Presentatie Executieve functies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bedrijfsverbetering met de Code
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Te slim om veters te strikken
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Welkom op onze thema-avond
‘Het talent bestaat niet.
Oog voor slimme kinderen?!
ASS in de levensloop: onderzoek
Kinderen en hun sociale talenten
Interpreteren van data
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Wat is belangrijk om te leren?
Het begint bij het jonge kind
Visie op zorg Algemeen didactisch model
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Hoe bereid je lessen voor?
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
Executieve Functies en Passend onderwijs
Aanpak problematisch gedrag
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
OGW op de Firtel.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Welkom ik maak me sterk.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Welkom op onze thema-avond
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve Functies.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
Spel en executieve functies
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Module 6; didactisch handelen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Presentatie Executieve functies 25 november; Manon Hulsbeek & Johanna Jager

Slim maar… Hersenen en leren Executieve functies Metacognitie Programma Slim maar… Hersenen en leren Executieve functies Metacognitie

Invoering passend onderwijs Het bieden van een passende plek voor ieder kind. Kennis van het executief functioneren helpt om onderwijsbehoeften beter in kaart te brengen.

Hoogbegaafdheid in het primair onderwijs Excellentie (PISA, TIMSS) Meer oog voor het slimme kind. Het slimme kind heeft ook instructie nodig.

Hoogbegaafdheid in het primair onderwijs

Slim kind, maar kan niet plannen Hoogbegaafde leerlingen hebben niet geleerd om te leren leren. Voor een gedeelte van de leerlingen is dit inderdaad het geval. Vanaf 8 jaar ontwikkelen metacognitieve vaardigheden zich op eilandjes… bij begrijpend lezen, bij rekenen etc. Vanaf een jaar of 14 kunnen verbanden gelegd worden tussen deze eilandjes….

Brein ontwikkeling Niet alleen intelligentie, maar juist metacognitie bepalend voor succes. Deze vaardigheden ontwikkelen zich vanaf 8 jaar en moeten actief gestimuleerd worden. Naast metacognitie speelt ook het executief functioneren een grote rol.

Executief functioneren & leren Beeldvormende technieken maken onderzoek naar het brein mogelijk. Het brein heeft een sterke relatie met leren. Het brein is tot aan de adolescentie in ontwikkeling!

Hersenen

Frontale hersenkwab In de frontale hersenkwab vindt de aansturing van het plannen & organiseren plaats. De zogeheten executieve functies.

Het brein is plastisch Het brein wordt gevormd door wat we doen, denken en voelen. Van zandpaadjes naar snelwegen!

Wat is leren?

Als leerkracht sta je model De werking van spiegelneuronen. We leren veel door het nadoen van goede voorbeeld. Als leerkracht ben je het model!

Executieve functies zijn in ieder geval Inhibitie; Werkgeheugen; Flexibiliteit / creatief denken. Maar dus ook: metacognitie.

Inhibitie Het vermogen om te kunnen nadenken voor je iets doet. In ontwikkeling tot ongeveer 8 jaar (groep 4). Kinderen met ADHD hebben vaak een verminderd inhiberend vermogen.

Inhibitie versterken Stickerkaart, uitstel van beloning. Kookwekker, leren om te wachten. Middels: Stoplicht, kaartje met rood en groen, stille vinger en stop, denk doe.

Werkgeheugen De vaardigheid om informatie in het geheugen vast te houden bij het uitvoeren van complexe taken. Ontwikkelt zich lineair tot ongeveer 12 jaar. Het werkgeheugen is trainbaar middels ‘chunking’.

Werkgeheugen versterken Leren door te herhalen. Koppel informatie door middel van rijmpjes en versjes. Vooraf verwijzen naar regels. Memory spelletjes. Aantekeningen maken.

Flexibiliteit / creatief denken De vaardigheid om plannen te herzien, aanpassingen te maken. Maar ook relaties kunnen leggen, verbanden leggen. Deze vaardigheid is ontwikkeling tot in de vroege adolescentie.

Flexibiliteit versterken Voeg onverwachte situaties in dagprogramma. Voer taken uit waarbij moet worden geswitcht tussen twee strategieën. Leren van fouten.

Er zijn nog meer executieve functies Concrete interpretatie mist nog. Echter belangstelling en onderzoek wordt telkens groter. Sterke relatie executieve functies en schoolse taken. Juist het slimmere kind heeft soms moeite met deze taken. Inhibitie met lezen. Werkgeheugen met rekenen.

Want? Soms nog niet leeftijdsadequaat om bepaalde taken uit te voeren. Maar ook, deze leerling mist meta cognitieve vaardigheden (Veenman, 2013).

Leren om te leren=metacognitie

Deficiëntie Onderzoek wijst uit bij begaafde leerlingen: Metacognitieve vaardigheden kunnen volledig afwezig zijn. Metacognitieve vaardigheden kunnen latent aanwezig zijn.

Metacognitie versterken Geïntegreerd in leertaak. Expliciete instructie. Modelling. Langdurig.

Samenvattend Executieve functies en metacognitie misschien wel belangrijker dan intelligentie?

Enquête invullen Na de bijeenkomst wordt enquête gemaild. Welke onderwerpen maken voor jullie een conferentie interessant?

Algemene vragen? Stel ze graag, na afloop zijn wij ook beschikbaar voor individuele vragen of kunt u voor meer informatie terecht op www.dctwente.nl manon@manonhulsbeek.nl Johanna.jager@expertis.nl