Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 OCF 20 mei 2011 Willem Lageweg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Biobased economics Socio-economische relevantie voor de Metropoolregio
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Wil Ondernemen Week Inleiding MVO-strategie 17 april 2014.
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
De marketing-omgeving
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
De stadsboer als sociaal ondernemer!
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Fair Share.
Valorisatie Programma Rotterdam
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
Duurzame & Gezonde Inzetbaarheid
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Economie, Beleid en Duurzaamheid
T(h)ree Sustainability
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
de werkgever van de toekomst
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
© de vries business consultancy, 2008
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
Yacht & P4C.
Afstudeerproject Yannick Stoffelen.
Armoede en Klimaatverandering: Geen oplossing of geen probleem?
Duurzaam Financieel Management Margreet F. Boersma
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
Bouwe Taverne, Directoraat MVO Samen werken aan een duurzame toekomst. Utrecht, Rotterdam, 3 september 2010.
College 1 Hoofdstuk 1 MVO. DAG PROGRAMMA DOELSTELLING MINOR MVO Hoe ziet het programma eruit? Kennis maken - groepsindeling Congres MVO HOE? ZO!
Samen voor een groen en gezond Gelderland. Maarten Visschers Beleidsmedewerker duurzaam consumeren en produceren Programma: 1.Maatschappelijk verantwoord.
Nieuwjaarsevenement MVO ‘Van ambitie naar impact’ 20 januari 2015
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
De Klimaatneutrale Gemeente Een onderzoek naar ambities Milieu 2010, 13 oktober 2010 Wim Nooijen.
INTERREG IVA 2 Mers Seas Zeeën Crossborder Cooperation Programme Part-financed by the European Regional Development Fund (ERDF) Green: Going.
Welkom 2012: het jaar van de grote verwarring?. Doel: - Ambitieuze / resultaatgerichte ondernemers - Onderwerpen verschillende invalshoeken - Interactie.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 6 Thema 11 – MVO Business IT & Management
3 vwo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-5
Samenleven in Transitie Onderzoek en lesgeven in 2035 Jan Jonker Hoogleraar Duurzaam Ondernemen Nijmegen School of Management –
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
KEYPORT 2020 SYMPOSIUM 21 april Van Houtum Opgericht 1935 Omzet € 65 miljoen Aantal medewerkers200 Locatiekantoor en 2 fabrieken.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Planet2050 Healthy Planet, Happy people 1 Duurzaamheid en klimaatverandering.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Han Mesters Sector banker zakelijke dienstverlening
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Laagveengebied Groningen
Tropische bossen in de circulaire economie
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Beweging van niche naar het nieuwe gangbaar
Onderwerpen Beschikbaarheid van woningen Betaalbaarheid van woningen
Naar een nieuw economisch systeem
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Hoofdstuk 5 Een toekomstbestendige samenleving
Transcript van de presentatie:

Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 Op weg naar MVO 2.0 en MVO 3.0 OCF 20 mei 2011 Willem Lageweg

Enkele vragen vooraf Waar denk je aan bij MVO 2.0? En bij MVO 1.0? Of 3.0?

MVO Nederland: brug tussen koplopers en mainstream Focus MVO Nederland

6 De MVO curve Bewustwording/impact Tijd Morele, technologische, sociale, institutionele & systeeminnovatie → →

Enkele macrotrends die MVO aanjagen Groeiend besef van schaarste (zowel people als planet) Glocalisering (ketens en kringlopen) Transparantie en kennis exploderen Wantrouwen tov instituten Behoefte aan ‘roots’ en ‘wings’

Van overvloed naar schaarste (SOURCE: WWF & GLOBAL FOOTPRINTNETWORK )

1 september 2010: de aarde is dit jaar al weer op!

