Het syndroom van Asperger Nele Vandenbulcke 1BaO
Algemeen Relatief nieuw in DSM Pervasieve ontwikkelingsstoornis Diagnose vaak verkeerd of op latere leeftijd Sterke punten verbergen problemen Grote problemen in de omgang met anderen
Diagnose Samenvatting met kenmerken Juiste hulp aanbieden 2 categorieën Voldoen aan 2 kenmerken uit 1ste categorie Voldoen aan 1 kenmerk uit 2e categorie 4 noodzakelijke criteria
Categorie 1: beperking in de sociale interactie (min Categorie 1: beperking in de sociale interactie (min. 2 kenmerken vertonen) Duidelijke beperking in het gebruik van diverse vormen van non-verbaal gedrag niet in staat om een relatie aan te knopen met leeftijdsgenoten die past bij het ontwikkelingsniveau Geen interesse in de andere persoon Het empatisch vermogen functioneert anders dan bij mensen zonder autisme/Asperger syndroom
Stereotiepe motorische handelingen die voortdurend worden herhaald Categorie 2: betrekking op beperkte, zich herhalende en stereotiepe gedragspatronen, interesses en activiteiten (min. 1 kenmerk vertonen) Sterke bezighouding met 1 of meer stereotiepe en beperkte interessepatronen, waar er abnormaal veel aandacht wordt aan besteed Duidelijke vasthouding aan specifieke niet functionele routines of rituelen Stereotiepe motorische handelingen die voortdurend worden herhaald Een hardnekkige preoccupatie met delen van objecten
4 noodzakelijke criteria Deelname aan sociaal verkeer beperkt door de gedragingen van de persoon Geen aantoonbare taalachterstand Geen aantoonbare achterstand in de cognitieve ontwikkeling. Persoon voldoet niet aan diagnostische criteria voor een andere specifieke pervasieve ontwikkelingsstoornis of schizofrenie.
Andere persoonlijkheids- kenmerkeN Gemiddeld tot bovengemiddeld IQ Concreet zwart-wit denken Geen grote achterstand in verbale communicatie Persoon weet niet hoe een vriendschap te sluiten Persoon ervaart een overmaat aan emoties Problemen in de sociale omgang Persoon is goed in exacte vakken Overprikkeling van de zintuigen
Mensen met het syndroom van Asperger leren omgaan met anderen Een opvallen tekort in omgang met anderen Strategieën kunnen sociale vaardigheden verbeteren Verborgen curriculum opsporen Omgaan met idioom en figuurlijk taalgebruik
Verborgen curriculum opsporen verborgen curriculum = ongeschreven regels die niemand direct leert maar iedereen wel kent Aan de hand van rollenspel ongeschreven regels duidelijk maken Helpt om conflicten te vermijden
Omgaan met idioom en figuurlijk taalgebruik Idioom= uitdrukking waarbij de feitelijke betekenis verschilt met de letterlijke betekenis Rollenspel om figuurlijke betekenis duidelijk te maken Eenvoudige strips die de betekenis duidelijk maken
Omgaan met emoties Emoties worden op een andere manier geuit Soms onvermijdelijke woede-uitbarstingen
Woede-uitbarstingen Voorafgaande signalen proberen te kennen Persoon aantal tactieken aanleren om kalm te worden
emoties Moeilijk in te schatten hoe persoon zich voelt toont emoties op andere manier Hulpmiddel: emotiethermometer
Besluit Personen met het syndroom van Asperger hebben: Problemen in de omgang met anderen in het dagelijkse leven Moeite met inleven in een ander Problemen met de ongeschreven regels wat leidt tot conflicten Het syndroom van Asperger mag dus niet onderschat worden of als ‘maar een vleugje Autisme’ gezien worden