Feedback, feed up & feed forward

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Reflectie-portfolio beoordelen
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Unieke elementen van opleiden
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
De “ leraar” als rolmodel
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Integreren van onderzoek in onderwijs
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Gebruik van rubrics bij practica
Minor Project- en Programmamanagement
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
PEER ASSESSMENT ‘for’ (BLENDED) LEARNING ?! drs. Mario Gielen (UGent & UHasselt)
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Digitaal nakijken met Turnitin
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
De taaltaak
Innovate-IT Enkele toepassingen
Verlangen naar God Longing for God
Internationale beurs voor excellente leerlingen
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
how to create an Optimal Classroom Experience
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Dynamic Architecture What about you?
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Feedback, feed up & feed forward Toetsconferentie 11 november 2014 Jorik Arts & Mieke Jaspers Lectoraat Kwaliteit van Toetsen en Beoordelen

Programma Kwesties en/of vragen Theoretisch kader eigen aanpak Theoretisch kader Koppeling theorie en praktijk Terugblik eigen aanpak Nabespreken Hulpmiddelen voor het verbeteren van de praktijk: Turnitin Afsluiting

Kwesties / vragen Verwachtingen / vragen / kwesties? Voorzie de printjes van (schriftelijke) feedback Het betreft de eerste aanzet voor een afstudeeronderzoek van de lerarenopleiding

Theoretisch kader

Waarom feedback? Meta-analyse: Feedback is een zeer krachtig instrument (Hattie, 2009) Maar veel variatie in de opbrengst vastgesteld (Kluger & DeNisi, 1996) Feedback leidt dus niet automatisch tot een leeropbrengst…

Van AoL naar AfL: Definitie: ‘Feedback is information about the gap between the actual level and the reference level of a system parameter which is used to alter the gap in some way’ (Ramaprasad, 1983) Doel van de feedback : het verschil (de ‘gap’) tussen geleverde en gewenste prestatie veranderen Echter, niet alle feedback is goede feedback… (Boud & Malloy, 2013)

Van AoL naar AfL: Definitie: ‘Feedback is information about the gap between the actual level and the reference level of a system parameter which is used to alter the gap in some way’ (Ramaprasad, 1983) Doel van de feedback : het verschil (de ‘gap’) tussen geleverde en gewenste prestatie veranderen

Waarom doen studenten er zo weinig mee? It is very poor quality feedback: little of it, random, insensitive, unreadable.. It also has marks on it It does not make any sense It relates to goals and standards students don’t understand It is too late to be useful It is about a topic they will never study again It is about how to tackle an assignment that is different from their next assignment ...it does not feed forward (keynote Gibbs, 2012)

Hoe moeten we het dan doen? Tja, dan wordt het complex… Hoe en wanneer meet je het leren? En hoe bepaal je dan precies de rol van feedback? (Price, 2010) Wat wordt er geleerd? Voor het aanleren van taal lijkt een andere strategie succesvol dan voor het aanleren van andere vaardigheden/cognities (Bitchener & Knoch, 2009) Hoe wordt de feedback ontvangen? Invloed van zelfvertrouwen, ervaring en angst (Eva et al., 2010) Wordt de feedback ontvangen? (Boud & Malloy, 2013)

Hoe moeten we het dan doen? Tja, dan wordt het complex… Hoe en wanneer meet je het leren? En hoe bepaal je dan precies de rol van feedback? (Price, 2010) Wat wordt er geleerd? Voor het aanleren van taal lijkt een andere strategie succesvol dan voor het aanleren van andere vaardigheden/cognities (Bitchener & Knoch, 2009) Hoe wordt de feedback ontvangen? Invloed van zelfvertrouwen, ervaring en angst (Eva et al., 2010) Wordt de feedback ontvangen? (Boud & Malloy, 2013)

Orsmond, 2011

10 mismatches… Docenten doen niet altijd wat ze denken dat ze doen… (Lee, 2009) Aandacht voor taal (doen), aandacht voor structuur (denken) Veel aandacht voor individuele fouten (doen), algemene terugkerende fouten (denken) Aangeven van fouten (doen), studenten moeten zelf de fouten opsporen (denken) Aangeven van fouten (doen), aandacht voor positieve aspecten (denken) Feedback is dwingend (doen), studenten zouden meer verantwoordelijk moeten worden (denken) Cijfers geven (doen), overtuiging dat het afleidt van feedback (denken)

Literatuur Good feedback practice: 1. helps clarify what good performance is (goals, criteria, expected standards); 2. facilitates the development of self-assessment (reflection) in learning; 3. delivers high quality information to students about their learning; 4. encourages teacher and peer dialogue around learning; 5. encourages positive motivational beliefs and self-esteem; 6. provides opportunities to close the gap between current and desired performance; 7. provides information to teachers that can be used to help shape teaching. Nicol, D. J. and Macfarlane-Dick, D. (2006) Formative assessment and self- regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31 (2), 199–218.

Wat zijn succescriteria voor effectieve feedback?

Kwaliteitscriteria van effectieve feedback Diepte van de feedback (Glover & Brown, 2006): Diepte 1: een indicatie Diepte 2: een correctie Diepte 3: Een indicatie of correctie met een uitleg Bij diepte 1 & 2 blijft de gap bestaan omdat Een indicatie slechts aangeeft dat er een gap bestaat tussen de geleverde prestatie en de gewenste prestatie. Een verbetering slechts aangeeft wat de gewenste prestatie is.

Samengevat Complex Literatuur beschrijft handvatten: Koppeling aan gewenst niveau en beoordelingscriteria Complex Literatuur beschrijft handvatten: Feedback, feed up, feed forward Taak, proces, zelfregulatie en persoon Indicatie, verbetering, uitleg

Experimenteren Kijk nu eens terug naar de schriftelijke feedback die je bij de start hebt gegeven en probeer in tweetallen de feedback te rubriceren: Feedback, feed up, feed forward Taak, proces, zelfregulatie, persoon Indicatie, correctie, uitleg Hoe zit het met de formulering? Begrijp je als lezer wat je moet doen met de gegeven feedback? Zijn er overeenkomsten in de feedback (in tweetallen)? Vergelijkbare opmerkingen

Praktijkonderzoek Lectoraat kwaliteit van toetsen en beoordelen (Jorik samen met Mieke Jaspers): Kwaliteit van de schriftelijke feedback binnen de lerarenopleiding Biologie In hoeverre leidt het gebruik van een vormgever tot verandering in de feedbackpraktijk? In hoeverre leidt een centrale positie van feedback in een onderzoeksleerlijn tot diepleren van studenten? In hoeverre leidt het gebruik van een digitale tool (Turnitin) tot meer effectieve en efficiënte feedback?

Praktijkonderzoek Lectoraat talendidactiek (Johannes): In hoeverre leidt het gebruik van een digitale tool (Kung Fu Writing) tot meer effectieve en efficiënte feedback?

Hulpmiddelen Quickmark sets www.turnitin.com Kungfuwriting.com

Vragen of tips… of deelname pilot? Jorik.arts@fontys.nl (Turnitin) J.monheim@fontys.nl (KungFuWriting)

Ter overweging: curriculum

All assessed with the same rubric: feedback & feed up How to continue? Spin off: curriculum design: developing skills for doing (writing) research Introduction + research questions (formative) Introduction + research questions (summative) + methods (formative) Introduction + research questions + methods (summative) + results (formative) Etc Feed forward