VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Geweldvrije Communicatie
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Welkom op onze thema-avond
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Workshop “Beoordelen”
Vaardig samenwerken in het vrijwilligerswerk
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Ellen Govaerts, Two Roads
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Aan de slag met waarderend vernieuwen
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Het coachende functioneringsgesprek
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Niets is wat het lijkt.
Gespreksvaardigheden
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
De kracht van positief opvoeden
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Hoe pedagogisch handelen?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Ruzie maken… een vak apart !?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Communicatie 6e les.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Burgerschap Samenwerkend leren
BOM-model PV 25/03/2014.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Communicatie 7e les.
Communicatie 6e les.
Let op: probeer waar te nemen zonder oordeel, want je weet niet waarom die ander doet wat hij/zij doet! Zie als voorbeeld dit filmpje:
Overzicht gedragingen per competentie
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK

INLEIDING Project omgaan met informatie Samenwerking tussen beroepskrachten en vrijwilligers Subsidies van provincie Antwerpen

inhoud Je rol als vrijwilliger Feedback geven en krijgen Erkenning geven en krijgen Grenzen

Je rol als vrijwilliger Formele en informele rollen Taak en functie beschrijving Verwachtingen Teamrollen DENKEN VOELEN DOEN WILLEN

Je rol als vrijwilliger Vrijwilliger in een sandwichpositie Klachten Conflicten

Wat doen bij klachten? De klacht is altijd ‘waar’ Luisteren, begrip tonen, vragen welke oplossing de persoon wil Er zijn meerdere kanten aan een verhaal Vanuit zorg is het belangrijk dat er iets met de klacht gebeurt

En conflicten? Geweldloze communicatie in 4 stappen: Waarneming Gevoel Behoefte Verzoek

Je rol als vrijwilliger Signaalgever en doorverwijzer Een probleem of beperking Luisteren of oplossen Concreet of vaag

Je rol als vrijwilliger Je unieke positie als vrijwilliger Tijd Je maakt op een andere manier deel uit van de organisatie

Feedback geven en ontvangen Hoe het niet moet Waarom feedback?

Hoe Feedback geven? Kan de ander iets doen met je feedback Goede eerst vertellen Ik -boodschap Concreet maken wat beter kan: wat en hoe in gedrag Beschrijven niet oordelen Vraag of de ander openstaat voor feedback Misschien niet het geschikte moment Ben jij de geschikte persoon Zo vlug mogelijk na de feiten feedback geven Wees beknopt Laat ruimte aan de ander om met de feedback al dan niet iets te doen

Hoe Feedback ontvangen? Feedback krijgen Feedback gaat niet over de waarheid Zorg dat je begrijpt waarover het juist gaat Vraag naar wat jou gedrag dan juist teweeg brengt bij de ander in zijn denken, voelen, handelen Vertel eerlijk wat de feedback met je doet Niet doen Verdedigen, aanvallen, vluchten = reptielenbrein Alles nog eens op een rijtje

Erkenning geven en krijgen Autonomie en verbondenheid De balans van geven en nemen Evenwicht vinden Zijnsloyaliteit

Grenzen aangeven Voelen Lichaam Denken

Afstand Betrokkenheid Grenzen aangeven Belang van het aangeven van grenzen Eigen grenzen verkennen Afstand Betrokkenheid

Grenzen aangeven Aan de ander aangeven waar je grens ligt = een vorm van FEEDBACK Neen zeggen in de praktijk? Voeg de daad bij het woord

Vragen? ? ? ? ? ? ? ? ?