Welkom op onze infoavond Maandag 10 december GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap Scholengroep 14 – Genk/Maasland
Programma Voorstelling van de school en het team Célestin Freinet De voornaamste uitgangspunten van het freinetonderwijs Onze visie Onze schoolwerking
Voorstelling van de school en het team Carmen Janssen directeur Ann Wederholdt jongste kl Nath Bernard jongste kl Kristie Renaers oudste kl Kirsten Tielens eerste graad Ingrid Driesen tweede graad Tine Reenaers derde graad (ter vervanging van Rabia Aslan) Martine Hemeleers zorgjuf Bianca Jame zorgjuf Kinderopvang: Lieve Keusters
Programma Voorstelling van de school en het team Célestin Freinet De voornaamste uitgangspunten van het freinetonderwijs Onze visie Onze schoolwerking
onderwijzer in Bar sur Loup (1919) Overvolle klassen Célestin Freinet (1896-1966) Célestin Freinet onderwijzer in Bar sur Loup (1919) Overvolle klassen Weinig leermiddelen Weinig gemotiveerde kinderen Moeite om lang te praten Uitgangspunten
Programma Voorstelling van de school en het team Célestin Freinet De voornaamste uitgangspunten van het freinetonderwijs Onze visie Onze schoolwerking
Voornaamste uitgangspunten van het freinetonderwijs Ervaringen en belevingen van kinderen Werken in een zinvolle context Handelend experimenteren
Programma Voorstelling van de school en het team Célestin Freinet De voornaamste uitgangspunten van het freinetonderwijs Onze visie Onze schoolwerking
Onze visie harmonieuze en totale ontwikkeling basis voor middelbare methodeschool “De Lotus” leren in en van de natuur
Programma Voorstelling van de school en het team Célestin Freinet De voornaamste uitgangspunten van het freinetonderwijs Onze visie Onze schoolwerking
Onze schoolwerking Freinet: pedagogie en didactiek Freinet creëerde een onderwijspedagogie met opvoedende technieken. Deze vormen de basis voor het alledaags klas- en schoolgebeuren.
Onze schoolwerking input interactie interactie actief leren van elkaar freinetpedagogie Ronde Ronde werktijd praatronde leesronde actualiteitronde verrassingsronde reflectie toonronde voorstellingsronde afsluitronde ... werken met de leerkracht individueel zelfstandig werk input interactie zelfgestuurd interactie leren van elkaar actief productief creatief
Onze schoolwerking het werkplan Samen plannen van de klasactiviteiten Zelf leren een plan en werkwijze opstellen
Onze schoolwerking Individueel zelfstandig werk Zelfstandig werken tijdens de werktijd Zelf beslissen over duur en volgorde Werken met deadlines Differentiëren volgens tempo en niveau
Onze schoolwerking vrije teksten Verhaaltjes of tekeningen (kleuters) Zelf het onderwerp en de vorm bepalen, middel tot uiten van emoties en creativiteit Vrije teksten = nieuw vertrekpunt voor bv. de klaskrant, projecten, taalonderwijs,…
Onze schoolwerking levend rekenen Problemen uit de werkelijkheid onderzoeken en oplossen
Onze schoolwerking onderzoekend leren Leefwereld van het kind = uitgangspunt Ontdekkend en experimenterend leren stimuleren Leren buiten de klasmuren
Onze schoolwerking schoolatelier Klasdoorbrekend Creatief werken volgens eigen interesses
Onze schoolwerking klastaken De kinderen zijn samen verantwoordelijk voor de plantjes, het vegen van het bord, de klas borstelen, dieren verzorgen,…
Onze schoolwerking ouderparticipatie - Grote betrokkenheid van de (groot)ouders helpt dit onderwijs mee te realiseren - Hulp van elke (groot)ouder zodat de schoolwerking vlot verloopt - Engagement op school- én klasniveau
Voorstelling van de school en het team IJzersteenweg 10 3600 Genk 089 / 65 60 31 Freinetonthemove@g-o.be www.freinetonthemove.be