Het draait om meer dan geld alleen… MyTopic Mediadag 4 juli 2014
Wat is jouw Popeye-moment?
Het begint met emoties
Het geheim van de tweede doelgroep Jouw goede doel Marketing doelgroep Project doelgroep
Twee doelgroepen?? Marketing doelgroep Projectdoelgroep Donateurs Geven hulp Namens wie je het doet Beneficianten Krijgen hulp Voor wie je het doet
What’s in it for us? Inspiratie Echte betrokkenheid Heldenrol
Wat zie jij? Financier of partner?
Money driven vs. vision driven Money driven: Geef geld zodat wij ons werk kunnen doen. Vision driven: Kijk, dit willen we bereiken, doe met ons mee.
Verschil in communicatie ElementMoney-drivenVision-driven Je project uitleggenHet benodigde budget presenterenEen mooie kans presenteren DwangHelp, het geld is nu nodig!De visie verwoorden en wat daarvoor nodig is ThemaWat doen we (activiteiten)?Waarom doen we wat we doen? Dreiging Als we nu geen geld krijgen, gaan er erge dingen gebeuren Als deze visie geen gestalte krijgt, zal dat gevolgen hebben Relatie met donateurOndiep, niet in voorzienLuisteren naar de donateur Donor valueSnel scoren, ROILange termijn partner, een leven lang Geven is…Een transactieEen investering in onze visie UrgentieWe hebben het geld nu nodigDit is onze realistische deadline EmotieHelp ons hieruitLaten we samen levens veranderen Bedanken voor giftenEens per jaarNa iedere gift UitvalpercentageHoge uitvalLage uitval
Stappen naar vision-driven aanpak Verwoord je visie / droom duidelijk en aansprekend Maak je (merk)belofte helder Werk je appeal zorgvuldig uit - waarmee kunnen mensen ons helpen - hoe vragen we het op een passende manier - En hoe verschilt dat voor een Direct Mail, een evenement, een major donor appeal, een call, social media of de website?) Investeer in persoonlijke relaties en werk aan langdurende vriendschappen
Wat levert het op?