen toerisme en vrijetijdssectoren op vlak van publiekswerking en marketing. In lijn met het lopende citymarketingproject: een meer gelaagde en verdiepte doelgroepenbenadering (bedrijven, toeristen en inwoners van de stad/recreatief en professioneel, individuelen en groepen, visionair en toegankelijk...)

Organisatie Dienstverlening binnen afdeling TOMA > 6 kernfuncties: 1. Strategisch toerismebeleid 2. Toeristisch-recreatieve projecten 3. Toerismemarketing 4. UiTmarketing 5. Productontwikkeling 6. Onthaal & Ticketing

Organisatie Lessen uit In&Uit concept een sterk promotiemechanisme en een stimulans voor dienstoverschrijdende samenwerking tussen verschillende vrijetijdssectoren (toerisme, erfgoed, natuurrecreatie, attracties, musea, Mechelen Kinderstad,...) > meerwaarde in de dienstverlening verzilveren én voorbereiden op de opheffing van het merk In&Uit. > onthaaldiensten, toeristische baliewerking, ticketing en reserveringen werden samengevoegd in de dienst Onthaal en ticketing en zullen evolueren naar het voorlopig werkconcept : “A- infokantoor met het label internationaal” volgens de visienota van Toerisme Vlaanderen. En al is nog niet helemaal duidelijk hoe, in het toeristisch infokantoor wordt een UiTpunt geïntegreerd.

Projecten en producten UiTpas Cultuurmarkt Antwerpen UiTmarkt Mechelen UiTinmechelen.be

UiTpas Cultuurpas (°2005) > UiTpas (°mei 2008) Naam ≠, concept nagenoeg = > cultuur, en bij uitbreiding vrije tijd, met fikse korting. UiTpas is er voor iedereen die een verhoogde tegemoeting door het ziekenfonds geniet. Gestart met 500 passen > 1000 verdeeld Ter vergelijking: in 2007 500 Cultuurpassen besteld, maar slechts 300 uitgedeeld.

UiTpas Deze zomer noteerde Anno Expo 85 + 17 UiTpassers. Conclusie: in de nieuwe formule noteren we van 2 juni tot nu een toename van maar liefst 700 passen. Verklaringen: verruiming van cultuur naar vrije tijd + uitbreiding van het aanbod - aantrekkelijk communicatief jasje + product zo helder en gericht als mogelijk gecommuniceerd.

Cultuurmarkt Antwerpen 2008

UiTmarkt Mechelen 2008

UiTmarkt Mechelen 2008

UiTmarkt Mechelen 2008

UiTinmechelen.be