Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Bij communicatie zijn van belang: Inhoud Wat gaan we doen, waar gaan we het over hebben? Bijvoorbeeld Doel van het gesprek Opmerkingen over het onderwerp Begripsverduidelijking Informatie, theorieën, ideeën WAT Relatie Hoe gaan we met elkaar om? Hoe is de sfeer? Bijvoorbeeld Verhouding luisteren - spreken verbaal en non-verbaal gedrag Hoe reageren wij op elkaar Procedure Hoe willen we met elkaar praten, hoe organiseren we het? Bijvoorbeeld Gespreksopbouw Besluitvormingsprocedure Verslaglegging HOE WIE
Basisregel L S D (actief) Luisteren Samenvatten Doorvragen
Samenvatten Wat is de toegevoegde waarde van samenvatten? Het kort en bondig in eigen woorden weergeven wat de ander denkt of voelt Wat is de toegevoegde waarde van samenvatten? Het ordent het betoog van de ander, zet zaken op een rijtje Het checkt of je de ander goed begrepen hebt Het bewijst dat je goed hebt geluisterd Het stimuleert de ander om door te praten
Welk soort vragen kun je stellen? Je kunt verschillende soorten vragen stellen, afhankelijk van de situatie: Open vragen : “Hoe …….? Welke ideëen heeft u daarbij? Gerichte vragen : Wie, wat, wanneer ……..? Keuze vragen: “ …. of ……. ? Gesloten vragen : “Ja/ nee? Hoeveelheid informatie X Suggestieve vragen!!!!