Informatievoorziening in het geneeskundig netwerk welkom!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Ervaringen in samenwerking
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
CVA-zorgketen Leeuwarden
Regionale aanpak Medicatie Overdracht
Hét aanspreekpunt voor uitwisseling van zorgcommunicatie.
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Transitie jeugdzorg.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
Samen Beelden Delen.
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
III Procesdenken in de praktijk
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
Samen sterker! NHG-Congres HELP, een spoedgeval! 22 november 2013.
De kracht van de ervaring
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Ketenregie bij Rampen en Crises
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Maatschappelijke Stage Brandweer Noord-Holland Noord …. -…. -……
Presentatie MijnGGD voor GGD NL
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Actueel Medicatie Overzicht
Informatieberaad zorg
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Zeggenschap voor zorgvragers
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Marinka de Jong Nictiz 30 oktober 2015 Patiëntportalen: hoe staat de markt ervoor.
Staphorst en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Angèl.
Basis GGZ Organisatie in de regio Midden Holland; een ketenaanpak Jane de Sauvage Nolting, projectmanager.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Informatievoorziening in het geneeskundig netwerk welkom!
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
De zorgketen voor de Geneeskundige hulpverlening bij calamiteiten: “Zorg en/of Keten voor het lokaal openbaar bestuur ??” Ton van Dijk Regionaal Geneeskundig.
E-diagnostiek Hans Zandleven 14 november Over Izore Laboratorium voor medische microbiologie Izore werkt voor de 1 e en 2 de lijn Ca 120 medewerkers.
Netwerk OTO 13 maart Themadag ‘Samen beter voorbereid’
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
TRIAGE KOPPELING Continuïteit in zorgketen Arjan Hanekamp.
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Welkom Namens; Witte Kruis Ambulancezorg St ZorgSaam Ambulance
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz
GGD-Schakel in GHOR-keten
Werkgroep transmurale communicatie
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Als elke seconde telt HartslagNu
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Informatievoorziening in het geneeskundig netwerk welkom!

Aart Schoenmaker

Norbert Bosman

Uiteenlopende beelden Stortvloed van mails en verslagen Onduidelijkheid Kiem van witte crisis Casus voorbereiding Ebola

Wat ik gaan vertellen Korte samenvatting netcentrisch werken LCMS Geneeskundige Zorg Voorbeeld implementatietraject

Wat is het

Beschikbaarheid informatie in het hele netwerk staat centraal Netwerk presteert beter, leert van fouten en past kennis beter toe Netcentrisch werken

Bij uitstek geschikt voor netwerkorganisatie, dus voor de GHOR Netcentrisch werken

Techniek

Operationele omgeving én OTO-omgeving Dubbel uitgevoerd Gegarandeerde hoge beschikbaarheid 24/7 helpdesk voor technisch beheer Advies en doorontwikkeling Tool is onderdeel van een dienst

Samenhang omgevingen

Demo

Imple- mentatie

2 netwerken acute zorg 3 GHOR’en Ziekenhuizen RAV’en Huisartsen GGD’en Partijen in project Zwolle/Euregio

In chronologische volgorde: 1.Mensen 2.Organisatieaspecten 3.Procesbeschrijvingen 4.Techniek Te organiseren

?

Gert Koelewijn

Acuut Zorgportaal In één oogopslag naar juiste ziekenhuis Landelijke bijeenkomst Informatievoorziening in het geneeskundig netwerk Gert Koelewijn Programmamanager 11 december 2014

Boodschap Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Het Acuut Zorgportaal is de schakel om patiënt met acute zorgvraag in één oogopslag naar het juiste ziekenhuis te brengen, zowel bij reguliere situaties als bij rampen.

