ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR
TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN DIDACTIEK TECHNISCH LEZEN EN SPELLEN
Algemene doelstelling Meer uitdaging Inzichten vanuit internationaal onderzoek & praktijk vertalen met als focus het automatiseren van letters en woorden te versterken Nog veiliger …
Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen
Letters systematisch aanleren Wat? Nieuwe letters worden systematisch aangeleerd: één nieuwe letter naast geleerde letters in het structureerwoord Waarom? Optimale context om teken-klankkoppelingen te leren
Letters systematisch aanleren ik kim sim kip aap raak rem vis
Letters systematisch aanleren Achtergrond Belangrijk dat kinderen woorden lezen waarvan ze alle eigenschappen van alle letters/klanken kunnen ‘opnemen’ Dit bevordert de kwaliteit van de woordrepresentaties in het geheugen
Woordrepresentaties betekenis spellingswijze kip uitspraak
Woordrepresentaties kim kin sip kop koop kip lip kiep
Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen
Kwaliteitsvolle koppelingen Wat? Verkennen van de nieuwe letter in al zijn facetten Verkennen van de nieuwe letter in alle mogelijke posities in het woord Verkennen van de nieuwe letter in alle mogelijke lettercombinaties Waarom? Opbouwen van kwaliteitsvolle teken-klankkoppelingen
Verkennen in alle facetten Voelen ‘m’ Klankuitspraak (articulatie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie) Letterfamilie (categorie) Ordenen Luisteren Kijken & schrijven
Verkennen in alle facetten Voelen Klankuitspraak (articulatie) ‘m’ Letterfamilie (categorie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie)
Verkennen in alle facetten Klankuitspraak (articulatie) ‘m’ Ordenen Letterfamilie (categorie) Klankbewustzijn (fonologie) Lettervorm (orthografie)
Verkennen in alle facetten Klankuitspraak (articulatie) Lettervorm (orthografie) Letterfamilie (categorie) Ordenen m
Alle posities en lettercombinaties In iedere spraakklank hoor je iets van de klank die ervoor kwam en de klank die erop volgt Illustratie letter “k” kies en koek “k” van kies en koek Verschillende klankvariaties behoren tot dezelfde teken-klankkoppeling Bijvoorbeeld niet alleen ‘kim’ oefenen maar ook ‘mik’
Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen
Structuur in taal benutten Wat? Centrale rol van overgangswoorden en zoekwoorden om structuur ‘zichtbaar’ te maken ‘Onbewust’ gebruik leren maken van grotere groepen letters (transfer) Waarom? Sneller automatiseren; betere woordherkenning kim kip
Structuur in taal benutten Maximale structuuroverlap tussen woorden zichtbaar maken op alle niveaus: mk, mm, km expliciet structuur tonen
Structuur in taal benutten Lezen van woorden die zijn gevormd uit woorddelen van eerder geoefende woorden onbewust gebruik maken van structuur
Enkele centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen
Lezen samen met spellen Wat? Accent op lezen op instructiedag 1; accent op spelling op instructiedag 2 Maar koppeling lezen - spelling is voortdurend aanwezig Kinderen bewust leren maken van strategieën: zoemen als basishulp om te komen tot vlot lezen hakken als onderdeel van het stappenplan spelling steunkaarten voor spellen van bepaalde letters/woordtypen Waarom? Spelling versterkt het verankeren van de woordrepresentaties
Lezen samen met spellen Achtergrond Tijdens het spellen (met name ook bij ondersteuning door schrijven), word je gedwongen om elke klank om te zetten in een letter Koppelingen tussen tekens en klanken op een zeer actief niveau ophalen uit het geheugen
Centrale uitgangspunten Letters systematisch aanleren Teken-klankkoppelingen ‘alzijdig’ verkennen De structuur in taal zichtbaar maken en leren gebruiken Lezen parallel opbouwen met spellen
ROSEMARIE IRAUSQUIN HOOFDAUTEUR
Veilig & vlot
Veilig & vlot
Doel Correct en vlot lezen van: woorden zinnen teksten
Kenmerken Bestemd voor kern 1 t/m 11 Per kern 1 boekje Individueel of in duo’s oefenen
Vergelijking maan-zon
Maanversie kern 1-6 Eind kern 6: alle letters
Maanversie kern 7-11 Alle woordtypen van leesniveau E3
Zonversie kern 1-11
Zonversie kern 1-11 Kern 1: klankzuivere mkm-woorden met alle letters (= maan eind kern 6) Eind kern 6: niveau tweelettergrepige woorden Kern 7-11: alle woordtypen van leesniveau E4 (maanversie: leesniveau E3)
Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Optioneel Extra herhaling Optioneel Extra uitdaging Verkennen/inoefenen nieuwe letter/woordtype Automatiseren van bekende letters/woordtypen
Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Verkennen/inoefenen nieuwe letter/woordtype
Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Automatiseren van bekende letters/woordtypen
Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Optioneel Extra herhaling
Vaste pagina-indeling per letter/woordtype Optioneel Extra uitdaging
OF:
Toevoeging zonversie 2 introductiepagina’s aan het begin van een kern
kim kiep sip kop koop kin lip
kim kiep sip kop koop kin lip
INGRID VAN LOOSBROEK AUTEUR
Veilig gespeld
Veilig gespeld & Oefendictee
Doel en kenmerken Doel: Zelfstandig spelling oefenen Kenmerken: Bestemd voor kern 1 t/m 11 Per kern 1 boekje: Woorden en zinnen In duo’s oefenen, eventueel individueel
Inoefenen nieuwe letter/woordtype Drie typen pagina’s Herhaal Basis Optioneel Extra uitdaging Optioneel Herhalen bekende letters/woordtypen Inoefenen nieuwe letter/woordtype
Drie typen pagina’s Optioneel Herhalen bekende letters/woordtype Herhaal Basis Optioneel Herhalen bekende letters/woordtype
Inoefenen nieuwe letter/woordtype Drie typen pagina’s Herhaal Basis Inoefenen nieuwe letter/woordtype
Drie typen pagina’s Herhaal Basis Optioneel Extra uitdaging