Disclaimer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(procent)rekenen in de vakken
Advertisements

Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
METRIEKE STELSEL Museum Ouder-Amstel.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Grote getallen Getallen groter dan vier cijfers schrijf je meestal in groepjes van drie. Je schrijft niet maar Dit spreek je.
Rekenen Cito M5 oefenen.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Rekenproblemen en Dyscalculie
Meten Grootheden kun je meten in eenheden. Tijd seconde Luchtdruk bar
Een manier om problemen aan te pakken
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Disclaimer.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Breuken en (grote) kommagetallen
REKENEN.
Arena 5 van MathBattle Maten
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Presentatie Inhouden en vergrotingen.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
NASK – METRISCH STELSEL
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
Domein: Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Massa, volume en inhoud..
30 x 40 = 1200 m2 8.1 Omtrek en oppervlakte 40 m 30 m
Opgave 47 a opp beeld = 8 · opp origineel dus k = √8. lengte vergroting = √8 · 15 ≈ 42,4 cm breedte vergroting = √8 · 10 ≈ 28,3 cm b opp beeld = 12 · opp.
Disclaimer.
Rekenbeleid
Vloeistoffen meten Kennismaking met het meten van vloeistoffen
Samenvatting hoofdstuk 1
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Samen succesvol rekenen op de Zilverberg
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Samenvatting.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 2
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Rekenquiz. Vraag 1. Decimale getallen Zet de decimale getallen van groot naar klein. Welk getal komt er in het rode vak? 7,431,684,295,051,667,493,49.
Vandaag: Restant les 3 Verhoudingen
Ouderpresentatie Welke rekendoelen staan er centraal de komende periode? Hoe gaan we om met hygiëne en het wc-gebruik?
Grootheden en Eenheden
Inhoud berekenen.
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
IMATerials: audiomat  .
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 2
Metend rekenen 5de leerjaar.
Lengte, oppervlakte en inhoud
Les 5 vermenigvuldigen en delen in dagelijkse situaties
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Rekenen Les 7 Meten in recepten.
Les 4: Rekenen met verhoudingen in dagelijkse situaties
Les 3 verhoudingen Verhoudingen.
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
De rationale getallen De rationale getallen De rationale getallen
Verder rekenen met kommagetallen
oppervlakte en inhoudsmaten
Transcript van de presentatie:

Disclaimer

Functioneel gebruiken G e t a l l e n Paraat hebben getallenrij Orde van grootte van getallen beredeneren. Interpreteren van een uitkomst met rest bij gebruik van een rekenmachine. - Structuur van het tientallig stelsel. 5 = 3 tienstructuur D H T E Vertalen van eenvoudige situatie naar berekening. 325 = 300 + 20 + 5 Getallenlijn met gehele getallen en eenvoudige decimale getallen. Weten waarom 1 x 1 … 3 x 5 … 7 x 9 … 10 x 10 1 cijfer x 3 cijfers 2 cijfers x 2 cijfers 3 cijfers : 2 cijfers (met of zonder rest) 45 : 5 32 : 8 Splitsen en samenstellen van getallen op basis van het tientallig stelsel. 30 + 50 1200 – 800 65 × 10 3600 : 100 1000 × 2,5 0,25 × 100 < > = Afronden van gehele getallen op ronde getallen. Efficiënt rekenen (+, -, ×, :) gebruik makend van de eigenschappen van getallen en bewerkingen, met eenvoudige getallen. 235 + 349 1268 – 385 €2,50 + €1,25 teller, breukstreep noemen 2 5 In contexten de “rest” (bij delen met rest) interpreteren of verwerken. Globaal beredeneren van uitkomsten. 0,45 is vijfenveertig honderdsten 16,789 miljoen 5 uur a € 3,60 per uur 132 : 16 liter is minder dan liter 1 2 4 Is tien euro genoeg? € 2, 95 + € 3,98 + € 4,10 1589 – 203 is ongeveer 1600 – 200 Verstandige keuze maken tussen zelf uitrekenen of rekenmachine gebruiken (zowel kaal als in eenvoudige dagelijkse contexten zoals geld- en meetsituaties). Vergelijken en ordenen van de grootte van eenvoudige breuken en deze in betekenisvolle situaties op de getallenlijn plaatsen. = 0,5 0,01 = 1 100 2 5,47 m 5 meter en 47 honderdste 547 centimeter Binnen een betekenisvolle situatie: drie kwart 1 2 3 4 + 1 8 + 1 5 - 6 10 Globaal (benaderend) rekenen (schatten) als de context zich daartoe leent of als controle voor rekenen met de rekenmachine. Uitspraak en schrijfwijze van gehele getallen, breuken, decimale getallen. 12 = 7 + 5 67 – 3 0 1 – 0,25 0,8 + 0,7 twee derde vijf en drie honderdste deel van 150 euro 1 3 Klopt dat wel? Kritisch beoordelen van een uitkomst. Getalbenamingen zoals driekwart, anderhalf, miljoen. in een betekenisvolle situatie x 450 = 1 3 Een getallenlijn met 0, procenten, kommagetallen, … 1F 35 x 67 = Functioneel gebruiken

