Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 13 De herbieding van de bijbieder (1)
Advertisements

FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
MERKWAARDIGE PRODUCTEN
Rekenen met machten met hetzelfde grondtal
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Het cito-leerlingvolgsysteem
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Rekenen en Rekenproblemen
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Voorbeeld a5a · 4b = 20ab b-5a · 4a = -20a 2 c-2a · -6a = 12a 2 d5a · -b · 6c = -30abc e-5b · 3a · -2 = 30ab f-2 · -a = 2a opgave 1 a7a + 8a = 15a b6a.
Regelmaat in getallen … … …
Informatie avond groep 3
H6: veeltermen. 1) Veelterm:.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenproblemen en Dyscalculie
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
–20 4 –2b opgave 20 –160ab · –200b = 8ab · –20 = –20 · 10b = 4 · –5 =
Letterrekenen K. van Dorssen.
2.1 Rekenen K. van Dorssen.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 2
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Onderwerpen presentatie
Wat moeten jullie kennen?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
Piano Hoe vind je de juiste letter terug op een piano?
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Dyscalculie uit:
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Voorbereiding op de Rekentoets
Probleemomschrijving/PES
Machten vermenigvuldigen HAVO
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
Wetenschappelijk en significantie
Wiskunde Blok 5 les 17.
De volgorde van de bewerkingen
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
De volgorde van bewerkingen
Merkwaardig product: kwadraat van een tweeterm
Tweedegraadsfuncties
Transcript van de presentatie:

Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair Probleemanalyse aan de hand van concrete voorbeelden

1. Berekenen van het merkwaardig product in deelstappen

handelingsstructuur Herkennen als een merkwaardig product (Her)Kennen van de juiste formule De formule uitwerken volgens het model Vb: (7a²-ab) = 7²(a²)² -2 (7a²).(ab) + (ab)² = 49a4 – (2.7.1)(a².a.b) + a²b² = 49a 4 -14a³b + a²b²

Feiten- en regelkennis Rekenen met machten Rekenen met lettervormen Betekenis van specifieke termen die in de lagere school niet aan bod komen Begrijpen van complexe wiskundige zinnen

2. Confrontatie met een opgave

mogelijkheden Directe identificatie van het type probleem met bijhorende oplossingsstrategie Geen directe identificatie van het type probleem Identificatie van het type probleem, geen directe identificatie van bijhorende oplossingsstrategie

Fouten bij directe identificatie Rekenfouten vb: 4.8=23 ipv 32 (omkering) 3²=6 ipv 9 (3.2 ipv 3.3) Mogelijke oorzaken: Dyscalculie Aandachtsstoornis Gebrekkige voorkennis

Foute technieken vb: 10³=10000 ipv 1000 ( 10 tot de 3e macht = 10 en 3 nullen) Regelfouten vb: 6+8/2-1(3) = 14/2-1(3) = 7-1(3) = 6.3 = 18  Men werkt van links naar rechts ipv de volgorde van de bewerking te respecteren.

 Men weet niet welke regel voorrang krijgt Andere oorzaken van fouten Strategische fouten vb: -(-4)²= +16  Men weet niet welke regel voorrang krijgt Andere oorzaken van fouten Opgave fout overgeschreven Faalangst Aandachtsstoornis Psycho-emotionele factoren Oefening vergeten Te traag werken

Geen directe identificatie van het type probleem Oorzaken eigen aan de persoon: Rekenstoornis, dyscalculie Rekenprobleem door gebrek aan inzicht of intellectuele mogelijkheden Rekenprobleem door psycho-emotionele problemen Oorzaken eigen aan de didactiek: Op het niveau van de uitleg Op het niveau van het inoefenen Op het niveau van de verwachtingen Oorzaken eigen aan de studiehouding of de studiemethode

3. Handelingsplan wiskunde

Merk leerling en probleem op, omschrijf probleem tijdig en duidelijk Algemene informatie Observaties vanuit taken, toetsen en examens Specifieke analyse van toetsen en examens Analyse van eigen didactiek Klasgebeuren

Stel vanuit de problemen gesignaleerd in de checklist een plan op en bevraag het Op haalbaarheid Op mogelijkheden in het plannen naar de individuele leerling toe

4. Plan meedelen via agenda, toets of persoonlijk contract

5. Evalueer de resultaten

~Einde~