De natuurramp in Haïti.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muziek aan, start vanzelf.
Advertisements

Endogene exogene processen
Aadrijkskunde thema 3 Vragen en antwoorden.
Hoofdstuk 6 De hyperactieve aardkorst
Platentektoniek, aardbevingen en vulkanisme
Zuid oost azie Natuurrampen.
Hoofdstuk 1 Endogene en exogene processen Paragraaf 1 t/m 5
Kunnen aardbevingen overal gebeuren?
Door Lucas Brosky Groep 6b 25 mei 2012
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Vulkanen Tenerife Stenen.
Wat is veiligheid in het algemeen?
Geologie blz
Hoofdstuk 3 Natuurgeweld deel 1
Hoofdstuk 3 Natuurgeweld deel 2
Hoofdstuk 5: Natuurrampen
HOOFDSTUK 5 VERWOESTENDE NATUURKRACHTEN
Brugklas // hoofdstuk 4 natuurrampen.
DE AARDE BEWEEGT Danique en Jasmijn.
Hoofdstuk 2 Aarde: Middellandse Zeegebied Paragraaf 3
H 2 Bronnen van energie.
Ik doe mijn presentatie over…
Hoe ontstaan aardbevingen?
Een bezoek aan de dierentuin !. Man en vrouw gaan samen een dagje uit naar de dierentuin...
Geologie WB blz 18 t/m 21.
De drie horizontale bewegingen van de platen
6. Seismische activiteit
Aardbeving in Italië 6 april op de schaal van richter.
Samenvatting Conceptversie.
H4 De aardkorst Bewegende Platen!.
Delen van een vulkaan + vulkaantypes
Vorige keer…. Genotype/Fenotype
Noodhulp aardbeving Nepal. Aardbeving op 25 april Aardbeving van 7,9 op de schaal van Richter van heeft duizenden mensen het leven gekost. -Meer.
Gemaakt door: kaj en rens
Anne-Laure De Meyer & Silke Derycker
Anne-Laure De Meyer & Silke Derycker. AARDBEVING FILIPIJNEN.
§ 1 Op fossielenjacht (herhaling bekende stof)
Invloed van klimaat door:
1. Hoe actief is de aarde?.
Individuele Opdracht Michaël Heyvaert 2 Mak.  Bouwprobleem Bouwprobleem door schokken en trillingen zijn er barsten in de muren ontstaan.
Thema 3: De aarde beweegt
1 HV Hoofdstuk 4 Natuurrampen § 1- 5
Aardrijkskunde thema 3 de aarde beweegt
Tornado’s Pps Mens en Maatschappij.
Amber van der Vorst, Dominique Tapia, Maud Wabeke, Jolan Philips Sahar Latif.
De actieve aarde. Leerdoelen van actieve aarde De student kan landschapsvormende werking van endogene krachten beschrijven en verklaren De student.
Thema 3 De aarde beweegt. inhoud Doorsnee aarde Hoeveel aardebevingen.
De aarde beweegt. Door: Nils & Liam
Goed voorbereid naar de PABO
Natuurrampen Vulkanen Tornado’s Tsunami’s Aardbevingen
Een tsunami is een grote vloedgolf.
Aardrijkskunde thema 3 de aarde beweegt
PLATENTEKTONIEK.
Aardrijkskunde 6.5 Aardbevingen.
6. Seismische activiteit
Aardbevingen Door Shanou Smeitz.
Waarom ik deze spreekbeurt heb gekozen:
Tsunami Japan 11 maart 2011.
Tsunami Japan 11 maart 2011.
Blok 1 Natuurrampen Deelvraag: Waardoor ontstaan natuurrampen?
Blok 1 Natuurrampen Deelvraag: Waardoor ontstaan natuurrampen?
Natuurrampen Vragen en antwoorden.
Natuurrampen Vragen en antwoorden.
Natuurrampen Blok 1.
Natuurrampen Vragen en antwoorden.
Madu is 7 jaar. Hij woont in Caïro. Dat is de hoofdstad van Egypte.
Transcript van de presentatie:

De natuurramp in Haïti

Waar ligt Haïti?