‘1 op de 4’ is 25% of ‘een kwart van’ Functioneel gebruiken V e r h o u d i n g e n Paraat hebben Eenvoudige verhoudingen met elkaar vergelijken: 1 op de 3 kinderen gaat deze vakantie naar het buitenland. Is dat meer of minder dan de helft? Een vijfde deel van alle Nederlanders korter schrijven als ‘deel van ...’ 1 5 Weten waarom geheel is 100% 100% 40% 4 10 2 5 0,4 1 2 3 1 5 Notatie van breuken (horizontale breukstreep), decimale getallen (kommagetal) en procenten (%) herkennen ‘1 op de 4’ is 25% of ‘een kwart van’ Beschrijven van een deel van een geheel met een breuk 1 4 = 25% 3 4 75% = Verhoudingen herkennen in verschillende dagelijkse situaties (recepten, snelheid, vergroten/verkleinen, schaal enz.) Schaal 1 : 250 3 10 7,3 = 7 + Problemen oplossen waarin de relatie niet direct te leggen is. Eenvoudige relaties herkennen, Bijvoorbeeld dat 50% nemen hetzelfde is als ‘de helft nemen’ of hetzelfde als ‘delen door 2’ Breuken met noemer 2, 4, 10 omzetten in bijbehorende percentages. 6 pakken voor 18 euro, voor 5 pakken betaal je dan ... Rekenen met eenvoudige percentages (10%, 50%, ...) Eenvoudige verhoudingsproblemen (met mooie getallen) oplossen. Eenvoudige verhoudingen in procenten omzetten bijv. 40 op de 400 3 5 van 250 gram = ??? 3,5 is 3 en 5 10 Taal van verhoudingen (per, op, van de) 1F Functioneel gebruiken

Functioneel gebruiken Uitspraak en notatie van • (euro)bedragen • tijd (analoog en digitaal) • kalender, datum (23-11-2007) • lengte- oppervlakte – en inhoudsmaten • gewicht • temperatuur Afmetingen bepalen met behulp van afpassen, schaal, rekenen. Maten vergelijken en ordenen. Veel voorkomende maateenheden omrekenen. omtrek, oppervlakte, inhoud Aantal standaard referentiematen gebruiken - ‘een grote stap is ongeveer een meter’. - in een standaard melkpak zit 1 liter Namen van enkele vlakke en ruimtelijke figuren, zoals rechthoek, vierkant, cirkel, kubus, bol. rond, recht, vierkant, midden, horizontaal, etc. In betekenisvolle situaties samenhang tussen enkele (standaard)maten. • km, m • m, dm, cm, mm • l, dl, cl, ml • kg, g, mg 1dm3 = 1 liter = 1000 ml 2D representatie van een 3D object Verschillende tijdseenheden uur, minuut, seconde; eeuw, jaar, maand, week. Schattingen maken over afmetingen en hoeveelheden. M e t e n & M e e t k u n d e Meetinstrumenten aflezen en uitkomst noteren; liniaal, maatbeker, weegschaal, thermometer. Oppervlakte benaderen via rooster. Liniaal en andere veel voorkomende meetinstrumenten gebruiken. Omtrek en oppervlakte berekenen van rechthoekige figuren. Weten waarom - Eigen referentiematen ontwikkelen. Een vierkante meter hoeft geen vierkant te zijn. Betekenis van voorvoegsels zoals ‘kubieke’. - (lengte)Maten en geld in verband brengen met decimale getallen. − 1,65m is 1 meter en 65 centimeter − € 1,65 is 1 euro en 65 eurocent Routes beschrijven en lezen op een kaart met behulp van een rooster. in 1 kg appels zitten ’ongeveer 5 appels De inhoudelijke beschrijvingen zijn voorzien van voorbeelden. Deze voorbeelden en de vormgeving van deze poster is ontworpen door de APS – expertgroep rekenen-wiskunde gecijferdheid. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kees Hoogland of Martin van Reeuwijk, APS Paraat hebben

Functioneel gebruiken Informatie uit veel voorkomende tabellen aflezen zoals dienstregeling, Lesrooster. Vogels vliegen in V-vorm. Er komen er steeds 2 bij.” Eenvoudige patronen (vanuit situatie) beschrijven in woorden. Eenvoudige globale grafieken en diagrammen (beschrijving van een situatie) lezen en interpreteren Eenvoudige tabel gebruiken om informatie uit een situatie-beschrijving te ordenen Eenvoudige legenda Kwantitatieve informatie uit tabellen en grafieken gebruiken om eenvoudige berekeningen uit te voeren en conclusies te trekken. V e r b a n d e n Weten waarom In welk jaar is de bevolking het meest gegroeid t.o.v. het jaar daarvoor? - Uit beschrijving in woorden eenvoudig patroon herkennen. - informatie op veel verschillende manieren kan worden geordend en weergegeven. Eenvoudig staafdiagram maken op basis van gegevens. Deze poster is een weergave van de referentieniveaus rekenen (rapport Meijerink). De inhoudelijke beschrijvingen zijn ontleend aan de definitieve referentieniveaus zoals die in de ministerraad op 15 januari 2010 zijn aangenomen (zie www.taalenrekenen.nl) . De volledigheid van de teksten wordt niet gegarandeerd. Sommiige teksten zijn vervangen door (voor)beelden of verkort met symbolen. Raadpleeg voor de oorspronkelijke teksten het originele document. Paraat hebben