Interculturele verhoudingen op school: levensbeschouwing als case

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Ervaringen van Poolse ouders binnen de Vlaamse schoolomgeving
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Samen zorg dragen voor elkaar Brussel 29 september 2011
Ontwikkelingstraject kinderen
Pastoraal op school.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Allochtonen in het hoger onderwijs
De school en het onderwijs
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Brussel nader onderzocht
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
De donkere kleur van armoede
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Interculturele communicatie
Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Jürgen Japsers Els Verreydt 1BaTPC. Inhoudsopgave Inleiding Beelden over taal: één taal, standaardtaal Taal in de praktijk ‘Belachelijk doen’, ‘tegenwerken’
Diversiteit & Discriminatie
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
De donkere kleur van armoede
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opgroeien in de stad les 3
Kind en omgeving Het individu in de context
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
Geïntegreerde schoolverbetering
Workshop Identiteit?.
Moslimjongeren in Rotterdam Iris De Praetere 1BaO A3 Informatievaardigheden.
Ontwikkeling in adolescentie
Knooppunten van diversiteit en solidariteit Bieke Van Laecke 1 Ba SW a R Informatievaardigheden
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
Schoolopbouwwerk Menen
Culturele diversiteit
Gelijke kansen op school: het kan!
§6 - Leven in twee werelden
Diversiteit en integratie
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Kansarmoede in de kleuterschool
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Interculturele verhoudingen op school: levensbeschouwing als case Ides Nicaise (KU Leuven - HIVA / PPW) Goedroen Juchtmans (KU Leuven – HIVA / IKKS)

Cultuur als oorzaak van de onderwijskloof: taboe? Cultuur-deficit theorie: verwant met theorie van armoedecultuur (Oscar Lewis). Armoede wordt doorgegeven van generatie op generatie door een eigen cultuur van armen (migranten?) die traditionalistisch is en afwijzend staat t.a.v. onderwijs Bilaterale acculturatietheorie (Piontkowski e.a.; Bourhis e.a.): geen deficit in deze of gene cultuur, maar wrijvingen tussen culturen zijn oorzaak van beperkt profijt van onderwijs bij minderheidsgroepen.

Gevoelige punten in acculturatie (Van Craen e.a. 2007) taal: 48.3% v.d. Turkse, and 26.1% v.d. Marokkaanse volwassenen gebruiken ‘zelden of nooit’ geschreven Nederlands  historische gevoeligheid van Vlamingen omtrent Nederlandse taal => ‘Nederlands eerst’ beleid in Vlaamse scholen religie: 25.1% v.d. Vlamingen voelen zich (overtuigd) Christen  89.1% v.d. Turken en 88.3% v.d. Marokkanen voelen zich (overtuigd) moslim => verzuilde ‘katholieke’ en ‘neutrale’ scholen

Gevoelige punten in acculturatie (Van Craen e.a. 2007) hoofddoek: 18.3% Vlamingen  78.4% Turken en 82.2% Marokkanen vinden dat scholen de hoofddoek moeten toelaten => meeste Vlaamse scholen verbieden de hoofddoek gender rollen: 76% Vlamingen  42.6% Turken and 58.1% Marokkanen onderschrijven moderne genderrollen => orientatie van migrantenmeisjes in SO

Houdingen van migranten Dimensie 1 (culturele identiteit) Vindt men het belangrijk om zijn eigen culturele identiteit te behouden ? Ja Neen Ja INTEGRATIE ASSIMILATIE Wenst men interactie met de dominante cultuur? Dimensie 2 (contact) MARGINALISATIE ANOMIE INDIVIDUALlISME SEPARATIE Neen

Houdingen v. autochtonen Ja Neen Dimensie 1 (cult. Identiteit) Aanvaardt men dat migranten hun eigen culturele identiteit behouden ? Dimensie 2 (contact) Vindt men interactie met de allochtone cultuur zinvol ? INTEGRATIE ASSIMILATIE SEGREGATIE UITSLUITING INDIVIDUALlISME

