Nazi Propaganda.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duitsland in het interbellum
Advertisements

1.3 democratie maakt plaats voor fascisme
Start na de moord op tsaar Alexander II. Joden kregen de schuld.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
De tijd van: Wereldoorlogen
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Anne Frank.
Hoofdstuk 3.
Historische context Duitsland 3
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Democratie maakt plaats voor Fascisme
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Fascisme en Nationaal-Socialisme
Nederland Bezet!.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Nazi Duitsland 3.5, Oorlog.
Nazi Duitsland 3.3, Opstap naar macht.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
Hitler komt aan de macht
Hitler!.
Agressieve politiek van Hitler.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Zeldzame foto’s van het DERDE RIJK, bewaard door het tijdschrift
Geschiedenis Module 7 H3 par 1 t/m 4.
Gemaakt door Mika en Gijs
NSB Dymfna Winter, Sonny Groo & Khadiya.
Adolf Hitler Door: Naomi & Boy.
Wereldoorlog II
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1.
Opkomst van het nationaal-socialisme
NICOLE, BINTOU, MARYSIA. VWO 3
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hitler aan de macht.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
Tijd van wereldoorlogen,
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
Vergelijking van dictators: veel verschillen
Propaganda Wat zie je Voor wie is de poster gemaakt
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Agressieve politiek van Hitler Hitler aan de macht in 1933 Er was veel armoede dus; Hitler beloofde een einde te maken aan het.
Democratie maakt plaats voor fascisme
Democratie maakt plaats voor fascisme Hoofdstuk 1.
Duitsland werd na WO-I…
De Tweede Wereldoorlog
Poort ‘Arbeit macht frei’ gestolen (nrc.nl 3 november 2014)
Begrijpen hoe propagandaposters werden gebruikt in nazi Duitsland Waarom waren ze zo effectief? * methode * boodschap * doel Doel van de les.
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk I
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Blok 2 Tweede Wereldoorlog
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
De Tweede wereldoorlog Deel III
De Tweede wereldoorlog Deel I
Interbellum 3.2, 3.3 en 3.4.
Het interbellum De opkomst van Adolf Hitler
Les 1 – Hitler grijpt de macht
Gemaakt door: Claudia, Aya, Marten & Jochem
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen en staat en natie
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
Propaganda 2e WO.
§4.2 De bezetting van Nederland
Aantekening: - Hitler aan de macht
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

Nazi Propaganda

Propaganda Reclame voor politieke partij of politiek ideaal De bevolking wordt gehersenspoeld

Jozef Goebbels (1897 – 1945) Minister van Propaganda Ideologie nazi’s overbrengen op bevolking

Jozef Goebbels (1897 – 1945) Mank (Voet) Kerkrade (jongenspensionaat Blijerheide) Universiteit Heidelberg Twee boeken en toneelstukken: afgewezen (Joodse uitgever)

Jozef Goebbels (1897 – 1945) Magda Goebbels Kinderen: voornamen met H (van Hitler) Hitler's Henchmen - The Propagandist/Firebrand - Joseph Goebbels - YouTube

Jozef Goebbels (1897 – 1945) 1943 ‘Wollt Ihr Den Totalen Krieg’ Joseph Goebbels:Total War Narration/Speech - YouTube Affaire met Tsjechische Lida Baarova (Slavisch!) Zelfmoord in Bunker

Goebbels Perfectioneerde techniek vd ‘Grote Leugen’(als je die genoeg herhaalt geloven mensen je) Werkt deze techniek tegenwoordig nog? Waar? Hoe?

Posters Radio Film Kranten Censuur Propaganda thema’s Nazi Propaganda Posters Radio Film Kranten Censuur Propaganda thema’s Goebbel’s invloed

Propaganda thema’s: Anti-Semitisme (anti-Joods) Militarisme (uniformen; leger) Nationalisme (trots op Duitsland) Superioriteit Arische ras Fuhrer-mythe (Hitler middelpunt natie; goddelijk-figuur) Traditionele Duitse‘Volkscultuur’’

Posters Posters - goedkoop & eenvoudig te verspreiden Zichtbaarheid in de straat Voortdurende herinnering aan nazi ideologie

Voorbeelden Nazi Posters

Radio Goedkope “Volksempfänger” Alleen Duitse zenders 1932-39 van 25% to 70% radiobezitters Toezichthouders hielden bij hoe het volk reageerde op uitzendingen

Nazi Films Positief beeld Hitler + Nazi ideologie Scripts vermaaksfilms goedgekeurd door nazi’s Bioscoopbezoek verviervoudigde tussen 1933 en1942 Voorprogramma: nazi films

1934 –Triumph Des Willens – nazi partijdag Neurenberg, Leni Riefenstahl

Kranten 1933: 1944: 4.700 dagbladen 3% in handen NSDAP 997 dagbladen,

Censuur 10 Mei 1933: boekverbranding in Berlijn Invallen in openbare bibliotheken Verbrandde boeken: Joods, socialistisch, pacifistisch

Censuur Verhinderde dat andere ideeën bekend werden Is er tegenwoordig nog censuur? 2002, China boycot de zoekmachine Google. Waarom?

Censuur Goebbels’ doel: verhinderen dat men dingen zag, hoorde of las die vijandig of schadelijk voor de Nazi’s waren Werkte samen met SS & Gestapo om dit te bereiken Wat was het aandeel van de SS / Gestapo dan?

Duitsland onder Hitler: een totalitaire staat? Terreur Propaganda Totalitaire staat: denken en doen beheersen Massa bijeenkomsten, Posters en films. Geheime Politie (Gestapo) bespioneerde en arresteerde staatsvijanden. Nazi’s censureerden en beheersten radio & kranten Populariteit De SS runde concentratiekampen. Verdrag Versailles negeren. Schoolkinderen gehersenspoeld met Nazi-ideologie. Mensen waren bang om in handen Gestapo of SS te vallen. Zondebokken aanwijzen (joden!) . Hitler Jugend & Bund Deutsche Madel. Banen