Gebiedsontwikkeling volgens Concire Ontwikkelaar van gebiedsconcepten 20 november 2007
Stellingen: Wie is de opdrachtgever voor het ontwerp bij gebiedsontwikkeling, de private of de publieke partij? Is er behoefte aan nieuwe vormen van ontwerp, in de vorm van conceptontwikkeling? Is conceptontwikkeling een oud ontwerpinstrument in een nieuw jasje?
Concire is geen opdrachtgever Opdrachtgevers: van gemeente woningcorporaties ontwikkelaars etc. Wij definiëren samen met de opdrachtgever de opgave en daarmee ook de rol van de opdrachtgever.
AMBITIE OPGAVE FIERTE INTERVENTIE VRAGEN DENKENDOEN UITWERKEN ANALYSE DIAGNOSEIDEE Wat? Waarom? Voor wie? Met wie? Hoe? Zo gaan we het doen! Dit gaan we doen! GEBIEDSCONCEPT ADI²
Concire ontwerpt geen masterplannen Richtinggevend idee: Met stakeholders Geen blauwdruk Gezamenlijk gevormd en gedragen (in conceptteam) Geeft inhoud aan het Masterplan
Fierte Gebiedsopgave Gebiedsconcept Programma Organisatorisch Ruimtelijk Van aanbod…
Fierte Gebiedsopgave Gebiedsconcept Programma Organisatorisch Ruimtelijk Van aanbod vraaggericht ontwikkelen
POMPENBURG BINNENSTAD PROVENIERSWIJK OUDE WESTEN NS Casus Stationskwartier
Analyse AMBITIE OPGAVE FIERTE VRAGEN DENKEN ANALYSE Wat? Waarom? GEBIEDSCONCEPT
Casus Stationskwartier Diagnose AMBITIE OPGAVE FIERTE VRAGEN DENKEN ANALYSE DIAGNOSE Wat? Waarom? Voor wie? Met wie? Hoe? GEBIEDSCONCEPT
MalmöAirport city Schiphol Zürich Diagnose New Castle- Gateshead Guggenheim Bilbao EconomieCultuur
Casus Stationskwartier Idee AMBITIE OPGAVE FIERTE VRAGEN DENKEN ANALYSE DIAGNOSE Wat? Waarom? Voor wie? Met wie? Hoe? GEBIEDSCONCEPT DOEN UITWERKEN IDEE Zo gaan we het doen!
Casus Stationskwartier Interventie AMBITIE OPGAVE FIERTE INTERVENTIE VRAGEN DENKENDOEN UITWERKEN ANALYSE DIAGNOSEIDEE Wat? Waarom? Voor wie? Met wie? Hoe? Zo gaan we het doen! Dit gaan we doen! GEBIEDSCONCEPT
Masterplan
Voordelen Duidelijke opdracht voor stedenbouwkundige Ontwerp masterplan krijgt meer inhoud Commitment Stakeholders Richtinggevend idee voor het gebied Gebied heeft weer toekomst Aantrekkingskracht potentiële investeerders