Word Succesvol via LinkedIn Chantal@start2choose.nl start2C nl.linkedin.com/in/chantalvanerp
LinkedIn Wie gebruikt LinkedIn? Dagelijks Wekelijks Maandelijks Wie is al eens benaderd via LinkedIn? Minder dan 5 keer Tussen 5 en 10 keer Vaker dan 10 keer Wie voegt mensen toe die je niet kent? Wie accepteert uitnodigingen van mensen die je niet kent? Wie heeft al eens een baan via LinkedIn gekregen? Wie plaatst regelmatig een bericht op LinkedIn? LinkedIn
Feiten & Cijfers LinkedIn Gestart op 5 mei 2003 in Mountain Vieuw (Californië) Wereldwijd > 347 miljoen leden waarvan 5,3 miljoen in Nederland (daarmee bereikt de site 65% van alle werkenden) Vaakst bezochte websites in Nederland Facebook (#2) Twitter (#6) LinkedIn (#7) Ruim 1 miljoen directieleden hebben profiel, o.a. van alle Fortune 500 bedrijven Creatief, gedreven en gespecialiseerd zijn de meest gebruikte, loze termen Netwerk groeit met 2 leden per seconde Profielen met een persoonlijke foto worden 14x vaker bekeken Ruim 2 miljoen groepen actief, waarvan 83.000 uit Nederland LinkedIn
De kracht van Online Netwerken Zichtbaarheid (profiel – updates - groepen) Vinden van (verborgen) vacatures - gevonden worden voor passende vacatures of opdrachten door personal branding. Opbouwen van netwerk en bijhouden adressenboek – altijd actueel Toegang tot informatie m.b.t. carrièrekansen, arbeidsmarkt, vakgebied, etc. Durf te geven (delen – reageren – hulp bieden) Durf te vragen LinkedIn is openbare CV database (inspiratie) LinkedIn geeft meer informatie dan jouw CV (foto’s, interesses, netwerk, aanbevelingen) LinkedIn
De eerste 8 seconden LinkedIn
Jouw profiel op Linkedin Jouw online flyer om mensen te triggeren jou te ontmoeten Verleden én ambities benoemen Houd je profiel actueel Hoe completer (deskundig) hoe beter Profielen met foto 14 x vaker bezocht Zakelijke / toegankelijke portretfoto Benoem de juiste functietitel Gebruik trefwoorden waarop jij gevonden wilt worden TIP: gebruik je bestaande CV als basis voor het vullen van je LinkedIn profiel LinkedIn
Jouw profiel op Linkedin Voeg iets unieks toe in de kopregel Gebruik zakelijke contactgegevens Benadruk je onderscheidende vermogen (ranking LinkedIn) De samenvatting is jouw elevator pitch en dus het belangrijkste onderdeel van jouw profiel Benoem in de samenvatting voor welk probleem jij de oplossing bent Heb je geen werk? Vermeld dan de functienaam en beschikbaar LinkedIn
Personal Branding Jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt jouw persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat anderen zien wie je bent en waar je voor staat en draagt dat uit. Merk essentie Emotionele merkwaarden Functionele Expressieve Kern waarde Wie ben ik? Wat kan ik? Hoe kom ik over? LinkedIn
Wat is jouw Personal Brand Emotionele kenmerken – Wie ben ik? Kwaliteiten Waarden Drijfveren Functionele kenmerken – Wat kan ik? Opleiding Werkervaring Aantoonbare kennis Expressieve kenmerken Wat straal je uit, hoe kom je over? Kernwaarde Waar draait het allemaal om? Symbolen en activiteiten Waar ben je? Waar praat je over? Wat onderneem je? Hoe zie je er (op papier/live) uit? Kern waarde Wie ben ik? Wat kan ik? Hoe kom ik over? LinkedIn
Volledig profiel Bedrijfstak en locatie (postcode) Een up-to-date huidige functie met omschrijving Twee voorgaande functies Opleidingen Minstens 3 vaardigheden Profielfoto Minstens 50 connecties Zes niveaus: Just starting = nieuw Beginner Intermediate=gevorderd Advanced=ver gevorderd Expert=deskundige All star=zeer deskundig LinkedIn
TIP ! Heeft een interessant persoon jouw profiel bekeken? Gebruik dit als aanleiding om in contact te komen LinkedIn
Bewerken LinkedIn
Ervaring Zo uitgebreid mogelijke omschrijving taken en werkzaamheden Vraag aanbevelingen Voeg aanvullende informatie toe Presentaties, links, documenten, etc. LinkedIn
Aanbevelingen Durf erom te vragen Vraag een professioneel contact Wees concreet in hetgeen je vraagt Geen standaard uitnodiging Geef zelf aanbevelingen aan mensen met wie je prettig hebt samengewerkt LinkedIn
Handige Functies voor Bewerken Profiel Recente activiteit Vragen om aanbeveling Profiel in andere taal maken Profiel opslaan als PDF Openbare instellingen beheren LinkedIn
Zichtbaarheid en Geloofwaardigheid vergroten Vraag aanbevelingen Plaats vaardigheden en vraag onderschrijvingen, deel ook uit! Kijk bewust op een contactpersoon die gaat over een vacature (volg recruiters) Regelmatig plaatsen van een nieuwe update LinkedIn
