Rekenmachines.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feodalisme en het hofstelsel
Advertisements

Guillotine.
Hoe werkt een rekenmachine?
H3 Industralisatie en Ismen.
De werking van de telefoon
De barst in de kruik Vertaald uit het Duits. Freddy Storm – 06/2010.
Carthago.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Componenten voor een werkende computer
Gemaakt door:Tijn Schreuder
Presentatie:ICT.
Wat is Heathkit.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 2IC20:Computersystemen Week 1: inleiding.
Wij van Microsoft hebben een beginners pakket uitgebracht. Deze bevat alle nodige software en hardware. De software bevat de nieuwste Windows, “Provixs”
Module II Hardware Dhr. C. Walters.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
H16: Renten H 16 gaat over renten. Wat is het verschil met H 15?
Inleiding.
De evolutie van de mens Presentatie door Frederiek Millecam, David De Bie ,Jurgen De Vos Bron : cursus natuurwetenschappen 6BI.
Omgaan met geschiedenis
De processor.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
Van elektronische rekenmachine tot rekensoftware
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Nick Boogaard. Shannon van Oudenaarde. Thom Bokern.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Kenmerk 6: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 4: Octavianus a.k.a. Augustus.
Welkom 1. Bewaker ontslagen na onoplettendheid DEN HAAG – Woensdag is in Den Haag een 17-jarige jongen in het ziekenhuis opgenomen met ernstige verwondingen.
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
Hoe werkt een rekenmachine?
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Geschiedenis van de computer
De tijd van regenten en vorsten
Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen
Gemaakt door: Jorn van Sisseren
Dutch Design Week 26 oktober 2013 Rex Brandsma V4b
Van probleem naar programma
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Stad Santa Fé, Nieuw Mexico. USA. Een al meer dan 130 jaar mysterie dat jaarlijks bezoekers aantrekt. “De Loretto kapel”
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Hebreeën 2:14-18.
GEMAAKT DOOR: Jay,Jeffrey en Thomas
De eerste computers.
9 Geschiedenis Mainframes en minicomputers. 9 Geschiedenis Mainframes -1 Na de Tweede Wereldoorlog begon de computer aan zijn opmars. De oorlogsindustrie.
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
2VMBO B/K Mens & maatschappij
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
Een kennismaking met de cello
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Hardware van een pc Van Hoof Minke. Geschiedenis.
Ca1-1 Les 1: Inleiding Computer Science is a science of abstraction -creating the right model for a problem and devising the appropriate mechanizable techniques.
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Oic even weken..
Een onderdeel van neuro linguistic programming
 Een blijspel in vijf bedrijven  Een bewerking van Aulularia van Plautus “het spel van de pot”, 200 vóór Christus  Spanning tussen Gierigheid en Mildheid.
“Dada” Waar heb je dit geluid ooit eerder gehoord? Wat gebeurd hier?
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
1 K. Werschkull Programmeren in Delphi 7 De ontwikkeling van de computer Programmeertalen Compilers Hoofdstuk 1 Hoofdstuk 1: De ontwikkeling van de computer.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
Kunstmeststoffen test.
De geschiedenis van de pc
De verbreiding van de islam
Geschiedenis computer & internet
Kunstmeststoffen 1 test.
COMPUTERS en laptops.
Geschiedenis over het internet en de computer.
Het gebruik van de Rekenmachine.
Quantumcomputers en quantumcommunicatie
Transcript van de presentatie:

Rekenmachines

De abacus De hele geschiedenis door heeft men gezocht naar mechanische hulpmiddelen om het rekenen gemakkelijker te maken. De abacus, een Chinees telraam, is een voorbeeld van zo’n hulpmiddel. Het bestaat uit een raamwerk van hout met een aantal spijlen dat door een horizontale balk in twee delen wordt verdeeld. Met kralen in het bovenste en onderste deel kunnen verschillende waarden worden ingesteld.

Elke kraal in het bovenste deel heeft de waarde vijf en elke kraal in het onderste deel de waarde een.

De eerste rekenmachines In het midden van de 17e eeuw wordt er voor het eerst in West-Europa een rekenmachine gemaakt. Het is de Duitser Wilhelm Schickard (1592-1635) die in een brief de werking van een rekenmachine beschrijft. Een andere brief bevat schetsen. Deze machine wordt echter nooit gebouwd.

Blaise Pascal In 1642 presenteert de Fransman Blaise Pascal de Pascaline. Met dit apparaat kunnen getallen worden opgeteld en afgetrokken. Het is de eerst werkende rekenmachine. De Duitser Gottfried Wilhelm Leibniz verbetert in de loop der jaren de Pascaline: hij bedenkt een manier om getallen ook te kunnen delen en vermenigvuldigen.

Joseph-Marie Jaquard Een nadeel van de allereerste rekenmachines is dat het niet mogelijk was om een aantal bewerkingen achter elkaar te laten uitvoeren. Dit probleem wordt opgelost door de Fransman Jaquard door ponskaarten te gaan gebruiken. Het principe wordt door hem toegepast om ingewikkelde bewegingen van een weefgetouw te programmeren.

Charles Babbage Babbage (1801-1871) neemt het idee van het gebruik van ponskaarten over voor zijn Analytical Engine. Deze machine had veel kenmerken van een computer: De ingevoerde data zouden kunnen worden bewerkt door een rekeneenheid (de “mill”). Tussentijdse resultaten van deze rekenkundige bewerkingen werden overgebracht naar een geheugen (de “store”). Het ontwerp bevatte een mechanisme dat de informatie van het ene onderdeel naar het andere kon overbrengen (de “control unit”). De Analytical Engine moest de opvolger worden van een al eerder project van Babbage, namelijk de Difference Engine.

Charles Babbage