De Kunst in het Romeinse Rijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tongeren, de oudste stad van België
Advertisements

Toneel in de Oudheid.
4.3 De cultuur van het Rijk.
KCV Pompeji.
Godsdienst en wetenschap
Kennis maken Regels Wat gaan we doen? Meelezen elke keer
Een presentatie van Raslen,Jelmer,Jamal,Afsaneh,Leon en Ritchie
Het rijk en de stad Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Ontwikkeling der Techniek (vervolg)
Kunst uit de gouden eeuw
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
Klassieken (Romeins, Grieks)
Pompeï Schilderkunst: De vier stijlen.
Joods-christelijk wereldbeeld
Het West Romeinse rijk valt uiteen
Uit: Trouw 16 september 2009.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
De Romeinen Door Dunya en Silke.
Romeinen en Germanen.
Griekse kunst 3.5A.
Griekenland.
Publieke ruimten, waarom? Jordi Farrando Sara Mispelter en Karolien Noppen.
Het amfitheater.
Keizer Trajanus en het Forum Traianum
DE GRIEKSE BOUWKUNST TEMPELS
De Romeinen en hun staatsvorm
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
DE KLASSIEKE OUDHEID DE KLASSIEKE VORMENTAAL VAN DE GRIEKS – ROMEINSE CULTUUR (KENMERKEN, VERSCHILLEN EN VOORBEELDEN)
Beeldhouw-en bouwkunst van Grieken en Romeinen
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
De pharos van Alexandrië
Paragraaf 4.3 De cultuur van het rijk.
Revolutie van cosmetica
Imperialisme en romaniseren
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Les 39: De beeldende kunsten
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
De tijd van Grieken en Romeinen
Sport in de samenleving
Griekse bouw-en beeldhouwkunst
Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap
Het verhaal van een puberkeizer
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
3.5 Griekse kunst.
Les 3 De keizer en andere goden Gemaakt door: Nikki, Chanell, Cas, Tim en Roan.
H2.3 Joden en Christenen Grieken en Romeinen.
Ook bloei in de republiek op gebied van:
H2.2 Het Romeinse Rijk Grieken en Romeinen.
HET FORUM ROMANUM Opdat je een beeld krijgt van dit plein uit de oudheid (je zal merken dat het Forum er uitziet als een zooi…) en wat zich daar allemaal.
Romeinse bouwstijl.
De Romeinse tijd Ave Caesar Ave Legionair.
Introductie bij het negende wereldwonder. De piramide van Cheops.
Machtige mannen uit het oude Rome. Keizer Augustus Wie was de eerste keizer van het Romeinse Rijk? Laten de Oranjes zich ook op munten afbeelden?
Tijdbalk 50 v. Chr n. Chr. prehistorie Romeinse tijd Middeleeuwen.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Hoofdstuk 3 De Grieken.
De Romeinse Markt.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
Barok Het woord Barok betekent grillig, grotesk en de Barok is in zijn uitstraling uitbundig en overdadig. De Barok begint ca in Italië. In het noorden.
Thema 2 – les 3 Een nieuw geloof.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Kenmerk 5: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 13: Octavianus a.k.a. Augustus.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
De Romeinse bouwkunst.
Transcript van de presentatie:

De Kunst in het Romeinse Rijk

Architectuur Utiliteit is het grote motto van het Romeinse volk Alle constructies moeten de dagelijkse benodigdheden kunnen beantwoorden De architectuur is meer op de inlandse tradities dan op invloeden van buiten gebaseerd Hoewel veel constructies op Griekse inspiratie zijn gebouwd, zijn deze aan de Romeinse cultuur aangepast

De Forum Centrum van de stad De Forum is multifunctioneel Markt met winkelen Religieus centrum met tempels Openbare gebouwen De Forum Romanum is het oudste, nog van de Republiek periode (3de eeuw – 1ste eeuw v.Chr.)

Forum van Caesar 1ste eeuw v.Chr.

