Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Menno Karres Lead Auditor
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
Systems Engineering 24 april 2007.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
GMP ‘Is er wat veranderd?’
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
Kwaliteitszorg in de dienstverlening
Facility management en inkoop
Agenda Inkoopprofessionalisering
H6 werken Paragraaf 1+2.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
1.3 Kwaliteitsborging.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 5 Kwaliteitssystemen.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Hoofdstuk 14 Kwaliteit en productiviteit. 1Wat bedoelen we in de context van dienstverlening met productiviteit en kwaliteit en waarom moeten deze in.
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
ISO 9001:2008 – belangrijkste veranderingen
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Functie-eisen / Competenties Afgeronde werktuigbouwkundige opleiding op HBO of academisch niveau; Minimaal vijf jaar ervaring in technische organisaties;
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
MADE IN SURINAME.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Dienstenmarketing Week 4.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
1 De Nederlandse economie 3e kwartaal 2009 Michiel Vergeer.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
 Assortiment  Esco tanden Tandsistemen Slijtplaten Bouten bussen haken Hardox platen op maat gesneden Mangaan messen Hardox messen op maat gemaakt.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Naar een nationale REDD+ strategie voor Suriname
Energieopslag in de bodem Bevoegd gezag Wet milieubeheer en warmte/koude opslag 11 december 2006 Hans Leenknegt.
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Logistieke kwaliteitsprocessen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen

Figuur 5-6 Elektron nvProductiestromen en gemiddelde tijd bij oude configuratievan de fabriek

Vervolg Figuur 5-6 Elektron nvProductiestromen en gemiddelde tijd bij oude configuratie van de fabriek

In 1987 ontwikkelde de International Organization for Standardization (ISO) de eerste reeks ISO 9000 standaarden. De organisatie is in Geneve gevestigd. Deze standaarden werden herzien in 1994 en Het doel van de lidstaten is de ontwikkeling van internationaal geaccepteerde kwaliteitsstandaarden voor zowel producten als diensten.Op dit moment hebben meer dan organisaties verspreid over de hele wereld een certificaat gekregen.Veel soorten organisaties vinden een ISO 9000 registratie belangrijk om het volgende te bereiken. 1 voldoen aan de voorschriften van externe regelgevende instanties, 2 voldoen aan, of overtreffen van, de eisen van klanten, of 3 het implementeren van een kwaliteitsverbeteringsprogramma om concurrerend te blijven. ISO 9000 bevat meer dan 20 standaarden en documenten. Door de toename in het aantal standaarden, werd ISO 9000:2000 ontwikkeld. ISO 9000:2000 bestaat uit vier primaire standaarden en een sterk gereduceerd aantal aanvullende documenten (richtlijnen, brochures, technische rapporten, technische specificaties). De belangrijkste punten in eerdere versies van de standaarden werden geïntegreerd in de vier primaire standaarden.De vier primaire standaarden zijn als volgt: ISO 9000: Systemen voor kwaliteitsbeheer – Grondslagen en terminologie ISO 9001: Systemen voor kwaliteitsbeheer – Vereisten ISO 9004: Systemen voor kwaliteitsbeheer – Richtlijnen voor verbetering van het presteren ISO 19011: Richtlijnen voor beoordeling van systemen voor kwaliteits- en/of milieubeheer (moet nog verschijnen) Figuur 5-11 ISO 9000-normen

De belangrijkste wijzigingen in de herziene ISO 9000 standaarden zijn de grotere aandacht voor de betrokkenheid van het management, nadruk op een procesbenadering binnen de organisatie en continue verbetering in combinatie met de toename van tevredenheid van klanten en overige belanghebbende partijen. De algemene herzieningen voor ISO 9001 en 9004 zijn gebaseerd op acht beginselen voor kwaliteitsbeheer die gebaseerd zijn op de meest actuele managementbenadering. De acht beginselen: klantgerichtheid leiderschap betrokk enheid van mensen procesbenadering systematische benadering van management continue verbetering rationele besluitvorming wederzijds gunstige levancierrelaties De ISO 9000:2000 standaarden gelden voor alle soorten organisaties op alle mogelijke gebieden. Voorbeelden van deze gebieden zijn productie, bosbouw, elektronica, computerverwerking, juridische dienstverlening, financiële dienstverlening, accounting, vrachtvervoer, bankwezen, detailhandel, booractiviteiten, recycling, ruimtevaartindustrie, bouwnijverheid, farmaceutische industrie, olie en gas, petrochemische industrie, uitgeverijen, scheepvaart, telecommunicatie, gezondheidszorg, hotelwezen/horeca, nutsbedrijven, luchtvaart, voedselverwerking, landbouw, overheid, onderwijs, recreatie, afvalverwerking, softwareontwikkeling, consumentenproducten, transport, ontwerpateliers, toerisme, communicatie, biotechnologie, constructiebedrijven, veeteelt, amusementssector, advies, verzekering en overige. Meer informatie is verkrijgbaar bij de International Organization for Standardization ( Vervolg Figuur 5-11 ISO 9000-normen

Figuur 5-13 Tabor Speelgoed bv: Stroomschema productie

Vervolg Figuur 5-13 Tabor Speelgoed bv: Stroomschema productie