TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek 1 - 3 TIRPRJ01b – lesweek 4 - 8.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kick off periode 8 April FM Bouw BV •Periode 5 : informatie vastleggen •Periode 6: de organisatie rond de informatie •Periode 7: Interne informatievoorziening.
Advertisements

Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
BattleBots The school battle.
De kern van projectmanagement
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Ontwerpprojecten In de praktijk
Een startersgids voor innovatie
Logical Framework Approach
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Medmec04 les 3 Engagement.
Engagement MEDMEC 04 Les 8 Welkomstwoord Voor CMI-MEDIA 1.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
handvaardgheid / techniek
Proces en Product.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Medmec04 les 1 Engagement.
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
10 juni 2002Jos van Peer & Eelco de Graaf Embedded systems.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Programmeer les voor gevorderden
Les 5 – Goed doen 2.0.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Theorielessen in projectmatig werken
Medmec04 les 1 Engagement.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Medmec04 Engagement.
Kennismakingsspel, pagina12
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
YPOD. Young Professional Ontwikkel Document. Marcel Kwanten.
3F maken van een verslag.
P6-methode Projectaanpak in zes stappen Stappenplan
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
INFORMATIEAVOND EXAMENKLASSEN 6v
Les 1: Introductie Marketing
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Rapportage van voortgang of status
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek 4 - 8

1.De NXT 2.Tast sensor 3.Geluids sensor 4.Licht sensor 5.Ultrasonic sensor 6.Servo motoren

competenties Ontwerpen – gewenst gedrag van de robot programmeren Ontwerpen – gewenst gedrag van de robot programmeren Realiseren – fysiek laden, testen en demonstreren van de robot Realiseren – fysiek laden, testen en demonstreren van de robot BSK competenties – samenwerken en schrijven Plan van Aanpak (alleen voor techniek b) BSK competenties – samenwerken en schrijven Plan van Aanpak (alleen voor techniek b)

inhoud Het oplossen van een technisch probleem Het oplossen van een technisch probleem Programmeren van robot met NXT-systeem (grafische methode / flowcharts) Programmeren van robot met NXT-systeem (grafische methode / flowcharts)  Programmeerbare LEGO steen

Hulpmiddelen Lego Mindstroms NXT Lego Mindstroms NXT CD-rom en boekje CD-rom en boekje Modulewijzer TIRPRJ01 (wordt nog aangepast) Modulewijzer TIRPRJ01 (wordt nog aangepast) Projectmanagement van Roel Grit Projectmanagement van Roel Grit Rapport over Rapporteren van W. Hoogland en R. Dik Rapport over Rapporteren van W. Hoogland en R. Dik Internet zoals : http :// Internet zoals : http :// :// :// BSK competenties : BSK competenties :

Nadenken over je beroep en je toekomst!!! Oriënteren op het beroep Oriënteren op het beroep Oriënteren op projectmatig werken Oriënteren op projectmatig werken Onderzoeken wat je sterke kanten zijn Onderzoeken wat je sterke kanten zijn

Projectmatig werken Spelregels : Spelregels : Tijd Tijd Geld Geld Kwaliteit Kwaliteit Organisatie Organisatie Informatie Informatie

Speciale aandacht voor de volgende punten : Organisatie Organisatie Informatie Informatie

Je maakt een robot, daarbij zijn de volgende punten van belang: Ontwerpen Ontwerpen Brainstormen Brainstormen Vergaderen en notuleren Vergaderen en notuleren Samenwerken in projecten Samenwerken in projecten Planmatig werken Planmatig werken Schriftelijk rapporteren Schriftelijk rapporteren Mondeling presenteren Mondeling presenteren Evalueren Evalueren Dit doe je niet allemaal tegelijk, maar in een bepaalde volgorde Dit doe je niet allemaal tegelijk, maar in een bepaalde volgorde Zo’n volgorde zie je in veel projecten terug, en wordt fasering genoemd Zo’n volgorde zie je in veel projecten terug, en wordt fasering genoemd Zie : Project management van Grit! Zie : Project management van Grit!

TIRPRJ01a - kennismaking Kennismaking Kennismaking Oriëntatie op NXT systeem m.b.v. de cd-rom Oriëntatie op NXT systeem m.b.v. de cd-rom Trainingsmissies doorlopen Trainingsmissies doorlopen Eenvoudige robot programmeren en wanneer er nog tijd is een van de moeilijker robots Eenvoudige robot programmeren en wanneer er nog tijd is een van de moeilijker robots

TIRPRJ01b Minder eenvoudig opdracht, eventueel, met een hogere programmeertaal Minder eenvoudig opdracht, eventueel, met een hogere programmeertaal Bouwen BattleBot Bouwen BattleBot

Wekelijks Teamvergaderingen Teamvergaderingen Rapportage naar docent/assistenen en elkaar over de voortgang van de opdracht Rapportage naar docent/assistenen en elkaar over de voortgang van de opdracht Samenwerking binnen team Samenwerking binnen team Over het geheel wordt procesdossier bijgehouden!!! Over het geheel wordt procesdossier bijgehouden!!!

