Regionale bijeenkomsten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Advertisements

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Sector Economie, januari 2014
Economie, juni 2013.
Jacqueline Kerkhoffs, projectleider
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
De toekomst van het vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Dienstverlening & producten Vernieuwing examenprogramma’s vmbo
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (2)
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (1)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Cultuurprofilering vmbo Vernieuwing beroepsgerichte programma's
Stichting Platforms VMBO
VMBO OP DE RGO RGO Middelharnis.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Sector Techniek profiel PIE Regiobijeenkomsten januari 2015
Instroom klas 3 vmbo.
Voorlichtingsavond 2 Mavo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Veldraadpleging Scenario's LOB Vernieuwing examenprogramma’s vmbo Viola van Lanschot Hubrecht.
Jacqueline Kerkhoffs juni 2015.
Ouderavond klas 2 3 september Programma voor vanavond: Ontvangst door Dhr D. van Tuinen afdelingsleider Vakcollege LOB-informatie van de decaan.
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
. Ouderavond 2e klas schooljaar
MAVO VMBO OP DE RGO.
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
. Ouderavond klas 2 1 februari  Algemene informatie  Voorlichting 1  Pauze  Voorlichting 2  Einde.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
3e netwerkdag Platform D&P Structuur D&P op CCS
LOB in het PTA van het VMBO
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
Bovenbouw 27 november 2017.
Volop keus, durf te kiezen
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Volop keus, durf te kiezen
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
WELKOM BIJ INFORMATIEAVOND LEERJAAR VIER
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Economie en ondernemen
Profielkeuze-avond leerjaar 2
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

Regionale bijeenkomsten Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: Groen Regionale bijeenkomsten

Structuur Kern-, Profiel-, Keuzeprogramma Handreiking SLO KEUZE 4 Keuzevakken Schoolexamen 50% PROFIELvak 4 Modulen Centraal examen Syllabus CvE algemene vaardigheden Professionele LOB KERN

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: Groen Landelijk gebied (grootschalig) Producent Groene productie Nadruk op groene productie in landelijk gebied 2. Tussen productie en verkoop Nadruk op transport, verwerking, opslag en beheer van groene (tussen)producten Consument/afnemer 3. Vergroening stedelijke omgeving Nadruk op ontwerpen, inrichten, realiseren, onderhouden en informeren over de stedelijke omgeving 4. Groene vormgeving en verkoop Nadruk op verkoop en vormgeving van producten in een groene winkel Stedelijk gebied (kleinschalig)

Landelijk gebied (grootschalig) Stedelijk gebied (kleinschalig) PROFIELMODULEN GROEN Landelijk gebied (grootschalig) Producent Groene productie eigentijds en duurzaam ondernemen in de groene sector plantaardige producten vermeerderen, gewassen / planten telen en oogsten en hiervoor gangbare technologie gebruiken dieren houden voor diverse productiedoeleinden, dieren verzorgen en hiervoor gangbare technologieën gebruiken 2. Tussen productie en verkoop voedingsmiddelen uit de groene sector adequaat, hanteren, verwerken, bereiden en bewaren producten uit de groene sector, sorteren, verpakken en transport klaar maken in een groene context een voorraadbeheersysteem gebruiken, bestelopdrachten in ontvangst nemen, verwerken en klaarzetten van orders voor verzending en mutaties in een systeem doorvoeren Consument/afnemer 3. Vergroening stedelijke omgeving in een stedelijke omgeving: een ontwerp maken voor een kleinschalige, groene, ruimtelijke invulling met planten en dieren een ontwerp voor een groene ruimtelijke invulling met planten en dieren realiseren een kleinschalig, groene, ruimtelijke invulling beheren en de planten en dieren verzorgen derden informeren over het belang van planten en dieren en over de herkomst van natuurlijke (of groene) producten 4. Groene vormgeving en verkoop in groene sector: verschillen tussen winkelconcepten benoemen en hier naar handelen producten bestellen bestelde goederen en producten in ontvangst nemen, controleren, verwerken, verzorgen ontwerpen, promoten, inrichten en presenteren aan de hand van een winkelconcept producten verkopen Stedelijk gebied (kleinschalig) gl gl

