Programma vakdocenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Workshop 3 deel 1: Marketing
Keuze van het examenpakket
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Informatie avond Sectorkeuze mavo 3 Dinsdag 22 januari 2013.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Presentatie BètaMentality
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
INFO - AVOND 4 VMBO. VMBO theoretische leerweg Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs de schooldecanen.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Voorlichting keuzes klas 2
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
VTB Technasium Vakcollege
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Studietaak De studietaak staat centraal
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
>presentatie: Voorlichting stage >datum: 29 maart 2010.
Informatieavond klas 2 19 september Keuzes in klas 2 Leerwegkeuze Sector keuze of Intersectoraal + vakkenpakketkeuze + keuze beroepsgerichtprogramma.
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
De toekomst van het vmbo
INFO - AVOND VMBO 3.
Voorstellen Mijn naam: Bas Kuiper (KPB) de decaan heet tegenwoordig:
Competentiegericht leren vmbo
Maatschappelijke Stage
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Kwesties rond ict verbonden
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Ken je kracht…Deel je kracht…
Waarom WISSCHNAT? Nut van de N-profielvakken voor jou (en de maatschappij)
Uitstromen naar het voortgezet onderwijs
Het belang van een stage
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
LOB en techniekpromotie kansen en mogelijkheden
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden.
Met wie ben je in gesprek geweest? Wat heb jij zelf in je rol gedaan?
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Programma mentoren verdiepen loopbaandialogen, begeleidings- en gespreksvaardigheden niveau IV beroepsbeelden en regionale arbeidsmarktperspectieven; voorbeelden.
Niets is wat het lijkt.
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Scholengemeenschap Lelystad
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Mijn visie op onderwijs
Informatieavond mavo klas 2  HGL klas 3
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Informatie profielkeuze
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
beslist geen rocket science
Basiskennis LOB.
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Programma vakdocenten Terugkijken naar de tussenliggende periode. Bèta mentalitymodel Niveau 4 mbo, de kern Praktijk

tussen de bijeenkomst van 29/30 oktober en  19/20 november op eigen locatie collega’s informeren  over LOB in de lessen en techniekpromotie voeren van loopbaandialogen met leerlingen in vaklessen en/of lesopdrachten met oriëntatie op de wereld en beroepen van techniek op niveau IV

Train de trainer: resultaten gesprekken afgelopen periode vakdocent, mentor, decaan, sl ouder mbo regio ondernemers

Van voorlichten naar ervaren Afstemming samenwerking met MBO Kies 3 aandachtspunten/tips die als vakdocent belangrijk vindt en werk van wil maken de komende 3 maanden Welke doelen stel je en wat moeten de resultaten zijn? Wat regel je met het MBO? Met wie ga je in gesprek?

Bèta mentaliteiten carrière bèta’s Niet iedereen is geïnteresseerd in dezelfde aspecten van techniek: carrière bèta’s geïnteresseerde generalisten concrete bèta's non–bèta's

Wervingsportfolio middelenmix

Sociale milieus Nederlandse samenleving achttal consistente sociale milieus met overeenkomstige waardenprofielen Traditionele burgerij (16%) Gemaksgeoriënteerden (10%) Moderne burgerij (22%) Nieuwe conservatieven (8%) Kosmopolieten (10%) Opwaarts mobielen (13%) Postmaterialisten (10%) Postmoderne hedonisten (11%)

BètaMentality-groepen De Carrière Bèta Status en goede carrièremogelijkheden goed salaris bij exacte onderwijs school vrij saai en ouderwets maar dankzij bovenstaande (extrinsieke) perspectieven eventueel wel toekomst bètatechniek kiest. De Geïnteresseerde Generalist niet perse saai maar liever bezig met maatschappelijke zaken leven." zelfontplooiing, een leuke en dynamische omgeving en het helpen van mensen vaak onvoldoende terug in bètatechnische omgeving. De Concrete Bèta "Ik kan het, ik wil het en ik vind het interessant." enthousiaste jongere die nieuwsgierig is naar de wereld om zich heen en graag het hoe en waarom wil weten in de breedste zin van het woord; van apparaat tot mens en van natuur tot dier. De Non Bèta De Non Bèta kan het niet en wil het niet uitgesproken hekel aan exact onderwijs. sluiten toekomst in deze richting uit.  Het bètatalent van de pabostudent