1ste eeuw v.Chr. - 1ste eeuw n.Chr. Forum van Augustus 1ste eeuw v.Chr. - 1ste eeuw n.Chr.

Forum van Trajanus 2de eeuw n.Chr.

De Rechthoekige Tempel Komt van de Etruskische traditie Gebouwd op een hoog podium Frontaalheid: trappen leidden naar de enige ingang Cella is gesloten door overdekte zuilengangen

Tempel van Juturna (2de eeuw v.Chr.) in Largo Argentina te Rome

Tempel van Fortuna Virilis of Portunus in Rome (ca.100 v.C.)

Tempel van Jupiter of Maison Carrée(1ste eeuw v. Chr Tempel van Jupiter of Maison Carrée(1ste eeuw v.Chr.) in Frankrijk (Nisse)

De Cirkelvormig Tempel Dit plan is geleend van de Griekse Peripterus De cella is gecentraliseerd Frontaalheid is gemaakt door de accestrap

Tempel van Fortune Huiusce Diei (ca. 102 v. Chr Tempel van Fortune Huiusce Diei (ca.102 v.Chr.) in Largo Argentina te Rome

Tempel van Hercules (eind 2de eeuw v.Chr.)

De Pantheon De oorspronkelijke tempel dateert 27 v.Chr. en had een rechthoekig plan. De Pantheon werd tussen 118 en 125 n.Chr gebouwd en volgt de cirkelplan Pantheon betekend “gewijd aan alle goden” en binnen bevinden zich de 7 altaren voor de 7 planeetgoden De koepel symboliseert het heelal

De Basilica Romeinse eigen architectonische creatie Beantwoordt de functionaliteit eisen van het Romeinse volk Multifunctioneel: administratiegebouw, rechtszaal, plaats voor het hanteren van zaken en vergaderingen

Basilica Amelia in de Forum Romanum

Basilica Julia in de Forum Romanum (54 v.Chr.)

Basilica Constantini (306-337 n.Chr.)

Gebouwen voor het vermaak De Circus Gebaseerd op het Griekse stadion voor de olympische spelen Werd gebruikt als paardenbaan voor wagenraces

Het Amfitheater Dit gebouw is een uitvinding van de Romeinen, het resultaat van de samenvoeging van twee theaters Het amfitheater diende aan de spelen van gladiatoren die zeer populair waren in Rome en grote massa’s trokken Het bestaat uit voornamelijk door de cavea (zitplaatsen) en de arena

Amfitheater in Pompeii (80 v.Chr.)

Amfitheater van Flavius of Collosseum (70 –80 n.Chr.) De façade is in drie architectonische orden verdeeld: Dorisch in de begane grond Ionisch in de middelste etage Corinthisch in de derde etage

De Termen Een van de meest belangrijke openbare gebouwen van de Romeinen Diende voor de dagelijks hygiënische verzorging: baden De meest complexe termen bestonden uit: frigidarium, tepidarium, laconicum, caldarium, een buitenplaats voor sporten, kleedkamers en toiletten.

Termen van Trajanus 104-109 n.Chr.

Termen van Caracalla 212-217 n.Chr

Termen van Dioclecianus 298-306 n.Chr.

Beeldhouwwerk Utilitaire functie: versiering Nieuw genre geïntroduceerd: het portret Verbonden tot de vooroudercultus en het idee van onsterfelijkheid Realistische reproductie van de gelaatstekens van het model

Portret van Julius Caesar

Scipio Africanus, de Oude (236 - 184 v.Chr.)

