Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen
Figuur 5-6 Elektron nvProductiestromen en gemiddelde tijd bij oude configuratievan de fabriek
Vervolg Figuur 5-6 Elektron nvProductiestromen en gemiddelde tijd bij oude configuratie van de fabriek
In 1987 ontwikkelde de International Organization for Standardization (ISO) de eerste reeks ISO 9000 standaarden. De organisatie is in Geneve gevestigd. Deze standaarden werden herzien in 1994 en Het doel van de lidstaten is de ontwikkeling van internationaal geaccepteerde kwaliteitsstandaarden voor zowel producten als diensten.Op dit moment hebben meer dan organisaties verspreid over de hele wereld een certificaat gekregen.Veel soorten organisaties vinden een ISO 9000 registratie belangrijk om het volgende te bereiken. 1 voldoen aan de voorschriften van externe regelgevende instanties, 2 voldoen aan, of overtreffen van, de eisen van klanten, of 3 het implementeren van een kwaliteitsverbeteringsprogramma om concurrerend te blijven. ISO 9000 bevat meer dan 20 standaarden en documenten. Door de toename in het aantal standaarden, werd ISO 9000:2000 ontwikkeld. ISO 9000:2000 bestaat uit vier primaire standaarden en een sterk gereduceerd aantal aanvullende documenten (richtlijnen, brochures, technische rapporten, technische specificaties). De belangrijkste punten in eerdere versies van de standaarden werden geïntegreerd in de vier primaire standaarden.De vier primaire standaarden zijn als volgt: ISO 9000: Systemen voor kwaliteitsbeheer – Grondslagen en terminologie ISO 9001: Systemen voor kwaliteitsbeheer – Vereisten ISO 9004: Systemen voor kwaliteitsbeheer – Richtlijnen voor verbetering van het presteren ISO 19011: Richtlijnen voor beoordeling van systemen voor kwaliteits- en/of milieubeheer (moet nog verschijnen) Figuur 5-11 ISO 9000-normen
De belangrijkste wijzigingen in de herziene ISO 9000 standaarden zijn de grotere aandacht voor de betrokkenheid van het management, nadruk op een procesbenadering binnen de organisatie en continue verbetering in combinatie met de toename van tevredenheid van klanten en overige belanghebbende partijen. De algemene herzieningen voor ISO 9001 en 9004 zijn gebaseerd op acht beginselen voor kwaliteitsbeheer die gebaseerd zijn op de meest actuele managementbenadering. De acht beginselen: klantgerichtheid leiderschap betrokk enheid van mensen procesbenadering systematische benadering van management continue verbetering rationele besluitvorming wederzijds gunstige levancierrelaties De ISO 9000:2000 standaarden gelden voor alle soorten organisaties op alle mogelijke gebieden. Voorbeelden van deze gebieden zijn productie, bosbouw, elektronica, computerverwerking, juridische dienstverlening, financiële dienstverlening, accounting, vrachtvervoer, bankwezen, detailhandel, booractiviteiten, recycling, ruimtevaartindustrie, bouwnijverheid, farmaceutische industrie, olie en gas, petrochemische industrie, uitgeverijen, scheepvaart, telecommunicatie, gezondheidszorg, hotelwezen/horeca, nutsbedrijven, luchtvaart, voedselverwerking, landbouw, overheid, onderwijs, recreatie, afvalverwerking, softwareontwikkeling, consumentenproducten, transport, ontwerpateliers, toerisme, communicatie, biotechnologie, constructiebedrijven, veeteelt, amusementssector, advies, verzekering en overige. Meer informatie is verkrijgbaar bij de International Organization for Standardization ( Vervolg Figuur 5-11 ISO 9000-normen
Figuur 5-13 Tabor Speelgoed bv: Stroomschema productie
Vervolg Figuur 5-13 Tabor Speelgoed bv: Stroomschema productie