Vijf dimensies houding van jongeren ten opzichte van…… houding en toekomstbeeld mens- en maatschappijgerichtheid praktische instelling technische interesse statusgerichtheid Elk van de Mentality- segmenten of ‘types’ unieke combinatie eigenschappen.

WATER, ENERGIE EN NATUUR De 7 werelden van techniek: technologie is overal VOEDING & VITALITEIT MARKET & MONEY MOBILITEIT EN RUIMTE ENERGIE & NATUUR LIFESTYLE & DESIGN WATER, ENERGIE EN NATUUR SCIENCE & EXPLORATION

verantwoordelijkheid Niveau 4 mbo, de kern VMBO-G&T x   complete handelingscyclus, inclusief reflecteren op handelen van anderen werkt zelfstandig, ondernemend leerlingen en personeel school maanden plant gecombineerde taken orienterend, verkennend, productief kennis van feiten en methoden, toepassen van kennis op concrete situaties transfer in dynamische context kan voorstellen doen voor verandering transfer in intersectorale context CONTEXT CRITERIUM GROEI-ASPECT verantwoordelijkheid rollen zelfstandigheid reikwijdte publiek tijdshorizon complexiteit werk procedures kennis en inzicht transfer ambiguïteit veranderen bereik MBO 4 gespecialiseerd vakman middenmanagement van een klein bedrijf ondernemer MKB   verantwoordelijk voor 1 of meer teams, projecten of het bedrijf werkt zelfstandig op basis van mandaat / eigen initiatief alle medewerkers en regio-bedrijfscontacten maanden combineert en coördineert taken procedures aanpassen en verbeteren kennis van feiten, methoden en principes; kan argumenten opstellen / analyseren; kan kennis en vaardigheid overdragen transfer in situaties met complexe / onvoorspelbare factoren kan mede richting geven bij veranderingen, kan veranderingen initiëren, kan ideeën voor veranderingen aandragen vanuit de praktijk / uitvoering transfer binnen context van de sector

Opdracht maken lob in vakles 2 tallen Bronnen: Pso ideeën techniek Websites, zie www.aps.nl/lobfriesland ga naar opbrengsten, kies LOB en TECHNIEK sites Extra opdrachten uit methode Maak volledige instructie les naar keuze, formuleer 4 verschillende opdrachten voor elke bèta mentalitygroep Presenteer.

AAN HET WERK…… In de les Waarom je het moet doen Wat je moet doen   In de les Waarom je het moet doen Wat je moet doen Hoe je het moet aanpakken Bij wie of waar kun je Hulp krijgen Hoeveel tijd krijg je Wat gebeurt er met de Uitkomst Wat doe je als je Klaar bent

Waar loop je warm voor? In gesprek met elkaar over die onderwerpen binnen je vak waar jij warm voor loopt 2*2 Neem de bol van Kuipers Welke vragen doen er voor jou toe? Stel elkaar uit elk van de 5 loopbaancompetenties 1 vraag

Waar loopt mijn ll. warm voor In gesprek met je leerlingen over die onderwerpen binnen je vak waar ze warm voor lopen. 2*2 Neem de bol van Kuipers Welke vragen doen er voor jou toe?

cursus beginnende decanen 2012 17

Huiswerk Train de trainer : 1. Afspraken maken, afstemming regelen met mbo 2. Uitwerking lesopdrachten met 4 bèta mentality categorieën mailen 3. Collega’s op school opdracht lob in de vakles laten ontwerpen en uitvoeren m.b.v. bèta mentalitymodel 4. Bedrijf in regio bezoeken met niveau IV functies m.b.v. mbo