Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

LOB-middag Haaglanden
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Jacqueline Kerkhoffs, projectleider
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)  Gebedsgroep:
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
De toekomst van het vmbo
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
VAKSCHOOL Werkmiddag
Regionale bijeenkomsten
Volgende stap in de loopbaan van …
Instroom klas 3 vmbo.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Dare to discover, … de wereld om je heen! Dare to be you, … durf jezelf te zijn! Dare to be a winner, … zet je talenten in! 1.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
LOB binnen Taalbrug DG.
MAVO VMBO OP DE RGO.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Basiskennis LOB.
LOB Motieven Wat wil ik?.
Kiezen voor keuzedelen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Welkom LOB Helicon Eindhoven VMBO-MBO 20 januari 2016
Rob Abbenhuis Mei We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Jacqueline Kerkhoffs Leen Prins
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studieloopbaanbegeleiding
Ouderavond Profielkeuze
Ouderavond Profielkeuze
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
Poort school voor mavo en havo
Vertel me: wie ben je? Peter Berkers Summa Business Eindhoven Passionaris voor lob.
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Verbindend Leren in gemengde en theoretische leerweg
LOB Motieven Wat wil ik?.
Juli ’19 Jacqueline Kerkhoffs.
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
Transcript van de presentatie:

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB Agenda Inhoud Organisatie Ervaringen van pilotscholen

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Kern van LOB

LOB als rode draad Kern C: leerling werkt aan loopbaanontwikkeling en kan daar bewijzen van overleggen Loopbaancompetenties: Kwaliteitsreflectie (wat kan ik het best) Motievenreflectie (waar ga en sta ik voor) Werkexploiratie (waar kan ik doen waar ik het beste in ben en leren waar ik goed in wil worden) Loopbaansturing (hoe kan ik zorgen dat ik het beste uit mezelf haal) Netwerken (wie kan me helpen om te worden wie ik wil zijn) Loopbaancompetenties leer je ontwikkelen door loopbaangesprekken. De nieuwe structuur biedt daarvoor handvatten

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo

Scenario’s LOB Doelen: loopbaancompetenties ontwikkelen Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB Scenario’s LOB Doelen: loopbaancompetenties ontwikkelen Capaciteitenreflectie Wat zijn mijn interesses en capaciteiten? Motievenreflectie Wat zijn mijn drijfveren? Werkexploratie Hoe kan mijn werk eruit zien? Loopbaanplanning Wat weet ik al? Wat heb ik nog meer nodig? Netwerken Welke contacten zijn van belang voor mij en hoe leg en onderhoud ik contacten?  Door het ontwikkelen van loopbaancompetenties ontwikkelen leerlingen een (beroeps/arbeids)identiteit: waar ga ik voor en waar sta ik voor.

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB Praktijknabije LOB Van: Methodegestuurd Incidenteel Binnen schools Aanbodgericht Monoloog Feedback kiezen Naar: Ervaringsgericht Structureel Buitenschools Vraaggericht/medezeggenschap Dialoog Reflectie Leren kiezen:

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB aanbodsturing Op weg naar een beroep! Leren voor het leven! Volg je interesse! Word wie je bent! opleiden voor arbeid en beroep oriëntatie op de toekomst vraagsturing

LOB: Op weg naar een beroep! aanbodsturing Centrale thema: toeleiding naar beroep Typering leerling: De leerling weet precies wat hij/zij wil De leerroute: De leerling kiest een profiel en daaraan verwante, verdiepende keuzedelen. De school heeft een smal aanbod. Door LOB ontwikkelt de leerling een beroepsidentiteit en ontdekt hoe zijn toekomstig beroep er uit ziet opleiden voor arbeid en beroep

LOB: Op weg naar een beroep! aanbodsturing Introductie. De leerling krijgt een opdracht waarbij hij een creatief product maakt over zichzelf temidden van verschillende beroepsrichtingen in het profiel Oriëntatie. De leerling bekijkt en vergelijkt gelijkwaardige beroepen in verschillende werksettings Verkenning. De leerling krijgt een realistisch beeld van het beroep Verdieping. De leerling voert een realistische beroepsspecifieke activiteit uit opleiden voor arbeid en beroep

LOB: Volg je interesse! opleiden voor arbeid en beroep Centrale thema: ontdekken en ontwikkelen van talenten Typering leerling: De leerling heeft een brede interesse De leerroute: De leerling kiest na verbredende keuzedelen een profiel. De school heeft een breed aanbod. Door LOB ontwikkelt de leerling een arbeidsidentiteit en ontdekt verschillende werksituaties vraagsturing

LOB: Volg je interesse! opleiden voor arbeid en beroep vraagsturing Introductie. De leerling maakt een keuze uit opdrachten waarbij hij een creatief product maakt over zichzelf temidden van verschillende beroepsrichtingen Oriëntatie. De leerling bezoekt een groot bedrijf en maakt foto’s van de verschillende beroepsgroepen: ‘Welk beroep spreekt mij wel/niet aan en waarom? Waar wil ik een bijdrage aan leveren?’ Verkenning. De leerling kiest een werkplek/beroep waarvan hij een realistisch beeld wil krijgen en interviewt beroepsbeoefenaren Verdieping. De leerling voert beroepsspecifieke activiteiten uit in de richting(en) waar zijn interesse naar uitgaat vraagsturing

LOB: Leren voor het leven! aanbodsturing Centrale thema: voorbereiding op het leven in de breedste zin van het woord (identiteit vormend) Typering leerling: De leerling heeft een brede interesse De leerroute: De leerling kiest naast een breed profiel, verdiepende en verrijkende keuzedelen. De school stemt het brede aanbod af op de omgeving Door LOB ontdekt de leerlingen waar het in het leven om gaat en waar hij een bijdrage aan wil leveren (zingeving) oriëntatie op de toekomst

LOB: Leren voor het leven! aanbodsturing Introductie. De leerling krijgt een opdracht waarbij hij een creatief product maakt over het leven (werk en vrije tijd) Oriëntatie. De leerling maakt een culturele /maatschappelijke kaart van zijn omgeving (wat is er aan sport, cultuur, religie, vrijwilligerswerk, goede doelen, etc). Verkenning. De leerling vormt zich een realistisch beeld van bepaalde beroeps- en levenssituaties door volwassenen te interviewen (functies en rollen) Verdieping. De leerling voert een (beroeps)specifieke activiteit in een maatschappelijke situatie, instelling of bij een bedrijf oriëntatie op de toekomst

oriëntatie op de toekomst LOB: Word wie je bent! oriëntatie op de toekomst Centrale thema: brede vorming met een sterk accent op eigen keuzes en eigen verantwoordelijkheid Typering leerling: de leerling is nieuwsgierig De leerroute wordt stapsgewijs bepaald aan de hand van leerervaringen. De school levert maatwerk Door LOB leert de leerling sturing te geven aan zijn/haar loopbaan vraagsturing

Ervaringen pilotscholen Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo Ervaringen pilotscholen Lastig Eerste ervaringen/oplossingen LOB-opdrachten gekoppeld aan modulen/keuzevakken Kiezen is LOB-activiteit ‘Grow-gesprekken’/LOB gesprekken Elke medewerker loopbaancoach Valkuil LOB te groot maken, waardoor verantwoordelijkheid afgeschoven wordt (digitale) methoden