INTERACTIEF ACCULTURATIEMODEL Cultuur- problematisch Contact- problematisch Conflictueel Consensueel ? INTE- GRATIE ASSIMI- LATIE SEPA- RATIE MARGINAL- ISATIE INDIVI- DUALISME SEGRE- GATIE UITSLUITING Consensueel Cultuur- roblematisch AUTOCHTONE GEMEENSCHAP MIGRANTENGEMEENSCHAP Opmerking: kan verschillen naargelang herkomstland en vestigingsplaats, sociale afkomst, omvang minderheid, tijdsperspectief…

Gevolgen voor schoolloopbanen participatie (vóórschools, voorbij leerplicht) mate van integratie: segregatie (concentratiescholen) relaties school – thuismilieu welbevinden / gedragsproblemen (conflictgedrag, anomie…) studie-oriëntering oriënteringsadvies van scholen (BLO, b-stroom, BSO…) genderverschillen (bv. meisjes in b-stroom, in hogescholen) dit alles werkt cumulatief in op / met studieresultaten

Maatregelen voor culturele integratie Kenmerken Verschillend per doelgroep? Aan beide zijden werken kant van leerling / milieu kant van school / systeem Afbouwen van verborgen discriminaties godsdienst(beleving) taal respect voor cultuurverschillen Aandacht voor de beleving van jongeren / ouders Voorbeelden Sociale mix bevorderen recht op inschrijving quota-systemen GOK-financiering magneetscholen Participatie bevorderen verplicht kleuteronderwijs Meer intercultureel onderwijs Meertalig onderwijs ICO schoolopbouwwerk

Boek 'Kleur in mijn klas' - Toegankelijk boek gebaseerd op interviews in 5 lagere scholen over het thema levensbeschouwelijke diversiteit, met focus op wisselwerking school-thuis - Kinderen als kroongetuigen - Uitgangspunt boek: in een superdiverse klas- een school context wordt werken aan de kwaliteit van de interacties tussen leerkracht/school en leerlingen/ouders cruciaal 27-11-2014 10

Toepassing model Piontkowski - Verbreding model (kinderen-volwassenen ipv migranten - leden gastland) - Mee te nemen: kinderen hebben minder macht om de interactie te sturen dan leerkrachten en andere volwassenen (ook ouders), tegelijk kunnen kinderen ook eigen interactiekeuzes maken (agency) - De acculturatiehouding van beide groepen staat niet vast 27-11-2014 11

Basishouding kinderen: integratie - staan positief tegenover rituelen die school organiseert en het vak levensbeschouwing, ook als deze rituelen en het vak LB niet overeenkomen met wat ze thuis aan levensbeschouwelijke opvoeding hebben meegekregen. - leerkrachten / school kunnen deze houding versterken: resultaat is een harmonische interactie-uitkomst 27-11-2014 12

Acculturatiehouding in beweging: enkele cases Contactproblematische relatie: case van de moslimmeisjes en hun islamleraar / gemeenschap Cultuurproblematische relatie: case van het kruisje slaan Wat als het verlangen om de eigen levensbeschouwelijke cultuur op school te beleven niet beantwoordt wordt? Case kerststal / islamles 27-11-2014 13

Conclusies ter reflectie - Integratiehouding drukt wens van kinderen uit om de verschillende werelden waarin ze leven met elkaar te verbinden. Wie daar naar kijkt, kan ontdekken welke interactiekeuzes kinderen maken. - Aan shift in acculturatiehouding gaat vaak een niet bediscussieerbare assimilatie- of segregatiehouding van volwassenen vooraf, gevolg is polarisering / wij-zij-denken / meer nadruk op levensbeschouwelijke opvoeding thuis - Hoe basishouding leerlingen versterken als school? Vraagt openheid / waarderende aanwezigheid / inlevingsvermogen 27-11-2014 14