Mineralen die uitgeput raken deze eeuw (resterend aantal jaren) Statische consumptieStijgende consumptie Zilver299 Lood428 Tin4017 Goud4536 Koper6138 Nikkel9057

1 kg rundvlees 1 liter melk 1 kop koffie 1 glas bier 1 boterham liter water 1000 liter water 140 liter water 75 liter water 40 liter water H2O voetafdruk (watergebruik)

ING: sustainability status 2008/9 HL water per HL beer/ drink CO2 kg per HL beer/ drink MJ/ HL beer/ drink Recycling rate AB InBev % Carlsberg % Heineken SABMiller %

ING: 3e industriele revolutie (update april 2011) Danone gebruikt per € 1 mln omzet 2,5x meer water dan Nestle (en CSM 10x) Unilever stoot per € 1 mln omzet 2x meer broeikasgassen uit dan Danone

Groeiende schaarste op de arbeidsmarkt, nu al bij Zorg ICT Technische vakmensen (MBO niveau) Toptalent Hoogopgeleide vrouwen tbv managementposities etc

Actuele trends in Nederland Forse bezuinigingen Sociale zekerheid en sociale cohesie flink onder druk Minder tolerantie; meer polarisatie Meer focus op toezicht en handhaving Hang naar nationalisme en conservatisme Stimulerende rol overheid valt grotendeels weg

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor MVO? Qua ambitie? Qua reikwijdte en scherpte? Mbt MVO-subthema’s? Qua aansturing/borging/verankering? Qua??

Verschillende groepen vragen om verschillende MVO argumenten Hogere opleiding Hogere inkomens Abstracte denkniveaus Individualistisch / liberaal Voorkeur voor economische en technische oplossingen Willen effectiviteit & efficiency zien Moralistisch, socialistisch Voorkeur voor politieke en juridische oplossingen Willen ethische verantwoorde oplossingen Rechts populisten Liberale, zakelijke eliteSociale, culturele elite Sociale populisten Lagere opleidingen Lagere inkomens Concrete denkniveaus 6

MVO concepten/visies De ethisch normatieve benadering (zelfbeperking en codes; o.a. ISO en OESO richtlijnen); defensief De markt- en innovatiebenadering waarbij maatschappelijke en milieuvraagstukken als kans worden gezien (o.a. cradle to cradle; BoP); offensief

Overheid aarzelt, koplopers versnellen

MVO 2.0: MVO bedrijven van nature

MVO 2.0: mainstream MKB bedrijven die verduurzamen

Grootbedrijf en MVO 2.0

24 De MVO curve Bewustwording/impact Tijd Morele, technologische, sociale, institutionele & systeeminnovatie → →

Essentie van MVO Meervoudige waardecreatie op de terreinen people, planet en profit Dialoog met stakeholders Transparantie en verantwoording afleggen

Duurzaam inkopen Footprint reductie Sociale innovatie (leiderschap, HR, HNW) Duurzame innovatie (o.a. C2C) Nieuwe coalities Transparantie en communicatie Governance en toezicht MVO 2.0 agenda

MVO 2.0 leiders

Ketentransparantie

MVO 2.0: reikwijdte van het begrip MVO Visie en ambitie steeds meer vereist ‘Waarde toevoegen’ en ethiek meer centraal MVO wordt een steeds breder (meer thema’s) en een steeds diepgaander begrip (o.a. ethiek en keten) Per bedrijf meer focus en maatwerk (impact en invloed) MVO wordt standaard voor ondernemen in 21e eeuw

Enkele bronnen voor MVO 2.0 en MVO 3.0 ING rapport: 3e Industriele Revolutie Carbon Disclosure Project Porter & Kramer: Creating Shared Value Visser: The Age of Responsibility Roland Menke: Cost of planet

MVO 3.0 De waarde van de onderneming wordt bepaald door de kosten en baten van haar footprint

LIVING PLANET REPORT 2008 (SOURCE: WWF & GLOBAL FOOTPRINTNETWORK )

Cost of Planet (ecologische footprint) Wereldwijde BNP (p.j.) Wereldwijd beschikbare productieve ha

Cost of Planet 2008 $ miljard 13,4 miljard hectare = $ 4.500,- per ha / per jaar

Nieuwe jaarrekening bedrijven Omzet - Kosten Bedrijfsresultaat - Belasting Nettoresultaat (profit) - Cost of planet (footprint x $ 4.500,- per ha / p.j.) Maatschappelijk resultaat (planet & profit)

Van en voor partners

Dare CareShareNo hot air MVO 2.0