Loopbaancoaching Voorstelling van raamplan
1.Inleiding en getuigenis 2.Visie op coaching 3.De doelgroep 4.Het raamactieplan Loopbaancoaching schooljaar DICOS oktober 2014 DE KLIMOP
Woord vooraf… Grote aandacht voor lkr., directie en mentor! Zorgvuldig uitbouwen en expertise opdoen In dialoog met alle actoren Loopbaancoaching schooljaar DICOS oktober 2014 DE KLIMOP
1.Inleiding en getuigenis door Marleen Van de Vijver Loopbaancoaching schooljaar DICOS oktober 2014 DE KLIMOP
2. Visie op coaching Wat ? To coach: “het vervoeren van een gewaardeerd of waardevol persoon van waar hij was naar waar hij wilde zijn”. ● persoonlijke begeleiding op basis van één op één relatie ● het beste uit iemand naar boven halen ! ● vergroten van de persoonlijke effectiviteit van de coachee Loopbaancoaching schooljaar DICOS oktober 2014 DE KLIMOP
2. Visie op coaching Hoe ? ● op basis van wederzijds vertrouwen tussen coach- coachee ● los van enige evaluatiedruk ● formele en informele gesprekken ● vraag gestuurd ● doelgericht ● discreet en vertrouwelijk Coachen is een dynamisch proces en niet feilloos. Loopbaancoaching schooljaar DICOS oktober 2014 DE KLIMOP
3. De doelgroep ● Starters met eerste onderwijsopdracht ● jonge lkrn, nog geen TADD ● ervaren lkrn Eerst worden de schooleigen mentoren geraadpleegd. Vervolgens kunnen de loopbaancoaches ingeschakeld worden. Loopbaancoaching schooljaar DICOS oktober 2014 DE KLIMOP
4. Het raamactieplan ● communicatie via weekberichten ● intervisie mentoraat opstarten ● personalia van de coaches op de website ● contacteren andere SG’en om expertise te delen ● individueel kennismakingsgesprek met starters ● een traject uitstippelen voor starters, in samenspraak met mentor ● ontwerpen van starterspakket/map/doos/… voor SG ● voorstel tot afspraken voor starters (in meer dan 1 school) ● bijzondere aandacht voor korte interims ● oproep tot samenwerking met WG personeelsbeleid ● ondersteuning en uitwerking B&E traject ● opstellen visietekst Loopbaancoaching schooljaar DICOS oktober 2014 DE KLIMOP