Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

‘Van moeten naar willen!’
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communiceren kan je leren Zondag 15 april :15 – 16:30 Edgar Kaasschieter.
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Negen soorten vragen.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
1. Levensbeschouwing en communicatie
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Visitatietraining Top GGz
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Syncope hulpverlening.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Ethiek.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Training adviesvaardigheden 1
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Gespreksvaardigheden
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Dagdeel 3 conflicthantering
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Communicatieve Vaardigheden
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Het loopbaangesprek.
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
Vaardigheden Interviewen
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
Training communicatie
Gesprekstechnieken Les 2.
Op het werk, in de klas en prive.
Ontwikkeling, wij als EBS
gesprekstechnieken Les 2
Besturen en Communiceren
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015

Bij communicatie zijn van belang: Inhoud Wat gaan we doen, waar gaan we het over hebben? Bijvoorbeeld Doel van het gesprek Opmerkingen over het onderwerp Begripsverduidelijking Informatie, theorieën, ideeën WAT Relatie Hoe gaan we met elkaar om? Hoe is de sfeer? Bijvoorbeeld Verhouding luisteren - spreken verbaal en non-verbaal gedrag Hoe reageren wij op elkaar Procedure Hoe willen we met elkaar praten, hoe organiseren we het? Bijvoorbeeld Gespreksopbouw Besluitvormingsprocedure Verslaglegging HOE WIE

Basisregel L S D (actief) Luisteren Samenvatten Doorvragen

Samenvatten Wat is de toegevoegde waarde van samenvatten? Het kort en bondig in eigen woorden weergeven wat de ander denkt of voelt Wat is de toegevoegde waarde van samenvatten? Het ordent het betoog van de ander, zet zaken op een rijtje Het checkt of je de ander goed begrepen hebt Het bewijst dat je goed hebt geluisterd Het stimuleert de ander om door te praten

Welk soort vragen kun je stellen? Je kunt verschillende soorten vragen stellen, afhankelijk van de situatie: Open vragen : “Hoe …….? Welke ideëen heeft u daarbij? Gerichte vragen : Wie, wat, wanneer ……..? Keuze vragen: “ …. of ……. ? Gesloten vragen : “Ja/ nee? Hoeveelheid informatie X Suggestieve vragen!!!!