Leren in en voor diversiteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
“Samen Sterk”. Ontstaan uit “NL Doet” Maart 2011.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Van Kroon naar ViP.
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Audiovisueel werken in de kleuterklas Greet Decin en Chris Mazarese
Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
MID-YEAR ASSESSMENT Claudia Bronneberg – GAR1A. 1.1 CONCEPTUELE ONTWIKKELING.
Van visie naar curriculum
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Werkplekleren in lerarenopleiding
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent Boek op Bezoek 1.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
BIB KORTRIJK EDUCATIE & SCHOLENWERKING. #BIB KORTRIJK Onderwijs in Kortrijk: # kleuter- en basisscholen: 35 (incl. 6 BuLO/BuKO), ca kind. # secundaire.
Sport, Gezondheid en Management PASSIE – BETROKKENHEID – KWALITEIT – INNOVATIE.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
20 januari 2012 Oostakker 1 Ria De Sadeleer. 52 km van Brussel 5 km van centrum Gent 2.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Werkplekleren in sociale economie: gevalideerd traject voor professionele bachelors 1 Context voor ontwikkeling van het werkplekleren 2 Fasen in ontwikkeling.
Voor talenten in uw klas!
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Actieve partners in actieplan
I EHB Sociaal Werk.
#EBJ16.
Gelijke kansen op school: het kan!
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Shane Pereira SLC Assessment.
Het BSc Honours Programme
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
het katholiek basisonderwijs
Boek op Bezoek een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent.
het katholiek basisonderwijs
Startkracht! in de lerarenopleiding
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?
Transcript van de presentatie:

Leren in en voor diversiteit Met studenten Met kleuters bron Visietekst steunpunt D & L Eigen koers varen methode teambevraging stellingen Denkende hoeden Bewust kunnen omgaan met diversiteit

Grootstedelijke context als oefenschool/microklimaat impliciet expliciet Opleidingsonderdelen MMS I Dit ben ik in Brussel MMS II Brede school Stage Hoekenverrijking met diversiteitsbril Actieve stage (in Brussel) Leergroepen Omgaan met ouders – leerlijn Portfolio Projecten Boekenbende aan huis – bibliotheek volgeboekt Crea-doen – Crea-denken – crea-Durven Toverbos Tutors na de bel Leesrugzakjes … Voorbeelden Casussen Werkvormen op niveau van studenten en kleuters Beeldvorming Krachtige leeromgeving Start-assessment Werkplekleren Leren in en voor diversiteit Breed observeren en evalueren Leer- en leefomgeving verbreden Werkvormen en ontmoetende leerkrachtstijl Omgaan met ouders Taaldiversiteit Meervoudige identiteits-ontwikkeling en multi-perspectiviteit Grootstedelijke context als oefenschool/microklimaat