Inhoud 1.Uitdagingen 2.Programma eSpoed 3.Maatschappelijke Noodzaak 4.Acuut Zorgportaal 5.Eén gedeeld informatiebeeld 6.Tot slot Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

1. Uitdagingen Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Kwaliteit van leven Patiënt op tijd op juiste plaats Informatieoverdracht

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

eHealth eHealth is de schakel om een patiënt met een acute zorgvraag de juiste hulp te bieden op de juiste plaats en op het juiste moment binnen de acute zorgketen. Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

2. Programma eSpoed Landelijk programma Samen met partners Standaarden met rendement Betere informatie voor acute zorg Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)

Producten Richtlijn gegevensoverdracht acute zorg Digitale overdracht ambulance SEH Overdracht en rapportage naar huisarts Acuut Zorgportaal Inzage medische historie patiënt Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

3. Maatschappelijke noodzaak Acute patiënt heeft recht op beste zorg Extra onderzoek en handelen door ontbreken medische status van patiënt Snelle overdracht is noodzakelijk Efficiënte inzet van acute zorgverleners Bevorderen samenwerking zorgverleners Bevorderen informatievoorziening bij grootschalige ongevallen Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

Rapport poldercrash Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Ambulances leverden patiënten naar eigen inzicht af bij ziekenhuizen en reden ziekenhuizen voorbij. Ziekenhuizen ontvingen patiënten die niet door de meldkamer waren gestuurd. Ziekenhuizen stonden klaar voor grootschalige opvang, maar ontvingen één tot vier patiënten. Ongestructureerde communicatie. Dan weer via een meldkamer, dan weer via de ambulances.

4. Acuut Zorgportaal (visie) Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Eén dashboardscherm voor ketenpartners acute zorg. Transparantie door inzage actuele ziekenhuiscapaciteit. Bevorderen ketensamenwerking door delen gegevens. Toepasbaar in reguliere situaties en bij rampen. Instrument voor realisatie van WTZi-doelen.

Acuut Zorgportaal (dashboard) Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Inzage Acute Situatie Patiënt Inzage Acute Situatie Patiënt Inzage Medische Historie Patiënt Inzage Medische Historie Patiënt Inzage GHOR informatie Inzage GHOR informatie Inzage Behandelcapaciteit Ziekenhuis Inzage Behandelcapaciteit Ziekenhuis

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Per dag 2000 ambulances naar ziekenhuis ‘

Zoeken Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Meldkamer Ziekenhuis “CT Trombolyse is vol. Zoekt u verder bij andere ziekenhuizen.” “Mevrouw de Wit heeft een CVA. Kunt u haar ontvangen?”

Feiten uit de praktijk Ambulancediensten ervaren opnamestops ziekenhuizen. Stops beïnvloeden aanrijdtijden van (trauma)patiënten. Vertraging vergroot kans (vervolg)schade (trauma)patiënten. Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

Vinden Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... In één oogopslag naar juiste ziekenhuis Geen opnamestop Opnamestop

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Zo werkt het

Ziekenhuis meldt capaciteitsstop in Acuut Zorgportaal

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Invulscherm opnamestop

Overzichtsscherm Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

Reden opnamestop op scherm Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

Meldkamer stuurt ambulance naar ziekenhuis met opnamecapaciteit. H

Wie zijn nu de gebruikers? Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt Ziekenhuizen Meldkamers van drie traumaregio’s Alle ziekenhuizen inzage beddencapaciteit

Voordelen Realtime inzicht in de beschikbare ziekenhuiscapaciteit. Ambulance rijdt direct naar het juiste ziekenhuis. Ambulance levert de patiënt af bij het ziekenhuis dat vooraf met de meldkamer is besproken. Patiënt is sneller op de juiste plek. Ziekenhuis heeft geen onnodige voorbereidingen. Onnodig telefonisch storen wordt naar nul gereduceerd. De communicatie verloopt gestructureerd via de meldkamers naar de ambulances. Een forecast is mogelijk van de beschikbare capaciteit. Er is transparantie in de keten. Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt...

5. Eén gedeeld informatiebeeld Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... voor gestuurde besluitvorming in reguliere zorg, crisis- of rampsituaties zorgt ervoor dat 1.patiënt de juiste zorgt krijgt 2.verwanten van de patiënt worden geïnformeerd 3.zorgorganisaties activiteiten continueren

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Verbinden organisaties & systemen

Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Volgende stap Start project ‘gedeeld informatiebeeld’ Samenwerking met…

6. Tot slot Acuut Zorgportaal, als iedere seconde telt... Acute patiënten meteen geholpen Direct actueel overzicht behandelcapaciteit Zowel regulier als opgeschaald toepasbaar Gert Koelewijn projectmanager whitepaper ‘Beschikbare ziekenhuiscapaciteit voor acute zorgverlening in één oogopslag’ Beschikbare ziekenhuiscapaciteit voor acute zorgverlening in één oogopslag

pauze

Arjan Hanekamp

lunch