Updates LinkedIn
Updates Jezelf zichtbaar maken: daardoor blijf je “in the picture” Vak gerelateerd nieuws delen Om hulp vragen Blog/nieuwsbrief functie: waar houd je je mee bezig? Vacatures worden vaak gedeeld (gratis) Kom je iets tegen voor iemand uit jouw netwerk? Delen/ taggen! Deel niet alles wat je doet: het is geen Facebook Sta steeds stil bij relevantie en waarde van je update voor je netwerk Gebruik de koppelfunctie in jouw update als je Twittert Deel updates uit groepen op je eigen pagina LinkedIn
Groepen LinkedIn
Groepen Online netwerken Uitwisselen kennis, vakinhoudelijke informatie en vacatures Blijf op de hoogte van nieuws, ontwikkelingen en activiteiten Je kunt maximaal 50 groepen toevoegen Het groepslogo staat op jouw profiel profileren als professional Je kunt complete profielen van alle leden inzien Jezelf profileren door actief deel te nemen aan discussies of een vraag te stellen Gratis InMails naar leden Recruiters maken volop gebruik van groepen LinkedIn
Werk veroveren Mensen die het werk doen dat jij wilt veroveren staan ook op LinkedIn Vind collega’s binnen jouw vakgebied Vind medewerkers van bedrijven waar jij wilt werken Vind alle mensen die een lijntje zijn naar jouw volgende loopbaanstap voeg ze toe met een persoonlijke uitnodiging! Daardoor groter bereik bij het informeren over jouw vakmanschap en ambities LinkedIn
manieren om te zoeken naar vacatures Vind en volg bedrijven Via groepen Vind en volg personen Via de zoeken knop Via bijdragen LinkedIn
5 4 3 2 1 5 principes van netwerken via LinkedIn LinkedIn De know, like & trust factor “All things being equal, people do business , and refer business to people they know, like and trust” Know factor: wat weten mensen van je? Like factor: behulpzaam, vriendelijk en niet opdringerig Trust factor: vertrouwen dat je zegt wie je bent, vertrouwen dat je je op een fatsoenlijke manier zult gedragen 2 Kwaliteit en diversiteit zijn even belangrijk Wat is kwaliteit? Diversiteit: Je doelen veranderen in de loop van de tijd Meer mogelijkheden Waarde voor je netwerk Diversiteit creëert een groter vangnet Evenwicht tussen kwaliteit en diversiteit 1 De echte kracht zit in de 2e lijn Wie kennen zij? Relatie opbouwen, niet verkopen Doelen delen Ontspannen en plezierig netwerken Gouden driehoek Netwerk attitude Informatie op een proactieve en reactieve manier delen zonder onmiddellijk iets terug te krijgen. geven vragen bedanken LinkedIn
Netwerk rangschikken LinkedIn
Maak een back-up van al je contacten LinkedIn
Geavanceerd zoeken LinkedIn
Opbouwen Netwerk Wel of niet linken? Kwaliteit Kwantiteit Uitnodigen: snel of met persoonlijke boodschap? LinkedIn
Netwerk Onderhouden Schrijf een aanbeveling Verwijs in een discussie in een groep naar een van je contacten als expert Introduceer mensen aan elkaar Geef interessante groepen door aan je contacten Geef interessante discussie in groepen door aan contacten Meld interessante evenementen / vacatures die je via je groepen ziet Let op de updates van je contacten LinkedIn
Strategieën om de juiste mensen te vinden via LinkedIn Zoek op naam/ functie/ vakgebied Zoeken in het netwerk van je netwerk Kijk naar “Viewers of this profile also viewed” Gebruik Groepen waarvan je doelgroep lid is Gebruik Groepen van personen met toegang tot jouw doelgroepen Gebruik bedrijvenpagina’s Kijk naar “netwerk updates” Zorg dat je niet anoniem profielen bekijkt Nodig uit met persoonlijke tekst: bv: ’Ik heb je profiel met veel plezier/aandacht gelezen, ik zie dat wij dezelfde liefde voor het vak….hebben. Graag zou ik met jou connecten om ontwikkelingen / kennis te delen’. LinkedIn
Belangrijkste Tips Zorg dat je zichtbaar en daardoor vindbaar bent, pas URL aan! Zorg voor een professionele foto Samenvatting is erg belangrijk: kort en duidelijk, niet te bescheiden Geef je specialismen en unieke kwaliteiten aan op je profiel Gebruik de link van je profiel in je emailhandtekening en op je cv Zorg dat je bereikbaar bent en aangeeft hoe je te bereiken bent Wees zorgvuldig, het is je visitekaartje Geven = krijgen Gebruik je connecties, je 2e en 3e graads contacten zijn het meest waardevol Vermijd standaard uitnodigingen, voeg een persoonlijk bericht toe Ga linken en blijf aan je netwerk bouwen en doe dit pas wanneer je profiel compleet is LinkedIn
VRAGEN? Word succesvol via Linkedin Chantal@start2choose.nl start2c nl.linkedin.com/in/chantalvanerp