uw kind begeleiden bij huiswerk Leren leren: uw kind begeleiden bij huiswerk
Vooraf… (1 min) Manon Johannes (geschiedenis). Wilbert van ‘t Klooster (natuurkunde). doen een dergelijke workshop voor het eerst. Voor ons ook leren… Leerlingen en thuissituaties verschillen. Verwachting….(uitwisselen van ideeën).
Stellingen (10 min) Hoe denken anderen er over? Ik vergelijk altijd zijn agenda met Somtoday. Ik vraag alleen naar toetsen en so’s. Ik maak me direct zorgen als er een onvoldoende wordt gehaald.. Mijn kind mag pas naar buiten als hij zijn schoolwerk af heeft. Mijn kind denkt dat hij zelf goed weet hoe hij moet leren.. Mijn kind heeft geen agenda nodig, alles staat immers in SOM. Mijn kind heeft geen/weinig huiswerk, hij heeft alles al tijdens de les gedaan..
Fictieve leerlingen (10 min) Hoe kunnen ouders hier het beste begeleiden? LL1: Goede resultaten, werkt veel en lang door aan het schoolwerk. LL2: Leert makkelijk, goede resultaten, besteedt weinig tijd aan huiswerk. LL3: Werkt hard, onvoldoende resultaat. LL4: Werkt niet veel, onvoldoende resultaat, school boeit niet.
Fictieve leerlingen (5 min) do’s & don’ts LL1: LL2: LL3: LL4:
10 manieren om je brein beter te maken. (NPO documantaire) Ter informatie 10 manieren om je brein beter te maken (1e manier)
Leren is… Informatie opnemen in de klas. Automatisering basiskennis (herhalen, kaartjes, overhoren). Zelf vragen stellen (hulpvraag, verwerking, verdieping). De informatie met een ander delen (uitleg, gesprek thuis). Er vragen over maken (reproductie, toepassing en verwerking). Samenhang (samenvatting, mindmap maken, associëren).
Leren is… Plannen en voorspellen: wanneer doe je wat en hoe lang doe je er over? Monitoren en controleren: bekijken/bijhouden van je eigen werk en het controleren ervan. Evalueren en reflecteren: na de toets bekijken wat goed en fout is gegaan en daarmee aan de slag. Visualiseer: bij het maken van een samenvatting is het goed om je