uw kind begeleiden bij huiswerk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Huiswerktips.
De Van Damschool in ontwikkeling
Flipping the classroom
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
Exact competentie gericht.
Klas 1a.
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
HGW en gesprekken met leerlingen
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Collectief portfolio groep 3
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
Sociale media op school
29 januari 2013 Welkom. Programma 1.Tijdpad keuze havo/vwo/vmbo 2.Overgangsnormen 3.Verschil Havo/vwo en vervolgmogelijkheden 4.Hoe begeleid ik mijn kind?
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Informatie avond groep 8a 8 september Welkomstwoord.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Ouderavond Schooljaar
Begeleiden, hoe doe je dat?
Helpen met huiswerk..
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisschool Op De Horst
Ouderavond klas 3A Paul Meijer - maandag 14 september 2015.
Ouderavond klas 3C Jaap Veld - maandag 14 September 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Ouderavond klas 3B Margreet van Fruchten - maandag 14 September 2015.
Op de informatieavond van de groepen 5
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Het belang van plannen.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Welkom!. De start in groep 8… ‘De Venstervisie’ In onze visie komen de volgende vijf kernwaarden naar voren: zelfstandigheid, vertrouwen, ontwikkeling,
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Woordjes leren.
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
WijWijs Ouderbetrokkenheid Portaal “First Impression”
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Welkom.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Helpen bij huiswerk en plannen
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Transcript van de presentatie:

uw kind begeleiden bij huiswerk Leren leren: uw kind begeleiden bij huiswerk

Vooraf… (1 min) Manon Johannes (geschiedenis). Wilbert van ‘t Klooster (natuurkunde). doen een dergelijke workshop voor het eerst. Voor ons ook leren… Leerlingen en thuissituaties verschillen. Verwachting….(uitwisselen van ideeën).

Stellingen (10 min) Hoe denken anderen er over? Ik vergelijk altijd zijn agenda met Somtoday. Ik vraag alleen naar toetsen en so’s. Ik maak me direct zorgen als er een onvoldoende wordt gehaald.. Mijn kind mag pas naar buiten als hij zijn schoolwerk af heeft. Mijn kind denkt dat hij zelf goed weet hoe hij moet leren.. Mijn kind heeft geen agenda nodig, alles staat immers in SOM. Mijn kind heeft geen/weinig huiswerk, hij heeft alles al tijdens de les gedaan..

Fictieve leerlingen (10 min) Hoe kunnen ouders hier het beste begeleiden? LL1: Goede resultaten, werkt veel en lang door aan het schoolwerk. LL2: Leert makkelijk, goede resultaten, besteedt weinig tijd aan huiswerk. LL3: Werkt hard, onvoldoende resultaat. LL4: Werkt niet veel, onvoldoende resultaat, school boeit niet.

Fictieve leerlingen (5 min) do’s & don’ts LL1: LL2: LL3: LL4:

10 manieren om je brein beter te maken. (NPO documantaire) Ter informatie 10 manieren om je brein beter te maken (1e manier)

Leren is… Informatie opnemen in de klas. Automatisering basiskennis (herhalen, kaartjes, overhoren). Zelf vragen stellen (hulpvraag, verwerking, verdieping). De informatie met een ander delen (uitleg, gesprek thuis). Er vragen over maken (reproductie, toepassing en verwerking). Samenhang (samenvatting, mindmap maken, associëren).

Leren is… Plannen en voorspellen: wanneer doe je wat en hoe lang doe je er over? Monitoren en controleren: bekijken/bijhouden van je eigen werk en het controleren ervan. Evalueren en reflecteren: na de toets bekijken wat goed en fout is gegaan en daarmee aan de slag. Visualiseer: bij het maken van een samenvatting is het goed om je