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: Groen Keuzevakken Het groene machinepark Tuinontwerp & -aanleg Werk in tuin & landschap Bloemwerk Groene vormgeving & styling Groene groei Groei en oogst Houden van dieren Gezonde dieren Water Smakelijk eten Groene zorg Natuurlijk groen

Andere relevante keuzevakken Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo : Groen Andere relevante keuzevakken Reeds ontwikkelde keuzevakken die relevant zijn voor groen (eerste selectie) Natuurtalent (keuzevak Dienstverlening & Producten) Gezonde leefstijl (keuzevak Dienstverlening & Producten) Recreatie (profiel- en keuzevakken Horeca Bakkerij Recreatie) (Bijzondere) Keuken, traiteur (profielmodulen en keuzevakken Horeca Bakkerij Recreatie) Logistiek, commercieel, ondernemen, vormgeving (profielmodulen en keuzevakken Economie en Ondernemen) Mens en gezondheid (voeding); Mens en activiteit (profielmodulen Zorg en Welzijn) Terreinafwerking (Keuzevak Bouw Wonen en Interieur) Klimaattechnologie, zonne- en windenergie (keuzevakken Produceren Installeren en Energie) Transport, motorsystemen (profielmodulen en keuzevakken Mobiliteit en Transport)

Voorbeeld: groene school De School biedt het groene vak aan De school biedt keuzevakken aan De leerling weet zeker dat zij verder wil in groen en kiest 4 groene keuzevakken Deze leerling volgt het groene vak en 4 groene keuzevakken: het programma van de leerling kleurt diepgroen

Voorbeeld: de groen-grijze school De school biedt het groene vak aan De school biedt keuzevakken aan De leerling ontdekt door kd water zijn interesse in recreatie Hij kiest 3 keuzevakken recreatie uit EO Deze leerling volgt het groene vak, 1 groen keuzevak en 3 keuzevakken recreatie. De school zet deze keuzevakken in de groene context. Het programma van de leerling kleurt groen.

Volgorde van aanbieden 2 8 3 4 7 1 2 5 6 3 4 7 8 6 5 1 Eerst profiel, dan verdieping Eerst oriëntatie, dan profiel

Eerste voorlopige conclusies eindtermenvergelijking Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Eerste voorlopige conclusies eindtermenvergelijking Nieuwe conceptexamenprogramma is specifieker en concreter Context aangegeven in vier profielmodulen Andere formulering: in taken en deeltaken Alle thema’s LBB zijn verwerkt in profielmodulen Milieu, duurzaamheid en innovatieve ontwikkelingen uitdrukkelijk in kern aanwezig Grove schatting: 10 % van de inhoud is geheel nieuw of nieuw omdat de context echt anders is (stadslandbouw)

Conceptsyllabus versie 1 Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Conceptsyllabus versie 1 Per conceptexamenprogramma wordt een conceptsyllabus gemaakt = uitwerking/toelichting op het CE deel van het examenprogramma. Doel: (1) leerlingen goed voor te kunnen bereiden op het centrale examens; (2) centrale examens te kunnen maken; (3) methodes te kunnen maken Syllabus is toelichtend. Dus niet een volledig en afgebakende beschrijving van alles wat op een examen voorkomt of kan komen. Bevat in ieder geval een beschrijving van de exameneisen voor een centraal examen. Daarnaast: specificaties van examenstof begrippenlijsten inventarislijsten toegestane hulpmiddelen bekend veronderstelde kennis en vaardigheden (uit onderbouw) bijzondere vormen van examinering voorbeeldopgaven toelichtingen op vraagstelling