Verisme Nieuwe stijl binnen het realistische portret ontwikkeld Niet alleen worden de natuurlijk “gebreken” afgebeeld, maar deze worden benadrukt en soms zelfs overdreven. Rimpels, moederplekken, pukkels, onsymmetrische gezichten, grote neuzen, kale hoofden, alles werd genadeloos afgebeeld

Keizer Augustus (30 v.Chr.- 14 n.Chr.) Introduceert innovaties in beeldhouwwerk Beelden krijgen een idealistisch en klassiek karakter De reproductie van de gelaatstrekken zijn gecombineerd met ideologische vormen uitgeleend van de Griekse traditie

Augustus als Pontifex Maximus (12 v.Chr.) Volgt de Griekse tradities Draagt een toga van witte wol volgens de priestermode Bescheiden en medelijdend attitude tot de goden Doel was de Romeinen stimuleren om deze kleding tijdens politieke optredens te dragen Doel was de moraal te herstellen door de oude en strenge tradities van de voorouders terug te brengen

Prima Porta (20 v.Chr.) Augustus als een triomfant generaal afgebeeld Volgt het Griekse model van de Doriforos van Polycleto, maar met de rechterhand omhoog Blote voeten volgen de traditie van de Griekse goden en helden Eros duidt zijn afstammeling aan van Venus die hij en Caesar opeisten

Flavian periode (69-190 n.Chr.) Realistisch portret blijft het grootste kenmerk van de keizerlijke kunst Fotografische behandeling van portretten Van interesse zijn de kapsels van de vrouwen, die de mogelijkheid om de mode te volgen geeft

Vanaf regering van Trajanus, rond 100-110 n Vanaf regering van Trajanus, rond 100-110 n.Chr, een omslag vindt plaats. Het realistische portret wordt gecombineerd met een geïdealiseerd imago van de keizer Nadruk blijft op de hoofdsbehandeling, vooral in de gezicht en ooguitdrukking Keizer wordt als een transcendente en half goddelijk persoon afgebeeld

Trajanus Commodus als Hercules

Hadrianus

Ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius

Tijdens de 3de een 4de eeuwen n. Chr Tijdens de 3de een 4de eeuwen n.Chr. zijn de concepten van symbolisme en ideologie sterker geworden Het gezicht en lichaam wordt steeds onnatuurlijker Deze veranderingen kondigen de kunststijl aan die de Middeleeuwen zal overheersen

Constantijn Tetrarchie

Bas-reliëfs Hadden een narratieve en documentaire functie Werkten als versiering voor herdenkingsmonumenten

Ara Pacis (9 v. Chr. ) - gewijd aan Augustus Ara Pacis (9 v.Chr.) - gewijd aan Augustus. Beeldt uit een religieuze processie (geïnspireerd in de processie van Phidias in het Parthenon)

Triomfboog van Titus (81 n.Chr.)

Zuil van Trajanus (113 n.Chr.)

Schilderkunst Veel overgebleven in Pompei Sterke invloed van hellenistische kunst Realisme blijft een voortdurend kenmerk van de Romeinse schilderingkunst Ontwikkeling is in 4 categorieën verdeeld

Style 1 – “incrustatie” Begin 2de eeuw v.Chr. tot begin 1ste eeuw v.Chr Zeer eenvoudige stijl Beperkt tot de reproductie van architectonische elementen Figuren zijn zeldzaam, in monochrome kleuren afgebeeld

Stijl II – “architectonisch” Begin 1ste eeuw v.Chr. tot ca.30 v.Chr Introductie van perspectief en van ruimtelijke diepte Maskers, beelden, mensen, vogels, fruit, bloemen zijn sommige onderwerpen van deze stijl

Odyssee narratieve schilderingen in Pompei

Villa des Mysteries in Pompei

Villa in Boscoreale uit Rome

Huis van Livia in Rome

Stijl III – “ornamenteel” ca.30 v.Chr. tot eind van 1ste eeuw n.Chr. Realistische perspectieven zijn vergaan Strenge en symmetrische versiering Schilderingen bestaan uit een grote centrale en twee kleine secundaire scènes

Huis van Lucretius Pronto in Pompei

Huis van Vetti in Pompei

Stijl IV – “fantastisch” ca. 62 n.Chr, - 2de eeuw n.Chr Elementen van de vorige stijl zijn in deze samen gecombineerd Subtiele maar fantastische architectonische perspectieven Trompe-l'oeil effect wordt bereikt: illusie van een driedimensionale ruimte op een plat vlak

Huis van Vetti in Pompei

Domus Aurea van Nero