Het syndroom van Asperger

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1. Inleiding. 1. Inleiding 1.1 Historiek Leo Kanner Hans Asperger Eric Schopler Lorna Wing Uta Frith, Simon Baron-Cohen Ina van Berckelaer Theo Peeters,
Advertisements

verstandelijke beperking
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Lotgenotencontact.
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
hoe autismevriendelijk ben ik
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
ASS: wanneer zichtbaar?
Werken aan zorg Thema autisme.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Van begrijpen naar begeleiden
Rehabilitatie en autismespectrum-stoornissen (ASS)
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Je herkent het pas als je het kent
Is de vereniging auti-proof?
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Aanpak problematisch gedrag
Responsiecollege College 12.
Leven met autisme Wat betekent autisme voor iemand zelf. Delfos, M
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Autisme Spectrum Stoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Heel gewoon maar toch anders.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Dagdeel 3 conflicthantering
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Autisme spectrum Autismespectrumstoornissen (R.J. van der Gaag)
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Programma voor vandaag
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve functies Marije Ruben.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
© UNIEK IN DE KLAS.
Autisme spectrum stoornis
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Kenniskring jobcoaching SBCM
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
De zorg voor kinderen met Downsyndroom
Sadan Opdracht Kindersyndromen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Het syndroom van Asperger Nele Vandenbulcke 1BaO

Algemeen Relatief nieuw in DSM Pervasieve ontwikkelingsstoornis Diagnose vaak verkeerd of op latere leeftijd Sterke punten verbergen problemen Grote problemen in de omgang met anderen

Diagnose Samenvatting met kenmerken Juiste hulp aanbieden 2 categorieën Voldoen aan 2 kenmerken uit 1ste categorie Voldoen aan 1 kenmerk uit 2e categorie 4 noodzakelijke criteria

Categorie 1: beperking in de sociale interactie (min Categorie 1: beperking in de sociale interactie (min. 2 kenmerken vertonen) Duidelijke beperking in het gebruik van diverse vormen van non-verbaal gedrag niet in staat om een relatie aan te knopen met leeftijdsgenoten die past bij het ontwikkelingsniveau Geen interesse in de andere persoon Het empatisch vermogen functioneert anders dan bij mensen zonder autisme/Asperger syndroom

Stereotiepe motorische handelingen die voortdurend worden herhaald Categorie 2: betrekking op beperkte, zich herhalende en stereotiepe gedragspatronen, interesses en activiteiten (min. 1 kenmerk vertonen) Sterke bezighouding met 1 of meer stereotiepe en beperkte interessepatronen, waar er abnormaal veel aandacht wordt aan besteed Duidelijke vasthouding aan specifieke niet functionele routines of rituelen Stereotiepe motorische handelingen die voortdurend worden herhaald Een hardnekkige preoccupatie met delen van objecten

4 noodzakelijke criteria Deelname aan sociaal verkeer beperkt door de gedragingen van de persoon Geen aantoonbare taalachterstand Geen aantoonbare achterstand in de cognitieve ontwikkeling. Persoon voldoet niet aan diagnostische criteria voor een andere specifieke pervasieve ontwikkelingsstoornis of schizofrenie.

Andere persoonlijkheids- kenmerkeN Gemiddeld tot bovengemiddeld IQ Concreet zwart-wit denken Geen grote achterstand in verbale communicatie Persoon weet niet hoe een vriendschap te sluiten Persoon ervaart een overmaat aan emoties Problemen in de sociale omgang Persoon is goed in exacte vakken Overprikkeling van de zintuigen

Mensen met het syndroom van Asperger leren omgaan met anderen Een opvallen tekort in omgang met anderen Strategieën kunnen sociale vaardigheden verbeteren Verborgen curriculum opsporen Omgaan met idioom en figuurlijk taalgebruik

Verborgen curriculum opsporen verborgen curriculum = ongeschreven regels die niemand direct leert maar iedereen wel kent Aan de hand van rollenspel ongeschreven regels duidelijk maken Helpt om conflicten te vermijden

Omgaan met idioom en figuurlijk taalgebruik Idioom= uitdrukking waarbij de feitelijke betekenis verschilt met de letterlijke betekenis Rollenspel om figuurlijke betekenis duidelijk te maken Eenvoudige strips die de betekenis duidelijk maken

Omgaan met emoties Emoties worden op een andere manier geuit Soms onvermijdelijke woede-uitbarstingen

Woede-uitbarstingen Voorafgaande signalen proberen te kennen Persoon aantal tactieken aanleren om kalm te worden

emoties Moeilijk in te schatten hoe persoon zich voelt toont emoties op andere manier Hulpmiddel: emotiethermometer

Besluit Personen met het syndroom van Asperger hebben: Problemen in de omgang met anderen in het dagelijkse leven Moeite met inleven in een ander Problemen met de ongeschreven regels wat leidt tot conflicten  Het syndroom van Asperger mag dus niet onderschat worden of als ‘maar een vleugje Autisme’ gezien worden