Lesmateriaal en lesactiviteiten Visie (op onderwijs en onderwijsprogramma, keuzedelen, maatwerk, LOB, samenwerking in regio) Evenwichtig en samenhangend onderwijsprogramma (volgorde van pd en kd, aanbod van kd, keuzemogelijkheden voor leerlingen, maatwerk, doorlopende leerlijn) Roostering van uren (aantal, enkele uren, blokuren , dagdelen) LOB (praktijkervaring, relatie bedrijfsleven en mbo) Samenwerking (v) mbo (keuzemogelijkheden doorlopende leerlijnen, leerwinst?) Lesmateriaal en lesactiviteiten (differentiatie, format) Toetsing (individueel pta, opbrengstgericht werken) Monitor pilot

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: Groen Schoolfoto Alle leerwegen tegelijk, of eerst met BB/KB Organisatie: Meesten profiel en keuze gemengd vanaf lj 3 Enkeling in lj 3 keuze en in lj 4 profiel Enkeling in lj 3 profiel en in lj 4 keuze Keuzevakken: steeds kiezen uit 2, of uit max 4 tot 10 Aantal klokuren per week wisselend: 3, 6, 8 Duur blokken: 6 wkn, 8 wkn, 12 wkn

Belangrijke lessen uit pilots Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: Groen Belangrijke lessen uit pilots Begin vanuit visie Belang van een goed PTA Centrale rol van LOB

= 1. Belang van VISIE EXAMEN P R O G R A M M A O N D E R W I J S KEUZE PROJECTWEEK STAGE PROFIEL clusius college 13 november 2014

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: Groen Visiedocument Missie en visie Kaders vernieuwing groen curriculum Context locatie Aantal leerlingen Huidige examenprogramma’s Aantal leerlingen per vakrichting in huidige klas 4 Aantal klokuren beroepsgericht onderwijs (exclusief stage) per week Aantal klokuren beroepsgerichte stage per week Doorstoom gegevens Aanbod omliggende vmbo scholen Arbeidsmarkt Hoofdlijnen ontwikkeling Welke keuzedelen + argumentatie Volgorde van aanbieden Vormen van samenwerking Positie en plaatsing LOB

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: Groen 2. PTA Gaat over SE-deel in bovenbouw (3 en/of 4) Doe het minimale om maximale flexibiliteit te houden en leerlingen (en ouders) goed te informeren Toetsen tbv profielmodulen (CE) mogen in PTA, hoeft niet, tenzij ze meetellen in het SE. Keuzevakken kunnen nooit alleen met theorietoetsen worden afgesloten Stage is geen keuzevak! Maak pta voor ieder keuzevak. Leerling kan dan zelf zijn eigen pta samenstellen. Max. 1 zelf ontwikkeld keuzevak per leerling. Deeltaken: wat moet leerling kunnen om SE met succes te maken

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: Groen PTA Naam keuzedeel: 1. periode 2. (deel-)taak (zie concept- examenprogramma) 3. inhoud (onderwijs-programma)   4. toetsvorm 5. herkansing j/n 6. wijze van herkansing 7. Berekening cijfer schoolexamen:

3. Scenario’s LOB Doelen: loopbaancompetenties ontwikkelen Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB 3. Scenario’s LOB Doelen: loopbaancompetenties ontwikkelen Capaciteitenreflectie Wat zijn mijn interesses en capaciteiten? Motievenreflectie Wat zijn mijn drijfveren? Werkexploratie Hoe kan mijn werk eruit zien? Loopbaanplanning Wat weet ik al? Wat heb ik nog meer nodig? Netwerken Welke contacten zijn van belang voor mij en hoe leg en onderhoud ik contacten?  Door het ontwikkelen van loopbaancompetenties ontwikkelen leerlingen een (beroeps/arbeids)identiteit: waar ga ik voor en waar sta ik voor.

Communicatie over project Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Communicatie over project Contactpunt per school Digitale nieuwsbrief Platforms beroepsgerichte programma’s Regionale bijeenkomsten SPV www.vernieuwingvmbo.nl