Mens en Moraliteit Gerard Numan Gerardnuman.nl/planning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Herstelondersteunende zorg
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Gedrag Spiritualiteit GOD Identiteit eigen vrije wil geweten
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Gewetensontwikkeling
Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Beperking van subjectiviteit
De Toekomst van Trotse Mensen
Autisme en intelligentie
Onderwijs en democatisch burgerschap
De kleine Carolientje Komt de overvolle drogisterij binnen Ze blijft bij de deur staan en roept luid Graag drie dozijn condooms in verschillende maten.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
VERBAND MET CREATIVITEIT:
Kinderen en hun sociale talenten
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Seks en religie – tussen sensatie of taboe Rituologische verkenningen
Ik sluit mijn paraplu om jou met een open blik te ontmoeten.
JEZUS DE RUIL JIJ.
(Digitale) voorlichting aan ouderen
Conferentie 21 nov 2014 Oriëntatie op wetenschap, ANW in transitie.
Ethiek.
De kracht van mensen en teams
FPA-dag: Parels delen Groepsdynamiek en familieparticipatie GGZ WNB.
Eén voor allen Johannes 11: Praktisch Ieder voor zich? Opofferen voor eigenbelang “Hogepriester van dat jaar” Marionet van Romeinen Geen onrust!
Hoe bereid je lessen voor?
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Zingeving en wederkerigheid
Weerstand kan je opvatten als feedback
Project ‘Ernstig betrokken’
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Samenwerken En Ontwikkelen. Samenwerken Met deze mensen werk ik samen.
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.
Ontwikkeling van het jonge kind
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Mens en Moraliteit Gerard Numan
Culturele identiteit en mediation College 2: Identiteitsconstructie in discours.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Motiverende Gespreksvoering Bij ongezonde leefgewoonten Centrale opleidersdagen Doorn 2011.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Durf te kiezen, durf te verliezen – je bent rijk in Christus.
Morele opvoeding en fatsoen. Fatsoen en moraliteit Onderscheid tussen morele normen (grote waarden bv. rechtvaardigheid) en conventionele gedragsregels.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Socialisme: wij Meer gelijkheid (einde maken aan armoede en ongelijkheid) Meer sociale rechtvaardigheid De zwakkeren in de samenleving moeten beschermd.
De toekomst van God volgens de filosofen
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gemaakt door Lars Courtens
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Wij komen centraal te staan !
Transcript van de presentatie:

Mens en Moraliteit Gerard Numan Gerardnuman.nl/planning

Boodschappen/ programma 1.Evolutie van moraliteit is externalistisch 2.Laag 1: Aangeslotenheid 3.Laag 2: Sociale intelligentie 4.Laag 3: Gemeenschapszin 5.Laag 4: Moraliteit

Moraliteit 1.Begrip van de inhoud en waarde van iets anders, een ander, haar gevoelens, belang en opvattingen. 2.In staat zijn om tegen eigenbelang, eigen behoeften en angsten in, te kunnen kiezen voor het belang van een ander, het belang van de gemeenschap, een hoger doel of een hogere waarde.

Externalisme

Boodschappen/ programma 1.Laag 1: Aangeslotenheid 2.Laag 2: Sociale intelligentie 3.Laag 3: Gemeenschapszin 4.Laag 4: Moraliteit

Laag 1: Aangeslotenheid 1.Ouderzorg 2.Situatieduiding 3.Emotionele aanstekelijkheid 4.Samenwerking

Emotionele aanstekelijkheid

Samenwerken

Laag 2: Sociale Intelligentie 1.Empathie 2.Individuele binding 3.Wederkerigheid 4.Eenzijdige rechtvaardigheid 5.Alliantievorming, groepsleven

Empathie

Verlengde ouderzorg

Wederkerigheid, Eenzijdige rechtvaardigheid

Groepsleven

Laag 3: Gemeenschapszin 1.Tweezijdige rechtvaardigheid 2.Gemeenschapszin 3.Verzoening 4.Cognitieve empathie 5.Arbitergedrag

Gemeenschapszin

Verzoening

Cognitieve empathie

Laag 4: Moraliteit 1.Symbolische verbeelding 2.Intentionele ordes 3.Narratieve identiteit 4.Kosmische Verantwoordelijkheid

Laag 4: Moraliteit 1.Symbolische verbeelding 2.Intentionele ordes 3.Narratieve identiteit 4.Kosmische Verantwoordelijkheid

Intentionele ordes

Narratieve identiteit

Verantwoordelijkheid Als iedereen mijn broer is dan heb ik geen broer