Hoofdstuk 3 Prijsbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Advertisements

Vraag en aanbod.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
De marketing-instrumenten
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Monopolistische concurrentie
H10: Prijsmanagement.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Business Marketing Management
Kleding, hoofdstuk 2 Elasticiteiten.
Elasticiteiten Prijselasticiteit van de vraag Kruislingse elasticiteit
Boek 2: Kopen & Werken Hoofdstuk 7: Markten
Prijszetting
Elasticiteiten Klik om verder te gaan.
Elasticiteiten.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Hoofdstuk 2.
Hoofdstuk 5.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Filiaalmanager.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 10 Inkomenselasticiteit.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Antwoorden proeftoets H4, h6 en h7 1 t/m 3. Jaren Schuldrest begin van het jaar InterestAflossing Schuld einde van het jaar Belasting- voordeel Lasten.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
H10 –Prijs van product bepalen © Economie Leer Kracht 2011
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Indeling van hoofdstuk 10
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Hoofdstuk 6 Productie.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Lesbrief Vervoer H 6.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
inkomenselasticiteit
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Geld en Welvaart Exameneenheid Consumptie
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Kruiselingse prijselasticiteit
Niet alleen op de wereld
BASISREKENVAARDIGHEDEN
BASISREKENVAARDIGHEDEN
H10 –Prijs van product bepalen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Prijsbeleid

prijs Product Promotie doelgroep Plaats Prijs De hoogte van de prijs wordt bepaald door de andere P’s die in dit boek aan de orde komen nl het product (assortiment, merk, verpakking, service en garantie en kwaliteit), plaats (incl. wijze van distributie) en m promotie Prijs

prijsbeleid factoren die de prijs bepalen: kosten: hoeveel winst wil en kun je maken vraag: hoe is de vraag van invloed op de prijs concurrentie: enige aanbieder of meerdere bestaand of nieuw product

kosten georiënteerde prijsstelling bepalen van de prijs op basis van kostprijs> cost plus pricing waarde >target pricing markt > prijsdifferentiatie

gewenste winstpercentage cost plus pricing kosten (kostprijs) gewenste winstpercentage verkoopprijs + = Maak opdracht op blz. 86 en 87!

target pricing (rate of return pricing) welk doel wil je behalen? investering in product terugverdienen winst

prijsdifferentiatie het vragen van verschillende prijzen voor verschillende producten gebaseerd op verschillen in kosten en producteigenschappen Maak vraag 1 t/m 3 op blz. 88 en 89!

prijsbepaling > de vraag prijsillusie (psychologische prijs): een product goedkoper laten lijken dan het feitelijk is prijsdrempel gebruikelijke prijs > beleving en waardering door de consument prijsvergelijking > www.kieskeurig.nl meervoudige prijzen snob pricing > statussymbool

prijsdiscriminatie Maak vraag 1 a t/m e op blz. 94! vragen van verschillende prijzen voor in principe hetzelfde product van verschillende groepen afnemers (marktsegmenten) introductieprijzen voor nieuw product voorintekeningen vroegboekkorting korting voor snelle inschrijvers tijdelijke of speciale korting vaste klanten korting abonneekorting clubkorting Maak vraag 1 a t/m e op blz. 94!

vervolg prijszetting t.o.v. concurrentie put-out pricing > prijzenoorlog door een sterke marktleider stay-out pricing > lage prijs door bedrijven zodanig dat het niet lucratief is om toe te treden bijv. IKEA backwardpricing > consumentenprijs als uitgangspunt nemen voor de prijsbepaling van je eigen product Maak vraag 1 en 2 blz. 98!

prijsbepaling nieuwe producten innovatie: het ontwikkelen van een nieuw product pioneer pricing: het vaststellen van een prijs voor een nieuw product

prijsstrategie afroomprijsstrategie: gecombineerde introductie- en prijsstrategie waarbij voor een product eerst een hoge prijs wordt vastgesteld die in een latere fase geleidelijk wordt , verlaagd penetratieprijsstrategie: prijsstrategie waarbij de prijs aanvankelijk laag wordt gesteld en daarna hoger, zodra men eenmaal een marktaandeel heeft verworven Maak vraag 1 t/m 3 blz. 101!

elasticiteit van de vraag d.w.z. de relatieve verandering van de gevraagde hoeveelheid van een product als gevolg van een relatieve prijsverandering Formule: Bekijk: prijselasticiteit

inkomenselasticiteit d.w.z. de verhouding tussen je koopkracht en wat je daadwerkelijk uitgeeft > kromme van Engel Formule: Bekijk: inkomenselasticiteit

noodzakelijke goederen Eten, drinken, kleding Gebonden koopkracht: het deel van het inkomen dat gebruikt wordt voor de steeds terugkerende uitgaven en verplichtingen

luxe goederen Producten, die je pas gaat kopen als een bepaald inkomen hebt > drempelinkomen Vrije koopkracht: het deel van het inkomen dat overblijft voor consumptie nadat vaste lasten zoals belastingen, huur en verzekeringen van het inkomen zijn afgetrokken.

inferieure goederen een goed waarvan de consument minder gaat kopen als zijn inkomen stijgt en waarvan hij meer gaat kopen als zijn inkomen daalt. Bijvoorbeeld: tweedehandskleding, gehakt

kruiselasticiteit d.w.z. relatie tussen prijs en vraag; de invloed van de prijsverandering van goed A op de vraagverandering naar product B Formule:

Soorten goederen complementaire goederen: producten die elkaar aanvullen bijvoorbeeld verf en kwast negatieve kruiselasticiteit substitutiegoederen: producten, die elkaar kunnen vervangen bijvoorbeeld cola i.p.v. melk positieve kruiselasticiteit Maak vraag 1 t/m 6 blz. 111 en 112! Toepassingsvragen 1 t/m 12 blz. 114 t/m 121!