Conferentie Netwerk Participatie 15/3/2012 “Leiderschap in innovatiegedreven organisaties” Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder Van de Velde NV.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee."
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Golfbeweging in de maatschappij
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
MCD Gebiedsontwikkeling anno 2013 en….
Business mapping Business model canvas.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Zero Accidents Netwerk NL Robert Bezemer, Gerard Zwetsloot.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waarde creatie Van droom naar succesvolle onderneming Bedrijfsfilosofie Overview BV John Baken April 2008 To enrich the world …
Case Zeesluis Ijmuiden
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Samen innoveren: duurzaam samen
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Leiderschap.
COMPETENTIEONTWIKKELING
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Ludo Daems.
de werkgever van de toekomst
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
De aard en effectiviteit van management
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
PLATO™-Intensief- Leadership
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Leiderschap in Nederland
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Avenir Telecom is de specialist in telecom distibutie.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Reorganisatie = (tijd)verspilling
Ondernemen(d) in het onderwijs
3 februari 2010 Van de Velde: een verhaal over creativiteit, ambitie en waarden in een geglobaliseerde wereld Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder.
Axel Daenekindt - Algemeen Directeur
Hartelijk welkom in Halle
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Visie & Strategie.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Alex.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Naar een optimaal HR - beleid
Welke toekomst dromen we voor onszelf, voor onze kinderen?
Werkplaats “OMDENKEN” ‘Samen maken wij…’ VERANDERSOMDENKEN.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Participatie Adviseur ABN AMRO Bank N.V.. Visie en belang van diversiteit voor ABN AMRO VISIE ABN AMRO streeft met haar Diversity & Inclusion (D&I) beleid.
Congres 21/10/2016 "Langer werken met goesting" Van de Velde : een verhaal van creativiteit, ambitie en waarden Herman Van de Velde Voorzitter Raad.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
VISIE OP LEIDINGGEVEN : MODEL
over oplossingsgerichte gespreksvoering
Indeling van hoofdstuk 2
6 kansen voor de komende 6 jaar
Veiligheidsprogramma’s toen…
Transcript van de presentatie:

Conferentie Netwerk Participatie 15/3/2012 “Leiderschap in innovatiegedreven organisaties” Herman Van de Velde Gedelegeerd bestuurder Van de Velde NV

Creatie, productie en distributie van verfijnde dameslingerie onder eigen merknamen

Van de Velde algemeen Omzet 2011 : 180 miljoen € Personeelsbestand 2011 : 1544 wereldwijd, 490 België Kernactiviteiten gecentraliseerd in België Productie: Tunesië en China

Business model NV Van de Velde 1.Modebedrijf Ontwerpafdeling is de motor van het bedrijf Ontwerpteam 40-tal medewerkers Combinatie creativiteit en functionaliteit

Business model NV Van de Velde 2.Merkenbeleid

Business model NV Van de Velde 3.Gefocuste strategie Dameslingerie Prijssegment

FOCUS: keuze marktsegment Segmentering van de lingeriemarkt 80 %70 % < EURO 20 GOEDKOOP Hunkemöller, Etam < EURO 20 – 55 MIDDEN < EURO LUXE MJ, PrimaDonna, MJ l’Aventure > Euro 100 Exclusief Andres Sarda 20 % 30 % Noord-EuropaZuid-Europa

Business model NV Van de Velde 3.Gefocuste strategie Dameslingerie Prijssegment Distributiekanaal

FOCUS: keuze distributiekanaal

Keuze voor de speciaalzaak -Lingerie Styling concept -Allianties met retail -Eigen winkels: -Oreia -Intimacy - Rigby and Peller - Private Shop

Pasvorm: de juiste maat vinden Stijl: de juiste snit kiezen Mode: wat is de juiste kleur voor een bepaalde persoon in een bepaalde situatie? “STYLING” “To shape a woman’s body and mind” Lingerie Styling heeft 3 componenten: Lingerie Styling concept

Keuze voor de speciaalzaak -Lingerie Styling concept -Allianties met retail -Eigen winkels: - Oreia - Intimacy - Rigby and Peller - Private Shop

Business model NV Van de Velde 4. Delocalisatie van de productie Centralisatie van de kernactiviteiten versus delocalisatie van de productie Offensieve strategie

Van een Tayloristisch gedreven organisatie naar een innovatie gedreven organisatie Vroegere organisatie: Productie gedreven Taylorisme Nauwkeurig beschreven procedures Sterk controlerend / geen inspraak Transactioneel leiderschap

Van een Tayloristisch gedreven organisatie naar een innovatie gedreven organisatie Omgeving verandert in jaren ‘80: Globalisering -> delokalisatie van de productie Mode verkort levenscyclus product

Van een Tayloristisch gedreven organisatie naar een innovatie gedreven organisatie Overgang naar een innovatie gedreven organisatie : “Lowering the brainline” (iedereen heeft talent) Ruimte voor initiatief Transformerend leiderschap Taakinhoud verruimen Polyvalentie

Van een Tayloristisch gedreven organisatie naar een innovatie gedreven organisatie Overgang naar een innovatie gedreven organisatie : (vervolg) Aanpassing verloningssystemen Evaluatie op 4 criteria: kwaliteit, polyvalentie, productiviteit, absenteïsme Horizontale groei evenzeer waarderen als verticale groei Intensief opleidingsprogramma Bevlogenheid creëren

Verhouding ‘bevlogen’ versus ‘gedistantieerd’ in gemiddelde en in topbedrijven

Bevlogenheid = toestand van hoge voldoening, die gepaard gaat met vitaliteit, toewijding aan en opgaan in het werk = méér dan jobtevredenheid = het ongevraagde extra ten aanzien van klanten, collega’s of de organisatie als geheel

Bevlogenheid drijft op een aantal sleutelfactoren Connectie tussen de inhoud van de job en de eigen persoon (drijfveren, persoonlijkheid, talenten) Duidelijkheid in verwachtingen tussen persoon en organisatie (2 richtingen) Een toekomst zien (visie, groei en persoonlijke ontwikkeling) Authentiek leiderschap

Start bij zelfkennis en besef wat men kan niet kan. Dit ook durven tonen. Open communicatie (geen verborgen agenda’s) Radicale transparantie Vertrouwen Integriteit Oprechtheid (mijn gedrag is consistent met mijn innerlijke zelf)

Bevlogenheid drijft op een aantal sleutelfactoren Connectie tussen de inhoud van de job en de eigen persoon (drijfveren, persoonlijkheid, talenten) Duidelijkheid in verwachtingen tussen persoon en organisatie (2 richtingen) Een toekomst zien (visie, groei en persoonlijke ontwikkeling) Authentiek leiderschap Bevlogen doelstellingen formuleren

“Als je een schip wilt bouwen, roep dan geen mannen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. In plaats daarvan, leer ze te verlangen naar de enorme eindeloze zee.” Antoine de Saint-Exupéry