Quest op het Sancta Maria Lyceum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
StatIG in de Vrolijke School
VAN GELDER TECHNATOR DOCENT NATUURKUNDE.
Geld verdienen met trends
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
NLT modules en excellentiebevordering
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Het gymnasium. De moeite waard?. Drie vragen: Drie vragen: Is uw kind geschikt voor het gymnasium?
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
VWO-2: Taal analyse.
Het gymnasium op het Ludger
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Visie & Strategie.
Ondernemerschap & Marketing keuzemodule 4 havo en 5 atheneum periode 3 en 4.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Christelijke wetenschapsoriëntatie?! Wim van der Schoor, Jacobus Fruytier SG Apeldoorn RAOS, De Passie, Utrecht, 16 februari 2016.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Schoolsoort & brugklas Binnen het Lyceum mavo havo atheneum gymnasium In de brugklas verdeeld in mavo mavo/havo havo/atheneum atheneum gymnasium.
S/K/L 2.7 PRESENTEREN. WAT GA JE LEREN *Waar een goede presentatie aan voldoet *Hoe je een presentatie voorbereidt.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Vecon Business School Johannes Fontanus College Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) 1 Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) Vecon Business School (VBS)
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
het opzetten van een onderzoek
Paspoort griekse goden
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Welkom op het Saenredam College
Design Thinking Immo Dijkma
Welkom op het Saenredam College
Het maken van een PWS.
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Design Thinking Immo Dijkma
TTT 2018 / 2019.
Open lesmiddag Woensdag 1 februari
Verbeteren aansluiting vo – wo
Transcript van de presentatie:

Quest op het Sancta Maria Lyceum te Haarlem Eric Spek

Achtergrond / Doelen Gelijke lessentabel Gymnasium – Atheneum Aansluiting VWO – WO Verbeteringen PWS Verbeteringen Praktische Opdrachten Aansluiting interesses Onderzoeken talenten Profieloriëntatie

Quest Verbeterde attitude Kritisch denken Open-mindedness Nieuwsgierigheid Creativiteit Verbeterde attitude

WON-Akademie (Wetenschapsoriëntatie Nederland) “leerlingen al tijdens hun Vwo-opleiding middels ‘wetenschapsoriëntatie’ een gedegen, basale wetenschappelijke vorming te geven.” Daarbij gaat het om de verwerving van kennis en vaardigheden op het gebied van: wetenschap in de volle breedte (alfa, bèta en gamma); een aantal belangrijke wetenschappelijke methoden/technieken; de stappen die in de onderzoekspraktijk (meestal) gezet moeten worden. Kennisdeling Doelen/eindtermen WON-manifestatie

Quest op Sancta speerpunten: werkwijze: Wetenschapsvaardigheden Vakoverstijgend Eigen beheer Regio Haarlem Kunstvakken werkwijze: Les in vaardigheid Onderzoeksvraag Bepalen methode Coachende docent Zelfstandigheid Presentatie

Quest op Sancta “Quest is een heel leerzaam vak, je kan het namelijk ook gebruiken bij andere vakken. Je kan zelfstandig op onderzoek uitgaan naar interessante onderwerpen. Iedere periode is anders en dat maakt het heel afwisselend” Martiene

Wetenschapsvaardigheden Bronnen – of literatuuronderzoek Observeren Enquêteren Interviewen Experimenteren Presenteren Aantekeningen maken

VWO-1: Onderzoek doen

VWO-1: De Gulden snede

VWO-1: Hoorcollege Renaissance

Regio Haarlem Wijkonderzoek Rondwandeling Interviews Marketing onderzoek “Ik vind dat Quest interessant blijft, omdat er voortdurend andere onderwerpen aan bod komen. Zo loop je de ene les in de stad op zoek naar gebouwen uit de oudheid, en verzin je een les later een eigen taal. Het gaat wel erg snel , en soms moet je veel zelf uitzoeken zonder uitleg, maar zo wordt het in ieder geval niet langdradig of saai!” Daan

Kunstvakken Fresco Dichtkunst Symmetrische tekening Commercial

VWO-1: Fresco maken

VWO-2: Quest challenge koepel bouwen

VWO-2: Betrouwbaarheid bronnen en onderzoek kruispunt