ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 3 Groep 3.
Advertisements

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
3-jarigen in het basisonderwijs
Informatieavond groep 3 en 4
Preventieve instructiemethodiek
Informatieavond groep 4/5
Informatieavond 2 Groep 3.
Connect Woordherkenning
Informatieavond 3 Groep 3.
De ondersteuning van Connect lezen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welkom op de informatieavond
Voortgezet technisch lezen
Informatie-avond Groep 3/4
Informatie avond groep 3
Welkom op de informatieavond van groep 7
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Connect Klanken en Letters
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
ouderavond groep 3 - lezen
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom op de ouderavond van de groepen 3 op basisschool de Berensprong
Spelling onderbouw Spelling bovenbouw Pi-Spello
Leerlijnen in relatie met de methode
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Informatieavond groep 3 en 4 pcbs de Claercamp
INFORMATIEAVOND GROEP 3/4
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Voor leesplezier én resultaat!
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘Leren lezen doe je samen’ Groep 3 en 4
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
Informatieavond 15 september  Ellen (ma-do-vr) en Nellie (di-wo)  Nellie ook MT (do)  Op dinsdag 1 e jaars studente Pabo: Elke  Anita en Ruud.
Informatieavond groep 3
Informatieve bijeenkomst
Info avond groep 3 17 september 2015
ouderavond groep 3 - lezen
Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Leren lezen in het Engels Ans van Berkel Vrije Universiteit Amsterdam Toegepaste Taalwetenschap
Informatieavond groep 3
Aanvankelijk lezen Aanvankelijk lezen en spellen is de term die het proces aangeeft waarin een kind leert lezen en spellen. In Nederland gaat men ervan.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
INFORMATIE GROEP 4 Schooljaar GODSDIENST ●Iedere morgen beginnen we met gebed. ●Zingen doen we iedere dag. ●Twee keer in de week wordt er.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Jubelientje leert lezen. Hans Haagen
Ouderavond groep 3 Lezen op school/thuis.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Welkom in het eerste leerjaar
Informatieavond groep 3
Informatieavond groep 3
inoefenen van woordbeeld: visueel en auditief
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Welkom! Informatie avond groep september en 16 januari schooljaar
Informatieavond groep 6
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Voorlichtingsavond groep 3
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Welkom in groep 3 13 september
Transcript van de presentatie:

ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR

TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN DIDACTIEK TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN

Algemene doelstelling Meer uitdaging Inzichten vanuit internationaal onderzoek & praktijk vertalen met als focus het automatiseren van letters en woorden te versterken Nog veiliger …

Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

Letters systematisch aanleren Wat? Nieuwe letters worden systematisch aangeleerd: één nieuwe letter naast geleerde letters in het structureerwoord Waarom? Optimale context om teken-klankkoppelingen te leren

Letters systematisch aanleren ik kim sim kip aap raak rem vis

Letters systematisch aanleren Achtergrond Belangrijk dat kinderen woorden lezen waarvan ze alle eigenschappen van alle letters/klanken kunnen ‘opnemen’ Dit bevordert de kwaliteit van de woordrepresentaties in het geheugen

Woordrepresentaties betekenis spellingswijze kip uitspraak

Woordrepresentaties kim kin sip kop koop kip lip kiep

Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

Kwaliteitsvolle koppelingen Wat? Verkennen van de nieuwe letter in al zijn facetten Verkennen van de nieuwe letter in alle mogelijke posities in het woord Verkennen van de nieuwe letter in alle mogelijke lettercombinaties Waarom? Opbouwen van kwaliteitsvolle teken-klankkoppelingen

Verkennen in alle facetten Voelen ‘m’ Klankuitspraak (articulatie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie) Letterfamilie (categorie) Ordenen Luisteren Kijken & schrijven

Verkennen in alle facetten Voelen Klankuitspraak (articulatie) ‘m’ Letterfamilie (categorie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie)

Verkennen in alle facetten Klankuitspraak (articulatie) ‘m’ Ordenen Letterfamilie (categorie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie)