Haïti - Port-au-Prince

De aardbeving Ontstaan aardbeving Opbouw aarde

Oplossingen vragen Wat is een aardbeving? Dit is dat de grond gaat beginnen schudden en trillen. Hoe ontstaat een aardbeving? Doordat de tektonische platen langs elkaar schuiven of op een andere plaat druk uitoefenen, ontstaat er een grote druk. Door deze druk gaan er trillingen ontstaan en deze vormen een aardbeving. Wat zijn tektonische platen? Tektonische platen zijn delen van de aardkorst die los zijn van elkaar maar wel langs elkaar en tegen elkaar schuiven. Welke soorten platen bestaan er? continentale platen oceanische platen

Tektonische platen

De schaal van Richter Kracht van een aardbeving aanduiden Verschillende soorten sterktes

Totale en allesverwoestende catastrofe Sterkte Beschrijving Uitwerking 0 tot 1,9 Minuscuul Wordt zelden door iemand gevoeld. 2 tot 2,9 Zeer licht Wordt door weinig mensen waargenomen. Enkele lichte objecten kunnen bewegen. 3 tot 3,9 Licht Veel mensen voelen trillingen als van een voorbijrijdende vrachtwagen. Tegen elkaar staande glazen rinkelen. 4 tot 4,9 Gemiddeld Wordt door vrijwel iedereen gevoeld als zwaar voorbijrijdend verkeer. Deuren, glazen en borden rammelen. Geparkeerde auto’s schommelen. 5 tot 5,9 Vrij krachtig Heftige trillingen die door iedereen met schrik worden waargenomen. Meubels bewegen, scheuren in gebouwen, voorwerpen vallen om, … 6 tot 6,9 Krachtig Wordt door iedereen met grote schrik waargenomen. Deze zijn ook in een rijdende wagen voelbaar. Mensen verlaten snel hun huizen, veel gebouwen lopen schade op, wegdek vertoont grote scheuren,… 7 tot 7,9 Zwaar Grootschalige paniek. Er ontstaat levensgevaar in veel gebouwen, sterke gebouwen blijven staan, grond kan helemaal openscheuren, gas- en waterleidingen breken,… 8 tot 8,9 Zeer zwaar Grote verwoesting, vrijwel alle gebouwen worden onwoonbaar, duizenden doden en gewonden, het levensgevaar is zowel binnen als buiten,… 9 tot 9,9 Catastrofe Dit is een grote ramp met mogelijk totale verwoesting over duizenden kilometers, alle gebouwen storten volledig in, honderduizend of zelfs miljoenen doden,… 10 tot 11,9 Totale Catastrofe Niets blijft overeind over mogelijk vele duizenden kilometers, gevaar voor vele levensvormen,… 12,0 en hoger Totale en allesverwoestende catastrofe Volledig catastrofale en zeer diep ingrijpende veranderingen, gevaar voor alle levensvormen, het landschap verandert volledig,…

fragment nieuwsuitzending Artsen Haïti vrezen voor toekomt

Oplossingen vragen 1. Welk gevoel kreeg je bij het zien van de nieuwsuitzending? 2. Welke ziektes worden er vernoemd in de uitzending? AIDS, malaria en tuberculose (TBC) 3. Voor wat vreest men? Een snelle verspreiding van ziektes. 4. Waar verzorgt men de mensen? Geïmproviseerde ziekenhuizen, tenten, bushokjes, waar er maar ruimte is. 5. Op het einde van de reportage zegt men: “over de hele wereld wordt geld ingezameld, maar de vraag blijft of dat het onheil kan stoppen?”. Wat denk jezelf? Kan al dat geld dat wordt ingezameld deze ellende stoppen?

Hulporganisaties

Groepswerk 2 leerlingen per groep 1 hulporganisatie uitwerken Je gebruikt de computers Elk groepje legt zijn organisatie uit!

Bedankt voor jullie aandacht !!!