Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair Probleemanalyse aan de hand van concrete voorbeelden
1. Berekenen van het merkwaardig product in deelstappen
handelingsstructuur Herkennen als een merkwaardig product (Her)Kennen van de juiste formule De formule uitwerken volgens het model Vb: (7a²-ab) = 7²(a²)² -2 (7a²).(ab) + (ab)² = 49a4 – (2.7.1)(a².a.b) + a²b² = 49a 4 -14a³b + a²b²
Feiten- en regelkennis Rekenen met machten Rekenen met lettervormen Betekenis van specifieke termen die in de lagere school niet aan bod komen Begrijpen van complexe wiskundige zinnen
2. Confrontatie met een opgave
mogelijkheden Directe identificatie van het type probleem met bijhorende oplossingsstrategie Geen directe identificatie van het type probleem Identificatie van het type probleem, geen directe identificatie van bijhorende oplossingsstrategie
Fouten bij directe identificatie Rekenfouten vb: 4.8=23 ipv 32 (omkering) 3²=6 ipv 9 (3.2 ipv 3.3) Mogelijke oorzaken: Dyscalculie Aandachtsstoornis Gebrekkige voorkennis
Foute technieken vb: 10³=10000 ipv 1000 ( 10 tot de 3e macht = 10 en 3 nullen) Regelfouten vb: 6+8/2-1(3) = 14/2-1(3) = 7-1(3) = 6.3 = 18 Men werkt van links naar rechts ipv de volgorde van de bewerking te respecteren.
Men weet niet welke regel voorrang krijgt Andere oorzaken van fouten Strategische fouten vb: -(-4)²= +16 Men weet niet welke regel voorrang krijgt Andere oorzaken van fouten Opgave fout overgeschreven Faalangst Aandachtsstoornis Psycho-emotionele factoren Oefening vergeten Te traag werken
Geen directe identificatie van het type probleem Oorzaken eigen aan de persoon: Rekenstoornis, dyscalculie Rekenprobleem door gebrek aan inzicht of intellectuele mogelijkheden Rekenprobleem door psycho-emotionele problemen Oorzaken eigen aan de didactiek: Op het niveau van de uitleg Op het niveau van het inoefenen Op het niveau van de verwachtingen Oorzaken eigen aan de studiehouding of de studiemethode
3. Handelingsplan wiskunde
Merk leerling en probleem op, omschrijf probleem tijdig en duidelijk Algemene informatie Observaties vanuit taken, toetsen en examens Specifieke analyse van toetsen en examens Analyse van eigen didactiek Klasgebeuren
Stel vanuit de problemen gesignaleerd in de checklist een plan op en bevraag het Op haalbaarheid Op mogelijkheden in het plannen naar de individuele leerling toe
4. Plan meedelen via agenda, toets of persoonlijk contract
5. Evalueer de resultaten
~Einde~