Verkennen in alle facetten Klankuitspraak (articulatie) Lettervorm (orthografie) Letterfamilie (categorie) Ordenen m

Alle posities en lettercombinaties In iedere spraakklank hoor je iets van de klank die ervoor kwam en de klank die erop volgt Illustratie letter “k” kies en koek “k” van kies en koek Verschillende klankvariaties behoren tot dezelfde teken-klankkoppeling Bijvoorbeeld niet alleen ‘kim’ oefenen maar ook ‘mik’

Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

Structuur in taal benutten Wat? Centrale rol van overgangswoorden en zoekwoorden om structuur ‘zichtbaar’ te maken ‘Onbewust’ gebruik leren maken van grotere groepen letters (transfer) Waarom? Sneller automatiseren; betere woordherkenning kim kip

Structuur in taal benutten Maximale structuuroverlap tussen woorden zichtbaar maken op alle niveaus: mk, mm, km expliciet structuur tonen

Structuur in taal benutten Lezen van woorden die zijn gevormd uit woorddelen van eerder geoefende woorden onbewust gebruik maken van structuur

Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

Lezen samen met spellen Wat? Accent op lezen op instructiedag 1; accent op spelling op instructiedag 2 Maar koppeling lezen - spelling is voortdurend aanwezig Kinderen bewust leren maken van strategieën: zoemen als basishulp om te komen tot vlot lezen hakken als onderdeel van het stappenplan spelling steunkaarten voor spellen van bepaalde letters/woordtypen Waarom? Spelling versterkt het verankeren van de woordrepresentaties

Lezen samen met spellen Achtergrond Tijdens het spellen (met name ook bij ondersteuning door schrijven), word je gedwongen om elke klank om te zetten in een letter Koppelingen tussen tekens en klanken op een zeer actief niveau ophalen uit het geheugen

Centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen

ROSEMARIE IRAUSQUIN HOOFDAUTEUR

Veilig & vlot

Veilig & vlot

Doel Correct en vlot lezen van: woorden zinnen teksten

Kenmerken Bestemd voor kern 1 t/m 11 Per kern 1 boekje Individueel of in duo’s oefenen

Vergelijking maan-zon

Maanversie kern 1-6 Eind kern 6: alle letters

Maanversie kern 7-11 Alle woordtypen van leesniveau E3

Zonversie kern 1-11

Zonversie kern 1-11 Kern 1: klankzuivere mkm-woorden met alle letters (= maan eind kern 6) Eind kern 6: niveau tweelettergrepige woorden Kern 7-11: alle woordtypen van leesniveau E4 (maanversie: leesniveau E3)

Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Optioneel Extra herhaling Optioneel Extra uitdaging Verkennen/inoefenen nieuwe letter/woordtype Automatiseren van bekende letters/woordtypen

Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Verkennen/inoefenen nieuwe letter/woordtype

Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Automatiseren van bekende letters/woordtypen

Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Optioneel Extra herhaling

Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Optioneel Extra uitdaging

OF:

Toevoeging zonversie 2 introductiepagina’s aan het begin van een kern

kim kiep sip kop koop kin lip

kim kiep sip kop koop kin lip

INGRID VAN LOOSBROEK AUTEUR

Veilig gespeld

Veilig gespeld & Oefendictee

Doel en kenmerken Doel: Zelfstandig spelling oefenen Kenmerken: Bestemd voor kern 1 t/m 11 Per kern 1 boekje: Woorden en zinnen In duo’s oefenen, eventueel individueel

Inoefenen nieuwe letter/woordtype Drie typen pagina’s Herhaal Basis Optioneel Extra uitdaging Optioneel Herhalen bekende letters/woordtypen Inoefenen nieuwe letter/woordtype

Drie typen pagina’s Optioneel Herhalen bekende letters/woordtype Herhaal Basis Optioneel Herhalen bekende letters/woordtype

Inoefenen nieuwe letter/woordtype Drie typen pagina’s Herhaal Basis Inoefenen nieuwe letter/woordtype

Drie typen pagina’s Herhaal Basis Optioneel Extra uitdaging