Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa
Autismespectrumstoornis ? pervasieve ontwikkelingsstoornis die zich kenmerkt door beperkingen in de sociale interactie, de communicatie en zich steeds herhalend gedrag.
Inleiding ASS wordt steeds vroeger vastgesteld. Voordeel : ▫ interventie wordt vroeg ingezet effectief om de vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het functioneren van kinderen met ASS te verbeteren.
Vroegtijdige interventie Vb. intensieve gedragstherapie ▫gebaseerd op principes van de leertheorie ▫wordt ook wel Applied Behavior Analysis (ABA) of toegepaste gedragsanalyse genoemd
Intensieve gedragstherapie = Discrete Trial Training (DTT) ▫Kindercentra & ZMLK-scholen ▫Kind leert onvoldoende van het reguliere groepsprogramma? DTT ? Door middel van observaties, een trainingssessie en een dossieranalyse beoordeelt een gedragskundige of het kind in aanmerking komt voor DTT
Kenmerken van DTT intensieve één-op-ééntraining, 5 en 20 u/week; training gegeven door trainers, groepsleiding en ouders die, onder supervisie, zijn geschoold in de principes van DTT; veel aandacht voor de generalisatie van vaardigheden.
Generalisatie vindt plaats als het kind de vaardigheid tijdens de training zelfstandig uitvoert. belangrijke fase voor ASS’ers.
Studies naar de effectiviteit van DTT Basis voor dit onderzoek vormt de studie van Lovaas (1987). Kanttekeningen bij deze studie. Geen significante verschillen op taalbegrip en non-verbale vaardigheden gevonden.
Studie binnen Stichting de Driestroom Situatie wijkt af van voorgaande studies ▫Minder intensief getraind ▫Kinderen met ASS en een verstandelijke beperking ▫Veel ruimte voor generalisatie ▫Ouders meer actief betrokken ▫Jongere leeftijd van kinderen
Einde