Stromingen binnen de Psychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Advertisements

Sigmund Freud Joycka Neirinck.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Joods-christelijk wereldbeeld
Workshop Relationele en seksuele vorming
Mind De waarneming bestaat uit parallelle reeksen indrukken. Deze indrukken zijn eigenschapwaarden die uitgezet kunnen worden in meerdere dimensies. Een.
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Psychoanalyse en psychologie
Sigismund Schlomo Freud.. Hij was van Joodse afkomst en daarom werd hij gedwongen Oostenrijk-Hongarije te verlaten en naar het Verenigd Koninkrijk te.
Sigmund Freud.
Grondlegger van de psychoanalyse
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Stromingen in de psychologie Humanistische psychologie
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Wat is rehabilitatie precies? Waar komt deze term vandaan?
Morele ontwikkeling en opvoeding
Cindy, Meriama, Tim, John en Kevin. Hebben jongens en meisjes dezelfde onderwijskansen in Afrika? ​
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Model-leren.
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Joods-christelijk wereldbeeld
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling 2.
Modellen en Stromingen
Ontwikkeling van het jonge kind
Modellen en Stromingen
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Ontwikkeling van het jonge kind
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Hoorcollege 1 Inleiding en Sensatie en Perceptie
Dieren, gedrag en leefomgeving
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Proefstuderen Pedagogiek hr: Over opvoeden gesproken
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 2
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Levensbeschouwelijk leren
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
(of belonen of bekrachtigen)
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
Psychologieles 11 lesweek 1
De juiste route naar het juiste doel
Gedragsproblemen en stoornissen
Agressie Les 2.
Schoolbrede leerlingbegeleiding
Gedragsproblemen en stoornissen
Door Emily Vandevijvere
Gedragsproblemen en stoornissen
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Stromingen binnen de Psychologie

De 4 grote stromingen Het Behaviorisme. De Psychoanalyse. Humanistische psychologie. Cognitieve psychologie.

Het Behaviorisme 1. Situering - Ontstaan in de Verenigde Staten - Grondlegger: John Watson (1878-1958) - Bekend om de dieren experimenten (Pavlov)

. In het Behaviorisme wordt van alles geleerd volgens de principes van het conditioneren. . Conditioneren is niets anders dan leren door beloning en straf. . Beloning kan materieel zijn (snoepje) . Beloning kan sociaal zijn ( schouderklopje)

De Psychoanalyse 1. Situering - Begin 20ste eeuw -        Belangrijk vertegenwoordiger: Sigmund Freud (1856-1939) “uitvinder” van de psychoanalyse

Freud

De menselijke psyche (geest) bestaat volgens Freud uit drie gebieden: Het Es: Het Es is het lustprincipe. Het Über-ich: Dit is het geweten, de waarden en normen. Het Ich: Ich bemiddelt tussen wat het Es graag wil, en wat het Über-ich toelaat.

Freud onderscheidt de volgende fasen in de ontwikkeling van seksuele driftenergie Orale fase (0 tot anderhalf jaar) Anale fase (anderhalf tot 3 jaar) Fallische fase (3 tot 5 jaar) Oedipale fase (5 tot 7 jaar) Latentiefase (7 tot 12 jaar) Genitale fase (12 tot 18 jaar)

Humanistische psychologie 1. Situering   -        Ontstaan in de Verenigde Staten rond 1940. -        Vertegenwoordigers: o      Maslow : Maslow pyramide. o      Rogers (1902-1987): Het “Self”-concept.

De Humanistische psychologie is een reactie op het Behaviorisme en de Psychoanalyse . Heeft een positieve blik op de menselijke aard. . Een aangeboren drang tot zelfactualisering. . Verder kijken dan de dierlijke instincten.

1e niveau: Belang van een regelmatige voeding en verzorging. 2e niveau: Belang van rust, reinheid en regelmaat (de 3 r's!) in de voeding en verzorging; 3e niveau: Belang van onvoorwaardelijke liefde. 4e niveau: Belang van succeservaringen: op school (leerresultaten), thuis (zelfstandigheid). 5e niveau: Zelfontplooiing; de vorige 4 niveaus leggen de basis voor dit vijfde niveau.

Cognitieve psychologie 1. Situering - Ontstaan in 1960 in de Verenigde Staten - In 1967 verscheen “Cognitieve Psychologie” van Neisser.

Cognitiewetenschappen . Latijns: cognoscere = weten of kennen. . Cognitie kan staan voor Kennis, idee of overtuiging. . Cognitie kan ook staan voor leren, waarnemen, herinneren, denken,interpreteren, geloven en probleem-oplossen.

Het verschil In tegenstelling tot een tak van de psychologie als het behaviorisme, gaat de cognitieve psychologie niet uit van het gedrag van individuen, en de observeerbare indruk die zij maken op de buitenwereld, maar beschouwt de cognitieve psychologie de cognitie als onderwerp dat zelfstandig bestudeerd kan worden