TIRPRJ1a - Lesweken 1, 2 en 3 Opdracht 1 : Het testen van de sensoren en NXT steen Opdracht 1 : Het testen van de sensoren en NXT steen Opdracht 2 : Bouw een van de modellen die op de CDrom staan en programmeer deze robot Opdracht 2 : Bouw een van de modellen die op de CDrom staan en programmeer deze robot

TIRPRJ1a - Lesweek 3 Eindrapportage (mondeling + schriftelijk) Eindrapportage (mondeling + schriftelijk) PowerPointpresentatie PowerPointpresentatie Demonstratie werkend model Demonstratie werkend model

Wat ga je nú doen? Maak gegevensoverzicht deelnemers (zie blz.10 modulewijzer) Maak gegevensoverzicht deelnemers (zie blz.10 modulewijzer) Installeer de NXT programmatuur Installeer de NXT programmatuur Ga op verkenning!!! Ga op verkenning!!!

Volgende week : Inleveren projectbeheersing verslag Inleveren projectbeheersing verslag Zorg dat je modulewijzer goed hebt bestudeerd! Wat wordt er nu precies van je verwacht??? Zorg dat je modulewijzer goed hebt bestudeerd! Wat wordt er nu precies van je verwacht???

TIRPRJ01b - lesweek 4 t/m 8 Minder eenvoudig opdracht met een hogere programmeertaal Minder eenvoudig opdracht met een hogere programmeertaal Java of NQC Java of NQC Bouwen BattleBot Bouwen BattleBot

Activiteiten Teamvergaderingen Teamvergaderingen Rapportage naar docent, assistenten en elkaar over de voortgang van de opdracht Rapportage naar docent, assistenten en elkaar over de voortgang van de opdracht Samenwerking binnen team Samenwerking binnen team

Hoe ziet het er concreet uit: Lesweek 1 Lesweek 1 Korte inleiding Korte inleiding Groepssamenstelling Groepssamenstelling Projectbeheersingsplan Projectbeheersingsplan Start met bouwen robot proj01a Start met bouwen robot proj01a Lesweek 2Lesweek 2 Inleveren projectbeheersingsplanInleveren projectbeheersingsplan Verder met bouwen robot proj01a Verder met bouwen robot proj01a Lesweek 3 Lesweek 3 Presentaties en showen werkend model Presentaties en showen werkend model Start schrijven PvA ; Start bouwen robot proj01b Start schrijven PvA ; Start bouwen robot proj01b Lesweek 4 en 5 Lesweek 4 en 5 Af maken plan van aanpak; bouwen en programmeren BattleBot Af maken plan van aanpak; bouwen en programmeren BattleBot Lesweek 6 Lesweek 6 Tussentijdse presentatie van de werkzaamheden per groep Tussentijdse presentatie van de werkzaamheden per groep Verder programmeren BattleBot Verder programmeren BattleBot Lesweek 7 Lesweek 7 Verder met bouwen en programmeren BattleBot en schrijven eindrapportage (gebruik: Rapport over Rapporteren) Verder met bouwen en programmeren BattleBot en schrijven eindrapportage (gebruik: Rapport over Rapporteren) Lesweek 8 Lesweek 8 Eindpresentaties werkend model en inleveren verslagen Eindpresentaties werkend model en inleveren verslagen THE BATTLE!!!!! THE BATTLE!!!!!

Wat lever je in Projectbeheersingsplan (1a) Projectbeheersingsplan (1a) Een plan van aanpak geschreven volgens Roel Grit (proj01b). Een plan van aanpak geschreven volgens Roel Grit (proj01b). Tussentijdse presentatie op papier (1b) Tussentijdse presentatie op papier (1b) Een eindrapport op papier (1b) Een eindrapport op papier (1b) Een eindpresentatie op papier (1b) Een eindpresentatie op papier (1b) Ingevulde evaluatieformulieren (blz.34 t/m 36 modulewijzer) (totaal a+b) Ingevulde evaluatieformulieren (blz.34 t/m 36 modulewijzer) (totaal a+b) Een persoonlijk reflectieverslag met hierin vermeld persoonlijke leerdoelen (nadruk ligt hier op SAMENWERKEN) (totaal a+b) Een persoonlijk reflectieverslag met hierin vermeld persoonlijke leerdoelen (nadruk ligt hier op SAMENWERKEN) (totaal a+b)

Projectgroepen Samenstellen groepjes!!! Samenstellen groepjes!!! 3 of 4 personen per groep 3 of 4 personen per groep

Veel succes en plezier!!!