Psychologische processen in forensische behandelteams

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Succesfactoren van teamcoaching
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Taghon Geert 2011.
Martin Euwema leren van conflict
Herstelondersteunende zorg
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Arousal, angst & stress Definities
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Psychotherapie bij ouderen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
POH GGZ in Almere een uitdaging?.
Bedrijfskunde in kleur
Zorgkracht van sociale netwerken
Psychotherapie en armoede
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Best practice Doel: voorlichting team
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.
Wat willen we vandaag doen?
Inleiding parallelprocessen.
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
Steef Pas1 Hartelijk welkom Steef Pas2 Welkom in de colleges Sociotherapie team Sociotherapie Productgroep Volwassenen.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Competentiegericht leren vmbo
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Mindfulness.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
VALKUILEN IN DE FORENSISCHE PSYCHIATRIE
Dossier Empowerment.
1 Psychotherapie bij ‘moeilijke kinderen’ in residentiële settings: ja, maar?! Anne Ooms MPI Spermalie Frans Van Camp Huize Sint-Vincentius Lea Verschueren.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Armoede is … Sieg Monten
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Groepsdynamica.
gespreksvaardigheden
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis “Effecten van afdelingsoverstijgende zorg voor een en dezelfde patiënt” Groene Hart ziekenhuis Gouda Marga Boere.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Participerend Leiderschap
Seksualiteit en kanker
Succes factor : je bestuur als team
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Gedragsproblemen en stoornissen
Agressie Les 2.
Dansen en springen in de interactie
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
‘Motiveren kan je leren’
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Psychologische processen in forensische behandelteams Samenhangend kijken en werken

Invalshoeken Wel Psychopathologie patiënten Behandelhouding teamleden Oppervlakte en dieptestructuur teams Parallelprocessen Gezond houden teams Geen Teammanagement Instituutsmanagement

Modellen psychopathologie patiënten Mate van diepte, van oppervlakkig tot diep Manifeste symptomen zoals DSM IV Omgevingsvariabelen Cognitieve schema’s Structureel dynamische kenmerken Trekken en temperament

Houding bij manifeste symptomen Interventies: Medicatie Psycho-educatie Belonen Training Klachtgericht Doel: Symptoomverbetering Houding: - Ondersteunend - Structurerend - Directief - Houden bij de realiteit

Houding bij omgevingsvariabelen Interventies: Adequaat leefmilieu Delictanalyse en Riskmanagement etc. Woontraining ADL Proefverlof RIBW etc. Systeemtherapie Doel: gunstige omgeving Houding: Instruerend Structurerend Motiverend Verklarend

Houding bij cognitieve schema’s Interventies: Functieanalyse Delictanalyse en terugvalpreventie Denkfouten Kernovertuigingen bespreken Sociale competenties verbeteren Doel: cognitieve herstructurering Houding: Motiverend Lerend Confronterend Samenwerkend

Houding bij structureel dynamisch Interventies: Bewerken defensies Overdracht en tegenoverdracht Interpreteren en duiden Traumadoorwerking Doel: ik-versterking Houding: Motiverend Ontregelend Reconstruerend

Trekken en temperament Interventies: Intunen Holding Leren mentaliseren Doel: versterking persoonlijkheid Houding: Containend Aanmoedigend Begrenzen

Oppervlaktestructuur en dieptestructuur teams Definitie behandelteam: een groep mensen die ieder vanuit hun deskundigheid maar steeds in onderlinge samenspraak vanuit de gemeenschappelijk gekozen en aanvaarde behandelingsfilosofie het gestelde behandelingsdoel nastreven Definitie oppervlaktestructuur: de structurele en functionele opzet van een behandelteam waarbij is uitgegaan van een bepaalde doelstelling Definitie dieptestructuur: de structurele en functionele ordening die voortkomt uit een samenspel van persoonsgebonden factoren

Parallelprocessen Definitie: min of meer onbewuste beinvloedingsprocessen, meestal herhalingen, tussen met elkaar verbonden systemen in een organisatie. Kan zowel positief als negatief zijn Deze beinvloedingsprocessen vinden plaats op verschillende niveaus: Maatschappij Instituut Team Behandelgroep Cyclisch proces

Competentie en valkuil Manifest symptomen adequate beschrijving geen behandelrelatie individualisten en los zand Omgeving context programma en milieu externaliseren los zand Cognities denkpatronen denk-verdraaiing betekenis in de ontwikkeling werkgroep, taken,rollen Structurele dynamiek ontwikkelings- verloop persoonlijk-heidspathologie psychologiseren groep met therapeutische kanten Trek en temperament relationeel hechting onvoldoende afstand ouderfunctie

Regressie teams Persoonlijk: Team: Afhankelijkheidsgedrag. Idealisering Tegenafhankelijkheidsgedrag Vechtgedrag Vluchtgedrag. Terugtrekken, vermijden Paar- of kliekvorming Team: Gesloten (symbiotische) Los zand (gefragmenteerd) Afhankelijk Splitsen. Goede en slechte teamleden Scapegoating Sadistische controle Cynisme

Gezond houden teams Leg verbindingen tussen destructieve en constructieve processen in team om heftige gevoelens van angst, woede, haat, afgunst, kapot maken te containen Angst ↔ oprechtheid Wantrouwen ↔ openheid Regressie ↔ realiteit Op zichzelf ↔ intervisie Ad hoc ↔ procedures Schuld geven ↔ verdunnen Symetrische strijd ↔ mediation via triade Cynisme ↔ positieve humor Instrumentaliteit ↔ relationaliteit Kortom : DIALOOG