Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
Parent-Child Interaction Therapy PCIT
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Positieve psychologie
Jong geleerd, fout gedaan?
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Acculturatieproblemen
Autismespectrumstoornissen
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren,
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
ASS: wanneer zichtbaar?
Intensieve begeleiding voor kinderen/jongeren van 9 – 18 jaar
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Het Aspergersyndroom.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Sara Van Der Paelt, Petra Warreyn en Herbert Roeyers
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
“Passend onderwijs op maat”
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Dossier Empowerment.
Het syndroom van Asperger
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
CHRONISCH ZIEKE KINDEREN. DEFINITIE CHRONISCH, LANGDURIG ZIEKE KIND * heel veel uiteenlopende definities * aantal voorwaarden vermeld om van een chronische.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Problemen in het onderwijs Leraren zijn niet gekwalificeerd en klassen zijn erg groot. Hoewel het onderwijs gratis is, zijn de bijkomende kosten hoog.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Doelen behalen met activiteiten
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Beroepsonderwijs voor jongeren | Zuid-Soedan
Doelen behalen met activiteiten
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Special X Onderzoek naar de sociale en mentale ontwikkeling van kinderen met het Fragiele X Syndroom Contactdag Fragiele X vereniging
Kenniskring jobcoaching SBCM
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Transcript van de presentatie:

Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa

Autismespectrumstoornis ? pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag.

Inleiding ASS wordt steeds vroeger vastgesteld.  Voordeel : ▫ interventie wordt vroeg ingezet  effectief om de vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het functioneren van kinderen met ASS te verbeteren.

Vroegtijdige interventie Vb. intensieve gedragstherapie ▫gebaseerd op principes van de leertheorie ▫wordt ook wel Applied Behavior Analysis (ABA) of toegepaste gedragsanalyse genoemd

Intensieve gedragstherapie = Discrete Trial Training (DTT) ▫Kindercentra & ZMLK-scholen ▫Kind leert onvoldoende van het reguliere groepsprogramma?  DTT ?  Door middel van observaties, een trainingssessie en een dossieranalyse beoordeelt een gedragskundige of het kind in aanmerking komt voor DTT

Kenmerken van DTT intensieve één-op-ééntraining, 5 en 20 u/week; training gegeven door trainers, groepsleiding en ouders die, onder supervisie, zijn geschoold in de principes van DTT; veel aandacht voor de generalisatie van vaardigheden.

Generalisatie vindt plaats als het kind de vaardigheid tijdens de training zelfstandig uitvoert. belangrijke fase voor ASS’ers.

Studies naar de effectiviteit van DTT Basis voor dit onderzoek vormt de studie van Lovaas (1987). Kanttekeningen bij deze studie. Geen significante verschillen op taalbegrip en non-verbale vaardigheden gevonden.

Studie binnen Stichting de Driestroom Situatie wijkt af van voorgaande studies ▫Minder intensief getraind ▫Kinderen met ASS en een verstandelijke beperking ▫Veel ruimte voor generalisatie ▫Ouders meer actief betrokken ▫Jongere leeftijd van kinderen

Einde