Activatie in een recessie 20 januari 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Out of Stock Diemen, Februari 2006.
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Over consumenten, gedrag en marketing
Marketing voor verkeerskunde
Optimaliseren van het assortiment
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Bavaria Serveerdesk Zo. kan het ook!
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
Donderdag 10 juli 2014 Floor fashion opleiding en training van personeel Training n Service verlenen binnen ons bedrijf n Met dank aan: EP:Beerepoot.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Point of Sales Materiaal
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Breechpocket-productdossier
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Marketing presentatie
Advanced Business Information Solutions
Goederen- en Financiële Markt: IS-LM Model
Comtell B.V. Welkom Inleiding
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Let’s get started Marketing? Marketing!
Optimaliseren van een marketing- budget in een recessie 20 januari 2009
Digital in een recessie: slimme strategieën in moeilijke tijden 20 januari 2009
Breechpocket- productdossier Laura Danneels. Inhoudstafel  Voorstelling product  Segmentatie  Positionering  POD-POP  4 P’s  Conclusie.
Ketens: partners in zorg Gerben Klein Nulent Nieuwjaarsbijeenkomst ASKA 16 januari 2007.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Programmering voor het hele dorp? Neem het heft in eigen hand! Kennisnetwerkdag L&G 20 juni 2014 Anja Slendebroek Gerrit Kapteijns.
© Shopping 2020 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN INKOOP EN SUPPLY CHAIN expertgroep Inkoop en Supply Chain Juni 2014.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Vodafone simkaarten. Kwaliteit A: Onze Prepaid is gemaakt van plastic in dit plastic zit een chip deze zijn vaak gemaakt van chipplaten. B: We verwachten.
Kredietcrisis? Beter meten is beter weten waar nog klantkansen liggen.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
De Gezonde Sportkantine NHC 25 januari AGENDA Introductie Wat is een Gezonde Sportkantine? Stellingen & discussie Resultaten leden enquête Verenigingsondersteuning:
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Welkom havo 4..
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Een product of dienst verkopen
De koffieketen Producten en gewassen worden meestal geteeld op plaatsen die gunstig zijn voor dat gewas. Bijvoorbeeld: koffie en cacaobonen groeien het.
Wat doet de groothandel?
Nederland en de rest van de wereld
Inspelen op innovaties
De koffieketen 3de graad SO
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Activatie in een recessie 20 januari 2009

Shopping in een recessie Tijdens een recessie verandert de levensstijl en het aankoopgedrag van consumenten Grote uitgaven als een nieuwe auto worden uitgesteld Er wordt bezuinigd op luxe uitgaven –Uit eten –Vakanties –Kleding, etc Focus op waarde (kwaliteit x prijs) –Verhouding afhankelijk van categorie

Gedragsveranderingen bij de consument Consumenten zullen vanwege behoefte aan Value for Money, groter aanbod en betere zichtbaarheid meer voor huismerkproducten gaan kiezen –Vanwege een hogere marge * voor de retailer en de kans die een huismerk biedt om de consument aan een retailformule te binden, zal de retailer geneigd zijn om meer huismerkproducten in het assortiment op te nemen en deze beter te positioneren in het schap. Prijspromoties, kortingsbonnen, etc. zullen een belangrijke rol spelen, vooral voor de lagere inkomensgroepen -> traditionele offline communicatie zal worden verplaatst naar online en mobiel Aantal winkelbezoeken zal afnemen en de consument zal meer bij minder winkels gaan kopen Gevolg: de consument zal bewuster gaan shoppen Maar niet elke consument zal zich hetzelfde gaan gedragen… * bron: Food magazine/IPLC

Tijdens een recessie bewegen consumenten zich in vier richtingen

Veranderingen in het gedrag van de retailer Retailers die zich onzeker voelen, kenmerken zich door twee soorten gedrag –Op zoek naar winstzekerheid Inkoopvoordelen vs. verkoopwinst % marge vs. € marge Fees vs. “% van de verkoop” Autonome groei vs. expansie –Vermijden van eigendom Minimaliseren van voorraad – optimalisatie naar vraag, herinrichting supply-chain Bron: MVI retail insight

Wat heeft de gedragsverandering van de retailer voor effect op de retailomgeving? Scherpe acties op veel verkochte producten, betaald door producent. Tevens financiële ondersteuning voor marketing en advertising Retailers zullen merken belonen die blijven innoveren en die nieuwe producten blijven introduceren incl. marketing- ondersteuning Partnerships: exclusieve activaties ontwikkeld vanuit een nauwe samenwerking tussen de producent en de retailers Scherpe focus op huismerkproducten: betere positie in het schap, uitbreiding assortiment

Wat betekent de recessie voor het merk? Het merk zal zowel door de consument als de retailers onder druk worden gezet –Consument: meer waarde; prijs en/of kwaliteit –Retailers: lagere inkoopprijzen, ondersteuning marketing en sales Merken zullen moeten blijven innoveren en investeren –De consument is net zo ontvankelijk voor nieuwe producten als in een tijd van economische vooruitgang –De concurrentie tussen A-merken en huismerken zal heviger worden. Innovatie en ondersteuning zijn belangrijke drivers voor retailers om strategische partnerships aan te gaan met merken

Hoe kan een merk in deze tijd succesvol zijn? Door inzicht te verkrijgen in de dynamiek tussen shopper, retailer en merk (zie figuur Checkpoint) en daarop een strategie te ontwikkelen: –Weten hoe de consument zich binnen en buiten de winkel gedraagt, wat hen motiveert om naar de winkel te gaan en wat belangrijk voor hen is –Begrijp de dynamiek tussen kosten en waarde –Gebruik technologie en relevante informatie: insights, loyalteits- programma’s etc. –Werk nauw samen met retailers om de beste positie in-store en ruimte voor activaties te waarborgen –Weet wat de concurrentie doet

Conclusie De recessie zorgt voor veranderingen binnen de verhouding tussen merk, retailer en consument, maar de basisdoelstellingen blijven hetzelfde: 1.Trek de consument naar de winkel 2.Zorg dat hij jouw product koopt Dit betekent dat we ons moeten blijven richten op hoe we de consument kunnen beïnvloeden op het pad naar de daadwerkelijke aankoop (aan de hand van “The Last Mile” strategie) zodat we van shoppers buyers kunnen blijven maken

De bron Deze presentatie is een reflectie van de hoogtepunten uit: “Turning shoppers into buyers” Ontwikkeld door Ogilvy wereldwijd. Een kopie van het complete document kan worden gedownload van Ook is er gebruikgemaakt van inzichten uit de serie presentaties van WPP the store “Retail in a recession”. Deze presentaties kunnen worden gedownload via

Activatie in een recessie 20 januari 2009